۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82856026
T T
۰ نفر
طرح كتابخانه گردی در 14كتابخانه استان كرمانشاه برگزار شد

كرمانشاه- ایرنا- طرح كتابخانه گردی روز پنجشنبه برای نخستین بار همزمان با 17 اسفند سالروز تاسیس نهاد كتابخانه های عمومی و در راستای ترویج و نهادینه كردن فرهنگ مطالعه و كتابخوانی در میان آحاد جامعه در 14كتابخانه عمومی استان كرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح ملی به عنوان طرحی ابتكاری از سوی نهاد كتابخانه های عمومی امروز به صورت همزمان در 467 كتابخانه سراسر كشور برگزار شد.
در استان كرمانشاه نیز این طرح در 14 كتابخانه عمومی شامل حاج حسینعلی خان زنگنه اسلام آباد غرب، امام خمینی (ره) جوانرود، وحدت پاوه، امام صادق (ع) كرند غرب، سیدطاهر هاشمی روانسر، رسالت سرپل ذهاب، علامه مجلسی سنقر و كلیایی، ابن سینا صحنه، دهخدا قصرشیرین، امیركبیر كرمانشاه، شهید عراقی كنگاور، سهروردی گیلانغرب و شهدای محراب هرسین برگزار شد.
مدیركل كتابخانه های عمومی استان كرمانشاه در حاشیه برگزاری این آئین فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، ترویج و تقویت فرهنگ كتابخوانی و انس هرچه بیشتر مردم با كتاب را از مهمترین اهداف اجرای این طرح ذكر كرد.
معصومه حسنی خونسار اظهار كرد: این طرح از سوی نهاد كتابخانه های عمومی كشور یكی از اولین طرح های گردشگری فرهنگی در كشور است كه فرصت مناسبی برای آشنایی با ظرفیت‌های كتابخانه‌های عمومی است.
او از استقبال علما و روحانیون، مسئولان در مركز استان و شهرستان ها، اصحاب فرهنگ و هنر و علاقمندان به كتاب و مطالعه از این طرح گردشگری فرهنگی قدردانی كرد و گفت: امروز شاهد انس هرچه بیشتر مردم با كتاب در سطح كشور بودیم.
او استقبال از این طرح را در شهرستان های استان كرمانشاه را خوب دانست و اظهار امیدواری كرد این طرح منجر به نزدیكی بیشتر مردم به كتاب شود.
به گفته او حضور گروه های مرجع جامعه از جمله علما و روحانیون، اساتید دانشگاه ها، هنرمندان، ورزشكاران، نخبگان و دیگر اقشار در كتابخانه‌های عمومی موجب تشویق و ترغیب قشرهای مختلف مردم، به خصوص كودكان و نوجوانان به سمت كتاب و كتابخوانی می شود.
وی اظهار كرد: اجرای این طرح همچنین به تقویت فرهنگ مراجعه به كتابخانه، مطالعه در كتابخانه، امانت گرفتن كتاب و همینطور بهره مندی از خدمات اجتماعی كتابخانه‌ها در كشور كمك می كند.
مدیركل كتابخانه های عمومی استان كرمانشاه در ادامه، 17 اسفند ماه، سالروز تأسیس نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور را به عنوان یكی از روزهای مهم كشور در حوزه كتاب و كتابخوانی عنوان كرد و گفت: كتابخانه‌های عمومی امروز به عنوان یكی از اصلی ترین مراكز ارائه دهنده خدمات اجتماعی، در زمینه كتاب و كتابخوانی است.
حسنی خونسار تصریح كرد: نهاد كتابخانه های عمومی سعی دارد با بسط و گسترش آن در اكثر شهرها و روستاها در كشور باعث شود دسترسی عامه مردم را برای رفع نیازهای مطالعاتی و اجتماعی خود را فراهم و ساده نماید و از این رو توجه به كتابخانه‌های عمومی یكی از لزوم جامعه پویا است.
مدیركل كتابخانه های عمومی كرمانشاه، در ادامه تعداد كتابخانه های عمومی استان را 100 باب به انضمام كتابخانه های مشاركتی و كتابخانه سیار ذكر كرد و گفت: در مجموع 400 هزار نسخه كتاب در كتابخانه های عمومی استان وجود دارد.
حسنی خونسار افزود: از مجموع كتابخانه های استان، 81 باب كتابخانه عمومی نهادی، 19 باب كتابخانه عمومی مشاركتی، 62 باب كتابخانه عمومی شهری، 16 باب كتابخانه عمومی روستایی و سه دستگاه كتابخانه عمومی سیار در شهرستان های قصرشیرین، جوانرود و هرسین است.
او همچنین تعداد كل منابع كتابخانه های عمومی استان را یك میلیون و 110 هزار نسخه ذكر كرد و گفت: تعداد كتاب های به امانت رفته در سال جاری 700 هزار نسخه بود كه بیشترین عنوان امانت رفته شامل رمان، ادبیات و علوم عملی می باشد.
وی همچنین تعداد كل مراجعین به كتابخانه های عمومی استان را در سال جاری یك میلیون و 524 هزار و 744 نفر ذكر كرد و افزود: از این تعداد 753 هزار و 948 نفر مرد و 770 هزار و 796 نفر زن هستند.
حسنی خونسار، تعداد اعضای كتابخانه های عمومی استان را 51 هزار و 436 نفر در سال 96 ذكر كرد و افزود: از این تعداد 28 هزار و 681 نفر مرد و 22 هزار و 755 نفر زن می باشند.
استان كرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت دارد كه در 32 شهر و 2 هزار و 600 روستا سكونت دارند.
3033