۲۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۵۱
کد خبر: 82860352
T T
۰ نفر
نماینده روسیه: سوریه حق دارد از شهروندان خود حفاظت كند

نیویورك- ایرنا- نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در واكنش به اظهارات همتای آمریكایی خود گفت: دولت سوریه حق دارد از شهروندان خود در برابر تهدید امنیتی، حفاظت كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، واسیلی نبنزیا روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد كه با موضوع گزارش دبیركل سازمان ملل متحد درباره چگونگی اجرای قطعنامه 2401 مربوط به آتش بس 30 روزه در سازمان ملل تشكیل شد، این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: نیكی هیلی در سخنرانی امروز خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه، 22 بار به روسیه اشاره كرد.
نبنزیا افزود: مردم می خواهند از غوطه شرقی خارج شوند اما تروریست آنها را به اعدام تهدید می كنند.
وی به اتهام آمریكا درباره استفاده دولت سوریه از گاز شیمیایی هم پاسخ داد و گفت: برای متهم كردن نظام سوریه به استفاده از حملات شیمیایی از اطلاعات نادرست استفاده می كنند، براساس اطلاعاتی كه ما داریم جبهه النصره از گاز كلر در غوطه شرقی استفاده كرده است.
نماینده روسیه تصریح كرد: همه این كارها برای فراهم كردن زمینه استفاده یك جانبه از زور علیه سوریه مستقل است.
وی ادامه داد: برخی از گذرگاه ها گلوله باران شده و سوری هایی كه كوشیدند غوطه را ترك نمایند، هدف واقع شده اند.
نبنزیا تاكید كرد:هیچ واكنش بین المللی نسبت به كشف سلاح شیمیایی در مناطق تحت سلطه افراد مسلح نشان داده نشده است، ما خواستار تشكیل كمیته حقیقت یاب درباره استفاده از سلاح شیمیایی هستیم، گروه های مسلح، غیرنظامیان را در فوعه و كفریا گلوله باران كردند
وی با بیان این كه مهم است به یادآوریم كه قطعنامه 2401 مربوط به تمام سوریه است و نه تنها غوطه شرقی، گفت: همه می دانیم كه آتش بس موقت در قطعنامه 2401، یك مدینه فاضله نمی سازد، بلكه دستیابی اولیه ای است تا طرف های درگیر بتوانند برای استقرار یك شرایط پایدار در تمام سوریه، تنش ها را كاهش دهند. این تنها راه واقع بینانه است.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به خشنودی دولت سوریه از این قطعنامه افزود: در عین حال، آنها به درستی خواستار توقف فوری حملات به پایتخت، و همچنین پایان دادن به همه تجاوزها در مورد حاكمیت و تمامیت ارضی كشور هستند.
نبنزیا تاكید كرد: تداوم عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه با قطعنامه 2401 تناقض ندارد. دولت سوریه حق دارد هرچه زودتر تهدیدها علیه شهروندان خود را از بین ببرد. حومه دمشق نمی تواند جایگزینی برای تروریست ها باشد.
وی یادآور شد: تروریست ها تلاش های بی وقفه ای برای از بین بردن آتش بس و تداوم یك وضعیت تنش در سوریه انجام می دهند كه سخت ترین شرایط در غوطه شرقی است.
نماینده روسیه با تاكید بر تداوم اجرای قطعنامه 2401، گفت: ما خواهان آن هستیم كه برخی از همكاران ما بخشی از راه حل را به اجرا درآورند و تاثیری واقعی بر گروه های حمایت شده از سوی خود داشته باشند، نه بی وقفه، روسیه را متهم كنند.
نبنزیا به نشست غیر رسمی چهار عضو شورای امنیت در بعدازظهر امروز به وقت محلی هم اشاره كرد و گفت: این نشست با هدف آوردن صدای مخالفان به مسایل انسانی سوریه است و قرار است رسانه ها هم از آن پشتیبانی عالی داشته باشند.
وی تصریح كرد: استفاده از منابع سازمان ملل متحد برای اهداف سیاسی ممنوع است. این رویداد تمایل سازمان دهندگان را برای اعمال فشار رسانه ای بر دولت سوریه و كسانی كه به مبارزه با تروریست ها كمك می كنند، پنهان می كند.
نماینده روسیه یاد آور شد: از نظر ما جالب خواهد بود تا صدای ساكنان اردوگاه های الرقبان و ساكنان رقه هم شنیده شود. در غوطه شرقی می توانید بسیاری از ساكنان را پیدا كنید كه خوشحال خواهند شد تا بتوانند از دست افراط گرایان نجات یابند.
اروپام*1429