۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82864020
T T
۰ نفر

ممنوعیت جدیدبرای خارجی‌های مقیم پكن اعمال شد

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82864020
ممنوعیت جدیدبرای خارجی‌های مقیم پكن اعمال شد

پكن - ایرنا - پلیس چین دستور داده است در برخی سالن های پذیرایی، مراكز عرضه محصولات غذایی و قهوه فروشی های پكن از تجمع خارجی ها جلوگیری شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روزنامه ساوت چاینا از هنگ كنگ، این دستور در شرایطی صادر می شود كه اجلاس سالانه كنگره ملی خلق چین در تالار بزرگ خلق پكن در حال برگزاری است و بتازگی قانون اساسی كشور نیز در آن اصلاح شده است.
بر اساس این گزارش از این پس بسیاری از سالن های غذاخوری از جمله پیتزا فروشی ها و قهوه خوری ها در برخی از روزها حق ندارند بیش از 10 خارجی را به طور همزمان بپذیرند.
این گزارش می افزاید پلیس سختگیری هایش را بر اساس اصلاحاتی كه در كنگره در جریان است و با توجه به تدابیر امنیتی شدید در شهر پكن، برای خارجیان افزایش داده است.
بسیاری از اتباع خارجی در منطقه ای به نام 'ووداكو' در محله ای به همین اسم در شمال شهر پكن پایتخت چین زندگی می كنند و پلیس بیش از هر منطقه ای بر این ناحیه تمركز كرده است.
به شماری از رستوران ها و پیتزا فروشی ها در این منطقه در دو هفته گذشته دستور داده شده است نباید به طور همزمان به بیش از 10 خارجی اجازه ورود دهند.
این سختگیری ها احتمالا به دلایل امنیتی است و بر اساس گزارش مذكور دستكم تا پایان اجلاس سالانه كنگره ملی خلق چین تا روز 20 مارس ادامه خواهد یافت.
برخی از سالن های پذیرایی حتی اطلاعیه ای را در این باره روی شیشه های خود چسبانده اند كه نشان می دهد حق پذیرش بیش از 10 شهروند خارجی را در این ایام ندارند.
این در حالی است كه چین برای رسیدگی به امور خارجیان و مدیریت بهتر بر وضعیت ورود و خروج و اقامت آنها در چین اقدام به تشكیل سازمان جدید مهاجرت كرده است.
این سازمان یكی از سازمان هایی است كه نمایندگان كنگره ملی خلق چین در اجلاس سالانه این كشور به ایجاد آن در كنار وزارت خانه های سربازان قدیمی، منابع طبیعی و وزارت مدیریت اضطراری رای مثبت دادند.
روزنامه مورنینگ پست هنگ كنگ می نویسد شمار خارجیان در چین در چند دهه گذشته افزایش یافته و اگرچه نسبت به كل جمعیت بسیار ناچیز است، اماچین قصد ندارد كنترل بر خارجیان را كاهش دهد.
نشریه می افزاید بسیاری از خارجیان در چین اقامت و كار می كنند و برخی نیز به طور غیرقانونی وارد كشور می شوند و یكی از اقدامات وزارت مهاجرت رسیدگی به این مسایل خواهد بود.
همزمان اعلام شده است كه این سازمان مسئولیت مبادی ورودی و خروجی كشور را برعهده خواهد گرفت و به دولت در زمینه جذب نیروهای مستعد و ماهر كمك خواهد كرد.
این سازمان قرار است با نیروهای ذی ربط چین نیز در خصوص رسیدگی به امور چینی های ماورای بحار و صدور روادید برای آنها نیز همكاری و مشاركت داشته باشد.
از سوی دیگر دولت چین اعلام كرده است كه درهای این كشور به روی نیروهای مستعد خارجی باز خواهد شد و برای برخی از آنها كه می توانند در زمینه علمی و فنی كمك شایانی به چین بكنند روادید طولانی مدت صادر خواهد شد.
در سال های 1980 میلادی آماری منتشر شد مبنی بر اینكه نزدیك به 10 هزار خارجی در چین زندگی می كنند كه حالا شمار آنها به 900 هزار نفر رسیده است كه البته در مقایسه با جمعیت یك میلیارد و 400 میلیون نفری چین درصدی بسیار اندك محسوب می شود.
چین از سال 2004 میلادی برنامه صدور كارت سبز اقامت 10 ساله را برای خارجیان شروع كرد و در سال 2016 میلادی برای بیش از یكهزار و 500 نفر این كارت صادر شده است.
رسیدگی به امور چینی هایی كه به خارج سفر می كنند از دیگر وظایف وزارت مهاجرت است و آمار نشان می دهد در سال 1990 میلادی بیش از 4 میلیون چینی به خارج رفته اند تا در كشورهای مختلف اقامت كنند كه حالا شمار آنها از مرز 9 میلیون نفر فراتر رفته است.
آساق**231**1904**