۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82864633
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا/تدارك كردستان برای اسكان مسافران نوروزی

سنندج - ایرنا - تدابیر برای اسكان مسافران نوروزی در كردستان از سوی دستگاه های متولی از چندی پیش اندیشیده شده و علاوه بر مهیا كردن كمپ های گردشگری در پارك ها، اماكن اقامتی با حدود چهار هزار تخت نیز آماده پذیرایی از مسافران است.

به گزارش ایرنا، استان كردستان بدلیل قرار گیری در منطقه ای كوهستانی، طبیعت بكر، داشتن بازارهای مرزی و آثار باستانی، آیین ها و آداب تاریخی و فرهنگی خاص از جمله مناطق گردشگر پذیر كشور است و بر این اساس دستگاه های عضو خدمات اجرایی سفر از یك ماه گذشته فعالیت خود را برای فراهم آوری مقدمات پذیرایی از مسافران نوروزی در این استان آغاز كرده اند.
از جمله این اقدامات فراهم كردن زمینه حضور گردشگران و اسكان آنان در شهرهای مختلف است و كمپ های گردشگری در پارك های شهرها توسط شهرداری ها با هدف ایجاد اماكنی برای اسكان مسافران در نظر گرفته شده و علاوه بر آن چهار هزار تخت در هتل ها، مهمانپذیرها و مسافرخانه ها برای پذیرش مسافران آماده شده است.
پذیرایی از بیش از 360 هزار مسافر در ایام تعطیلات نوروز سال 96، انگیزه را برای برنامه ریزی، هماهنگی و انسجام دستگاه های اجرایی و خدماتی استان برای استقبال از مهمانان نوروز 97 بیشتر كرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز كردستان به منظور اطلاع عموم از میزان آمادگی و برنامه ریزی استان برای اسكان و خدمات رسانی به گردشگران و مشافران نوروزی میزگردی با حضور كارشناسانی از اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش كردستان و همچنین شهرداری سنندج برگزار كرد تا مردم در جریان اقدامات و كارهای انجام شده این دستگاه ها برای فراهم كردن شرای برای اسكان مناسب مسافران در كردستان قرار گیرند.
مسئول روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان می گوید: در ایام تعطیلات نوروزی 30 هتل، 24 مهمانپذیر، 120 خانه مسافر و خانه اقامتی روستایی برای مهمانان نوروزی در این استان تجهیز و آماده سازی شده است.
تیمور خالدی افزود: این اماكن دارای حدود چهار هزار تخت اقامتی هستند كه در شهرستان ها از سوی هتلداران، صاحبان مسافرخانه ها و مهمانپذیرها و همچنین مراكز اقامتی اسكان آموزش و پرورش آماده پذیرش مسافران شده اند.
به گفته وی، ستاد خدمات سفر برای اطلاع از كیفیت این تخت های اقامتی برنامه بازدیدی را همزمان با سایر فعالیت های دبیرخانه از یك ماه پیش آغاز كرده تا بخش خصوصی نسبت به ارتقای كیفی خدمات خود اقدام كند.
وی تاكید كرد: همچنین برخی كمپ های گردشگری و اقامتی نیز در شهرهای استان در نظر گرفته شده كه ارائه خدمت از لحاظ كمی و كیفی آن از سوی كمیته های شهرستانی كه فرمانداران رئیس آن هستند، نظارت و بازرسی می شود.
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش كردستان نیز با اشاره به اقدامات و تمهیدات انجام شده برای نوروز 97 در استان گفت: برای پذیرش و اسكان مهمانان فرهنگی در تعطیلات نوروزی، 16 مركز پذیرش با 172 مدرسه و یك هزار و 298 كلاس درس پیش بینی شده است.
عیسی رحیمی اظهار كرد: مراكز پذیرش و اسكان آموزش و پرورش در ایام تعطیلات نوروزی به سه گروه ویژه، الف و ب تقسیم می شود كه امسال 108 مورد از كلاس ها در گروه ویژه، 604 كلاس گروه الف و 512 كلاس نیز در گروه ب قرار گرفته اند.
وی افزود: علاوه بر این تعداد مدرسه و كلاس درس، خانه های معلم نیز كه در تعدادی از شهرستان های استان وجود دارد با حدود 480 تخت برای اسكان مسافران آماده سازی شده است.
رحیمی یادآور شد: آمارها نشان می دهد هر سال در ایام تعطیلات نوروزی حدود 60 تا 70 درصد از مسافران و مهمانان در مراكز آموزش و پرورش استان پذیرش و اسكان می یابند.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز با بیان اینكه اقدامات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی در سطح شهر انجام شده است، گفت: امكانات لازم در 2 پارك ملت و نسیم جهت برپایی چادر مهمانان مهیا شده و مسافران در این 2پارك اسكان داده می شوند.
عبدالسلام سپهر افزود: این 2 پارك از جوانب مختلف بررسی شده و مسافران نوروزی فقط در این پارك ها مجاز به نصب چادر هستند و اسكان داده می‌شوند.
وی اظهار كرد: علاوه بر آماده سازی این پارك ها برای اسكان و نصب چادر، سایر پارك ها نیز در زمینه های مختلف سرویس بهداشتی و غیره نظافت و پاكسازی شده اند.

** استقبال از نوروز 97 در كردستان از بهمن ماه آغاز شد
مسئول روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان با اشاره به آماده سازی استان برای استقبال از مهمانان نوروزی گفت: در این خصوص ستاد خدمات سفر فعالیت های خود را از اوایل بهمن با برگزاری جلسات ستاد آغاز كرده است.
خالدی اضافه كرد: علاوه بر آن دبیرخانه ستاد بر حسب ماهیت وظایف خود برای راهنمایی مسافران و گردشگران در این ایام چاپ نقشه های راهنمایی، بروشور و كاتالوگ معرفی اماكن گردشگری استان را برای توزیع بین مسافران در ورودی شهرها برنامه ریزی كرده است.
وی افزود: همچنین در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران و بازدید كنندگان در این مدت نیز تمامی آثار باستانی و طبیعی و گردشگری استان بازبینی شده و مراحل نگهداری و برخی اقدامات دیگر آنها صورت گرفته است.
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش كردستان می گوید: اولویت ما در پذیرش و اسكانان مسافران نوروزی با فرهنگیان است اما اگر مهمانپذیرها و هتل ها جوابگوی مسافران نباشد آموزش و پرورش همانند گذشته آمادگی پذیرش سایر مهمانان را نیز دارد.
رحیمی گفت: امسال تعداد كلاس ها برای اسكان مسافران 26 درصد كاهش یافته بطوریكه این آمار از یك هزار و 750 كلاس درس در سال 96 در نوروز 97 به یك هزار و 298 كلاس درس برای پذیرش و اسكان مهمانان و مسافران نوروزی اماده سازی شده است.
وی اضافه كرد: رزرو اینترنتی مراكز اسكان از چهارم اسفند آغاز شده و متقاضیان تا 25 اسفند فرصت داشتند از طریق نشانی اینترنتی http://eskan.medu.ir نسبت به ثبت نام و رزرو محل اسكان خود اقدام كنند.
رحیمی یادآور شد: 17 مركز نیز به منظور پذیرش مهمانان در سطح استان پیش بینی شده و پذیرش حضوری و اسكان از 27 اسفند در سطح شهرستان ها و مناطق تابعه آموزش و پرورش آغاز می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز در خصوص برنامه های مدیریت شهری برای استقبال از بهار گفت: به منظور ایجاد فضای شاداب و زیبا، پارك ها و میادین سطح شهر با 22 هزار جعبه گل و 10 هزار گلدان در حال آراسته شدن است.
سپهر افزود: از تعداد 22 هزار جعبه گل خریداری شده، پنج هزار و 500 جعبه در پارك های منطقه یك، 6 هزار و 500 جعبه در منطقه دو، 2 هزار جعبه شهرداری بهاران و هشت هزار جعبه نیز صرف گلكاری پارك ها و میادین شهرداری منطقه سه می شود.
وی تاكید كرد: همچنین سه هزار و 500 اصله نهال نیز از گونه های غالب بلوارها در سطح پارك ها و رفیوژهای سطح شهر كاشته می شود و علاوه بر آن گونه های آسیب ئیده نیز واكاری خواهد شد.
وی ابراز امیدواری كرد با اجرای عملیات گلگاری پارك ها و میادین سطح شهر در آستانه سال نو بتوانیم شهری زیبا و شاداب را برای شهروندان و مهمانان نوروزی مهیا كنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج یكی دیگر از برنامه های شهرداری در آستانه سال نو را بهسازی و لگه گیری معابر شهری اعلام كرد و گفت: از 2 هفته پیش بوسیله دستگاه كاتر و ورتكن آسفالت های تخریب شده در خیابان های اصلی كاملا برداشته شده است.
سپهر با بیان اینكه محل هایی كه آسفالت آن تخریب شده كاملا به شكل هندسی برداشته شده است، افزود: ورودی های سطح شهر در بحث لگه گیری و بهسازی در الویت قرار دارند.
به گفته وی، واحد عمران مناطق سه گانه شهرداری و ناحیه بهاران بصورت ویژه عملیات لگه گیری معابر اصلی را اجرا می كنند.
برپایی نمایشگاه های صنایع دستی و جشنواره های موسیقی و آیین های سنتی
مسئول روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان گفت: در آستانه سال نو برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در شهرستان های سنندج، مریوان، قروه بانه و سقز با حضور هنرمندان برای عرضه محصولات صنایع دستی استان همزمان با آغاز تعطیلات نوروز آغاز می شود.
خالدی افزود: در این نمایشگاه انواع صنایع دستی، نمدمالی، مینای خانه بندی (وه ندی سازی)، جل دوزی، نازك كاری، ساز سازی، ارغوان بافی، خراطی چوب، قالی و گلیم، كلاش، پستك بافی و سراجی سنتی به نمایش گذاشته می شود.
به گفته وی، در آستانه سال نو علاوه بر آیین های نوروزی، در بسیاری از شهرستان های استان جشنواره های موسیقی محلی برگزار می شود و تمامی موزه ها و اماكن گردشگری و تاریخی استان برای بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز از برپایی مراسم شب نوروز خبر داد و گفت: این مراسم با هدف احیای آداب و رسوم كهن مردمان كُرد و همچنین جذب گردشگر روز سه شنبه 29 اسفند از ساعت 15 در ورزشگاه گولان برگزار می شود.
وی افزود: این مراسم شامل اجرای موسیقی، مراسم سواركاری (سوارانه) با اجرای 10 سوار كار، اجرای هلپركی (رقص كُردی) با حضور 10 گروه و نور افشانی و روشن كردن آتش است.
سپهر از شهروندان دعوت كرد با حضور و استقبال از مراسم شب نوروز علاوه بر احیای آداب و فرهنگ این دیار آغاز سال نور را در كنار هم جشن بگیرند.
وی یكی دیگر از برنامه های شهرداری برای نوروز 97 را استقبال از نخستین مسافران نوروزی ورودی به شهر اعلام كرد و گفت: دقایقی بعد از تحویل سال نو از نخستین مسافران نوروزی در سازمان پایانه مسافربری شهرداری سنندج استقبال می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج با بیان اینكه این مراسم چند سالی است توسط شهرداری و میراث فرهنگی انجام می شود، افزود: در مراسم استقبال از مسافران نوروزی از نخستین مسافرانی كه وارد سازمان پایانه مسافربری شوند با اهدای سوغات كردستان استقبال می كنیم.
سپهر اظهار كرد: نوروز 96 علاوه بر مراسم استقبال مراسم بدرقه مسافران نیز انجام شد كه به احتمال زیاد این مراسم در نوروز 97 نیز اجرایی شود.
**اجرای طرح نظارت بر اماكن اقامتی و گردشگری ویژه ایام تعطیلات نوروزی
مسئول روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان اظهار كرد: برای نظارت بیشتر بر فعالیت اماكن اقامتی استان، اكیپ های نظارت بر اماكن اقامتی و گردشگری ویژه ایام تعطیلات عید نوروز از 15 اسفند فعالیت خود را شروع كرده اند.
وی یادآور شد: این اكیپ ها در مركز استان و در شهرستان های مختلف استان تشكیل شده و اماكن اقامتی و گردشگری را مورد بازرسی قرار می دهند.به گفته وی علاوه بر این اكیپ های نظارتی، كارشناسان این اداره كل در مركز استان و شهرستان های مختلف اكیپ های مشتركی را با سایر ارگان ها از جمله بهداشت و درمان و تعزیرات حكومتی برگزار می كند.
خالدی افزود: تاكنون جلسات متعددی با ارگان های مختلف در خصوص هماهنگی های لازم برای تشكیل این اكیپ های نظارتی برگزار شده است.به گفته خالدی این اكیپ ها علاوه بر اماكن اقامتی و گردشگری خصوصی و دولتی بر فعالیت مراكز اسكان فرهنگیان، كمپ های اقامتی و خانه های مسافر نیز نظارت می كنند.
رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش كردستان نیز در ادامه گفت: در تعطیلات نوروز 97، حدود 444 نفر عوامل اجرایی در مراكز پذیرش و اسكان به مهمانان فرهنگی و مسافران نوروزی خدمات ارائه می دهند.
رحیمی افزود: این عوامل علاوه بر خدمات رسانی های مختلف از جمله راهنمایی مسافران و گردشگران و در راستای خدمات سرانی مطلوب تر بر ستادهای اسكان و پذیرش مسافران نیز نظارت خواهند كرد.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج هم اظهار كرد: اكیپ های نظارتی شهرداری سنندج نیز تا پایان تعطیلات بر اسكان مسافران در پارك ها و معابر شهری سطح شهر نظارت كامل دارند.
به گفته وی، اكیپ های شهرداری در حوزه های مختلف برای رفع هرگونه مشكل احتمالی برای مسافران و گردشگران در سطح شهر در آماده باش هستند.
به گزارش ایرنا، استان كردستان دارای 30 هتل با 838 اتاق و 2 هزار و 199 تخت است كه سنندج با هفت هتل به ظرفیت 722 تخت، مریوان هفت هتل به ظرفیت 663 تخت و بانه با پنج هتل به ظرفیت 483 تخت در رده های اول تا سوم از نظر تعداد اماكن اقامتی هستند.
شهرستان های سقز نیز دارای پنج هتل با 213 تخت، قروه با سه هتل به ظرفیت 63 تخت، سروآباد با 2 هتل به ظرفیت 150 تخت و دهگلان با یك هتل به ظرفیت 25 تخت است.
ظرفیت مهمانپذیر و مسافرخانه های استان 24 باب با ظرفیت 769 است كه در این بخش نیز سنندج با 6 باب و 207 تخت، بانه و مریوان هر كدام با پنج باب و 146 تخت از نظر تعداد در رده های اول تا سوم هستند، سقز دارای چهار باب با 106 تخت، بیجار 2 باب و 73 تخت و كامیاران و دیواندره نیز هر كدام یك باب و 36 تخت است.
همچنین این استان دارای یك باب هتل آپارتمان با 56 تخت و یك اقامتگاه بومگردی در روستای دولاب سنندج است و باقی ظرفیت تخت های اقامتی استان نیز شامل مهمانسراهای اداره ها و آموزش و پرورش است.
امسال مردم استان كردستان مانند سال های گذشته خود را برای برگزاری آیین های نوروز آماده می كنند و در كنار برگزاری این آیین ها، پذیرای مهمانانی از مناطق مختلف كشور هستند.
حضور مهمانان نوروزی در استان می تواند فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ غنی مردم، شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت ها و حتی جذب سرمایه گذاران باشد و لازم است در این ایام دستگاه های مختلف اجرایی با هماهنگی و همكاری ضمن برقراری امنیت، خدمات رسانی مطلوب و كاهش مشكلات در راستای چنین اهدافی عمل كنند.
در نوروز 96 تا 13 فروردین تعداد مسافران مقیم به 359 هزار و 963 نفر و تعداد بازدید كنندگان از جاذبه های گردشگری استان كردستان نیز به یك میلیون و 201 هزار و 666 مورد رسیده است.
برگزاری آیین های نوروزی از جمله كوسته (میرنوروزی)، هلاوه ملاوه و آیین های نوروزی پای مسافران و گردشگران را بیشتر از ایام سال به این استان می كشاند.
استان كردستان دارای بیش از 2 هزار و 182 اثر تاریخی شناسایی شدهدارد كه تاكنون 872 مورد از این تعداد آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
آثار ملی به ثبت رسیده شامل شامل 757 اثر تاریخی (ابنیه، تپه و محوطه)، 16 اثر بافت و مجموعه روستایی، 20 اثر طبیعی (مناطق طبیعی، درخت و مجموعه درخت)، 56 اثر معنوی (آیین، رسم ها محلی، روش های ساخت صنایع دستی، مردم شناسی و مردم نگاری) و 23 مورد اثر منقول (كتاب و قرآن) است.
3034 / 7348 /9102
۰ نفر