۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 82865061
T T
۰ نفر
كارخانه ها عوارض آلایندگی هوای دزفول را پرداخت نمی كنند

دزفول - ایرنا - سرپرست فرمانداری دزفول ضمن انتقاد از عدم پرداخت عوارض آلایندگی از سوی شركت ها و كارخانه های منطقه گفت:شركت هایی كه فعالیتشان منجر به آلودگی هوا می شود موظف به پرداخت عوارض آلایندگی هستند.

به گزارش ایرنا امیر عیسی زاده روز شنبه در آخرین نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان دزفول در سال 96 یكی از مهمترین منابع درآمد شهرداری ها را اخذ عوارض آلایندگی از شركت ها و كارخانه های آلوده كننده محیط زیست برشمرد و گفت: این كارخانه ها و شركت ها با وجود آلودگی هوا از پرداخت عوارض آلایندگی طفره می روند.
وی افزود:شهرداری ها باید با اخذ این عوارض در عمران و حل مشكلات شهری بیشتر تلاش كنند لذا شهرداری ها باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست این ماده قانونی را اجرایی كرده و عوارض آلایندگی را از شركت های آلوده كننده هوا و محیط زیست دریافت كنند.
عیسی زاده ادامه داد:دود ناشی از آلایندگی سوخت های فسیلی ، مصرف سموم كشاورزی از سوی شركت های كشت و صنعت منطقه ،آلودگی هوا ناشی از فعالیت شركت نفت لب سفید از جمله مواردی است كه محیط زیست منطقه را متاثر كرده لذا از آنجا كه این شركت ها و كارخانه ها از امكانات و منابع این شهرستان استفاده می شود موظف به پرداخت عوارض آلایندگی هستند.
سرپرست فرمانداری دزفول همچنین خواستار تشكیل كمیته هوای پاك در این شهرستان شد و گفت:كلیه شركت ها و كارخانه هایی كه با فعالیت خود به محیط زیست لطمه زده و هوا را آلوده می كنند موظف به پرداخت عوارض هستند.

**ابتلای 14 شهروند شوشی و دزفولی به بیماری التور
رئیس مركز بهداشت نیز دزفول گفت:در حالیكه پارسال سه نفر در استان خوزستان به بیماری التور مبتلا شدند این آمار امسال در دزفول چهار مورد و در شهرستان شوش 10 مورد بوده است ضمن اینكه این افراد در سفر به كشور عراق آلوده شده اند.
رضا پور آئین بر كنترل وسایل بهداشتی در جایگاه سوخت،ترمینالها و منابع آب و عدم استفاده از لیوان مشترك تاكید كرد و گفت:با توجه به گرم شدن هوا و افزایش خطر ابتلا به این بیماری رعایت نكات ایمنی و بهداشتی الزامی است.
بیماری التور یك عفونت روده ای است كه توسط یك میكروب فرد را مبتلا می كند و از طریق انسان و آب منتقل می شود.اسهال ترشحی نشانه این بیماری است و در موارد شدید و در صورت عدم درمان به موقع ممكن است به مرگ فرد بیمار منجر شود.

** تولیدكنندگان در دزفول حمایت نمی شوند
رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت دزفول نیز گفت:با وجود راه اندازی كارخانه تولید و بسته بندی سبزیجات در دزفول با 70 میلیارد ریال سرمایه گذاری اما تالارها،رستوران ها و مراكز تهیه غذا همچنان سبزی مصرفی خود را به صورت سنتی و بدون رعایت نكات بهداشتی تهیه می كنند.
مهراب عبدالهی افزود:17 تالار،50 رستوران،200 آشپزخانه بیرون بر در سطح شهرستان دزفول فعال است و در صورتیكه مصوبه پارسال شورای سلامت اجرایی می شد و این واحدهای پخت غذا سبزی مصرفی خود را از این كارخانه تامین می كردند علاوه بر اشتغالزایی اصول بهداشتی هم رعایت می شد اما متاسفانه اینگونه نیست.
امیر عیسی زاده سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت:رستوران ها و مراكز تهیه غذا در دزفول موظف به خرید سبزی مورد نیاز از این كارخانه هستند و مراكزی كه سبزیجات موردنیاز خود را از این كارخانه خرید نكنند پلمب خواهند شد .

**بروز مشكلات بهداشتی در دزفول ناشی از شبكه آب خام
مدیر آب و فاضلاب دزفول نیز در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان گفت:یكی از مهمترین بسترهای شیوع التور آب می باشد كه با توجه به اینكه مردم دزفول از دو منبع آب خام و آب تصفیه استفاده می كنند ممكن است استفاده از آب خام منجر به انتقال این بیماری شود .
جمال الدین برفر افزود:در روزهای اخیر به علت شكستگی لوله آب خام در بافت قدیم دزفول دو خانه تخریب شد لذا از آنجا كه لوله آب خام علت این حادثه بوده لذا اداره آب و فاضلاب مسئولیتی در این خصوص ندارد .
مدیر امور آب شمالغرب خوزستان نیز گفت:از سال 93 از شبكه آبیاری قدیم ( شبكه آب خام شهری دزفول ) برای ساماندهی این شبكه آب شكایت شده و جریمه هایی نیز در نظر گرفته شده است ولی این شركت توانایی پرداخت جریمه را نیز ندارد.
سیدمحمد سجادیان افزود:در بافت قدیم دزفول 15 هزار مشترك آب خام وجود دارد كه از نظر امنیتی نیز ممكن است مشكل ایجاد شود و اگر دچار آلودگی شوند صدمات زیادی به اهالی منطقه وارد می شود .
وی خواستار ساماندهی شبكه آبیاری قدیم دزفول شد.
امیر عیسی زاده سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت:شبكه آبیاری قدیم باید خودش را با استانداردهای كنونی وفق دهد تا مشكلی سلامت شهروندان را تهدید نكند.

**22 مدرسه سردشت و شهیون آماده اسكان میهمانان نوروزی اند
مدیر آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول نیز گفت:از آنجا كه بخش های سردشت و شهیون از مناطق خوش آب و هوای استان خوزستان بوده و در ایام نوروز میزبان مسافران می باشند لذا پرداختن به مشكلات مدارس این دو بخش ضروری است.
محمد رحیم كریمی افزود:اكثر مدارس بخش شهیون و سردشت دزفول بدون سرایدار اداره می شوند كه لازم است همكاری بیشتری در خصوص پذیرش مسافران نوروزی در مدارس این مناطق صورت گیرد و خدمات بهتری به گردشگران نوروزی ارائه شود.
وی افزود:22 مدرسه با 66 كلاس درس در بخش های سردشت و شهیون برای اسكان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده ضمن اینكه 9 كانون نیز برای اسكان مسافران پیش بینی شده است .
وی با بیان اینكه نرخ اقامت در مدارس منطقه سردشت نسبت به پارسال تغییری نكرده است گفت:پارسال در ایام نوروز یكهزار و 427 خانوار معادل پنج هزار و 123 نفر در مدارس بخش سردشت و شهیون اسكان یافتند.
7278/6068