اشتیاق خارجی ها به سرمایه گذاری در بخش معدن ایران بیش از سایر بخشهاست

تهران- ایرنا- رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ایران جزو معدود كشورهای بكر معدنی در جهان است و به دلیل برخورداری از انرژی ارزان، اشتیاق خارجی ها به سرمایه گذاری در بخش معدن كشورمان بیش از سایر بخش های اقتصاد است.

«مهدی كرباسیان» امروز (یكشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص جذب منابع و سرمایه های خارجی در بخش معدن بویژه در پسابرجام، افزود: منابع درآمدی كشور به دلایلی از جمله پایین بودن قیمت نفت، محدودیت درآمدهای گمركی و مالیاتی و نبود رونق مورد انتظار با محدودیت هایی همراه است.
وی با اشاره به ممنوع شدن افزایش قیمت حامل های انرژی و عوارض های دریافتی از سوی مجلس، بیان داشت: همه این مسائل سبب می شود تا درآمدهای جدیدی برای سرمایه گذاری های جدید متصور نباشیم.
كرباسیان ادامه داد: در سیستم بانكی نیز به دلیل دیون معوقه افراد، ورود پول های جدید به اقتصاد را متصور نیستیم و با سیاست های كنترل تورم دولت، منابع درآمدی بیش از پیش محدود می شود.
وی تصریح كرد: در چنین شرایطی، یكی از اصلی ترین منابع برای تامین رشد مورد انتظار اقتصاد، ورود سرمایه گذاری و تامین مالی خارجی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در سایه تعاملات بین المللی و حركت های وزارت امور خارجه كه در تلاش برای جلب و جذب شركت های خارجی برای ورود به كشورمان پس از برجام است، در 2 سال گذشته منابع مالی خارجی خوبی وارد كشور شد.
وی تاكید كرد: با این وجود، برای تحقق رشد هشت درصدی اقتصاد كشور در برنامه ششم توسعه، نیازمند 250 میلیارد دلار سرمایه هستیم، اما سرمایه وارد شده هیچ همخوانی با نیاز كشور ندارد.
كرباسیان اضافه كرد: برای توسعه اقتصادی و اشتغالزایی، نیازمند جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی بویژه ایرانیان مقیم خارج هستیم؛ به این منظور نیازمند اخذ تصمیمات اساسی بویژه از سوی دولت و سران قوا هستیم.
وی گفت: با وجود بكر بودن معادن كشور و اشتیاق خارجی ها به سرمایه گذاری در این بخش با وجود انرژی ارزان، اما در عمل شاهدیم برخی محدودیت های بین المللی از جمله فشارهای بانك مركزی آمریكا (فدرال رزرو) بر بانك های اروپایی، شركت های بیمه ای و شركت هایی كه در آمریكا سهام دارند و در بورس این كشور فعالیت می كنند، این شركت ها و بانك ها از ترس جریمه های سنگین آمریكایی ها با احتیاط به كشورمان ورود می كنند.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته «افروز بهرامی» مدیركل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بخش صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم با ثبت ركوردی جدید، به مرز سه میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*6075
۰ نفر