۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۸
کد خبر: 82867812
T T
۰ نفر

كتاب نذر كنیم

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۸
کد خبر: 82867812
كتاب نذر كنیم

مشهد – ایرنا – نذر كردن یا نذری دادن در سنت و فرهنگ ما ایرانی ها، اقدامی رایج است اما نذر كتاب نه تنها نفع فردی دارد بلكه گامی بلند در راستای ترویج كتابخوانی، به عنوان نیاز فرهنگی امروز كشور است و همگان از آن منتفع می شوند.

به گزارش ایرنا، در ایام پایانی سال كه بیشتر مردم به خانه تكانی مشغول می شوند، بهترین فرصت برای كسانی است كه كتاب های زائد و قدیمی خود را از حبس گنجه ها بیرون آورده و فرصت خواندن مجدد آن را به كسانی كه قادر به خرید كتاب نیستند، بدهند.
مدتی است برخی از دغدغه ‌مندان و فعالان فرهنگی مشهد به فكر نذری بزرگی افتاده‌ اند و قصد دارند با اجرای طرح یا پویش مردمی 'كتاب نذری' بركات آن را از شهر گرفته تا محروم ترین نقاط استان گسترش دهند.
راه اندازی پویش مردمی 'كتاب نذری' توسط یكی از نهادهای فرهنگی خراسان رضوی با هدف مشاركت مردم در تجهیز كتابخانه‌ های مناطق محروم و اهدای كتاب به فرزندان ایران انجام گرفته است.
مدیرعامل موسسه انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: كتابخوانی و علم آموزی نه تنها یك وظیفه ملی بلكه یك واجب عینی است زیرا سرانه مطالعه در كشور پایین است و این ضعف فرهنگی مانع توسعه و پیشرفت می شود.
حسین سعیدی اظهار كرد: مقوله ‌های مختلفی در جامعه برای توسعه فرهنگی وجود دارد اما هیچ یك جای كتاب را نمی گیرد و به همین دلیل اولویت پویش مردمی 'كتاب نذری' افزایش توجه مردم به كتابخوانی و نذر كتاب است.
وی افزود: یكی از مهمترین موانع مطالعه كتاب، نبود امكانات و قدرت خرید به ویژه در مناطق محروم كشور است و بسیاری از افراد علاقه‌ مند به تحصیل و مطالعه یا توان خرید كتاب را ندارند یا از كتابخانه و مراكز فرهنگی دور هستند و وقت آزاد خود را به گونه‌ ای دیگر پر می ‌كنند لذا بخشی از این نیاز می تواند با اهدای كتاب و ایجاد كتابخانه تامین شود.
سعیدی ادامه داد: طرح یا پویش مردمی 'كتاب نذری' كه با هدف ترویج فرهنگ كتابخوانی اجرا شده است، تلاش می كند تا با جلب مشاركت مردم كتاب ‌های مطالعه شده و بیش از نیاز آنان را از سطح شهر جمع ‌آوری كرده و در نقاطی كه با كمبود كتاب مواجهند، توزیع كند.
مدیرعامل به نشر گفت: در ایام پایانی سال كه مردم مشغول خانه تكانی می شوند، می توانند كتابهای بلااستفاده خود را نذر كنند و با شعار 'می بخشم، پس خواهم بود' در پویش مردمی 'كتاب نذری' شركت كنند.
سعیدی اظهار كرد: در این پویش مردمی، دوستداران مطالعه و كتابخوانی در قالب نذری فرهنگی كتاب‌ های خود را برای مصارفی مانند تجهیز كتابخانه‌ های مناطق محروم، اهدا به فرزندان ایران زمین و راه‌ اندازی كتابخانه‌ های سیار نذر می ‌كنند.
وی گفت: علاقه مندان می توانند با قرار دادن هشتگ‌ های # می_بخشم_پس_خواهم_بود، و # زیباترین_پویش_فرهنگی_شهر و #كتاب_هایم_هدیه_ای_برای_فرهنگ_شهر، در صفحات شخصی خود در فضای مجازی حامی این حركت فرهنگی باشند.
سعیدی با تاكید بر این كه هیچ محدودیتی برای اهدای كتاب از نظر موضوع و نوع وجود ندارد، افزود: تمام كتابها بعد از تجمیع به لحاظ تمیزی و فرسودگی، پالایش و براساس موضوعات استاندارد و قابل استفاده دسته ‌بندی می‌ شوند تا برای تجهیز هدفمند كتابخانه‌ های مناطق محروم، اهدا به دانش‌ آموزان نیازمند یا ایجاد كتابخانه سیار، آرشیو شوند.
مدیرعامل به نشر گفت: یك تیم فرهنگی در حال بررسی نیازها و محرومیت های موجود در سطح شهر است و درخواست‌ های مختلف را بررسی و اولویت ‎بندی می ‌كند تا در گام بعد به شكل مناسبی كتاب‌ ها مورد بهره ‌برداری قرار گیرد.
وی اظهار كرد: نذر فرهنگی و توسعه امكانات كتابخوانی علاوه بر اینكه یكی از راه های افزایش مطالعه در بین افراد جامعه است، می ‌تواند بستری را فراهم كند تا متخصصان و فعالان فرهنگی روش ‌های مختلف توسعه كتابخوانی را دنبال كنند.
مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نذر كتاب، اقدامی بسیار مناسب است كه می تواند تا حدی برای فرهنگ سازی در خصوص ترویج مطالعه كتاب در جامعه موثر باشد.
حجت الاسلام علی اكبر سبزیان اظهار كرد: پویش 'كتاب نذری' مردم را ترغیب می كند تا كتابهایی كه پیش از این مطالعه كرده اند و دیگر مورد استفاده آنان نیست یا كتابهایی كه مایل به اهدای آنها هستند را در قالب سبد نذری به مناطق محروم اختصاص دهند.
وی اظهار كرد: هرچند سرانه پایین مطالعه در كشور را نمی توان با 2 یا سه اقدام بالا برد اما راه اندازی پویش 'نذری كتاب' یكی از طرحهایی است كه در حد خود می تواند موفقیت آمیز باشد، منوط به اینكه بتوانیم این فرهنگ نذر كتاب را در بین همه اقشار جامعه نهادینه كنیم.
مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: هم اكنون 200 كتابخانه عمومی در قالب كتابخانه نهادی یا مشاركتی در این استان وجود دارد كه از این تعداد 110 كتابخانه نهادی هستند و بقیه با جلب مشاركت اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد شده اند.
سبزیان با بیان اینكه طرح پویش 'نذری كتاب' می تواند تامین كننده بخشی از نیاز كتابخانه های نقاط محروم استان به كتاب باشد، افزود: هم اینك هشت شهر خراسان رضوی كتابخانه عمومی نهادی ندارند.
وی بیان كرد: سرانه استاندارد فضای مطالعه به ازای هر 100 نفر هشت متر مربع است در حالی كه در بیشتر شهرهای این استان این فضا بین چهار تا پنج مترمربع است و این در حالی است كه در برنامه ششم توسعه افزایش 30 هزار متر مربعی فضای كتابخانه ها پیش بینی شده است.
مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: یكی از راههای جبران كمبود فضای كتابخانه ها، استفاده از ظرفیت كتابخانه های سیار است كه به عنوان كتابخانه عمومی سیار، زودبازده و یك پایگاه فرهنگی متحرك و جذاب برای دانش آموزان و جوانان در مناطق مختلف خدمت كند.
سبزیان اضافه كرد: هم اكنون 2 كتابخانه سیار در مشهد و تایباد به روستاییان خدمت رسانی می كنند و در شهرستان جوین نیز یك نیكوكار برای راه اندازی كتابخانه سیار اعلام آمادگی كرده است.
مدیركل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: برنامه های متنوعی در حوزه مطالعه، كتابخوانی و آشتی مردم با فضای كتابخانه ها از سوی این نهاد برای سال آینده پیش بینی شده است كه یكی از این برنامه ها می تواند گسترش بحث 'نذر كتاب' باشد.
سبزیان اظهار كرد: اداره كل كتابخانه های عمومی خراسان رضوی از هر طرحی كه به كتابخوان شدن مردم كمك كند، استقبال می كند.
معاون فرهنگی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: كتابخوانی یك دغدغه جدی از سوی مدیران فرهنگی كشور است و تلاش می شود با حمایت از ایده ها و طرحهای جدید، ترویج كتابخوانی به سمت مردمی شدن پیش برود.
یوسف امینی اظهار كرد: شورای فرهنگ عمومی كشور اخیرا مصوبه ای را در بخش های مختلف فرهنگ سازی برای كتابخوانی، تجهیز كتابخانه ها و موضوعات مشابه گذرانده و برای 30 دستگاه اجرایی در این زمینه وظایفی تعیین كرده است تا در درازمدت منجر به رونق كتابخوانی در كشور شود.
وی بیان كرد: در این راستا هر ایده یا ابتكاری كه منجر به مشاركت مردم شود و به صورتی مردمی اجرا شود، ایده ای مطلوب و سزاوار حمایت است.
وی گفت: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با حفظ همان هویت مشاركت مردمی از پویش 'نذری كتاب' حمایت می كند.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اصحاب فرهنگ و هنر، هنرمندان، فرهیختگان و گروه های مختلف مردم كه كتابهایی دارند و مطالعه كرده اند و دیگر بلااستفاده مانده، بهتر است این كتابها را از طریق نذر كتاب به دیگران هدیه كنند.
امینی اظهار كرد: كتاب را نباید محبوس كرد، كتاب برای خوانده شدن است، شاید برخی كتابهای مرجع را برای انجام پژوهش ها بتوان نزد خود برای همیشه نگه داشت، اما بسیاری از كتابها پس از خوانده شدن دیگر برای فرد استفاده ای ندارند و می توان با مشاركت در یك كار فرهنگی مانند 'نذر كتاب'، كتاب را مبادله كرد تا هم به دیگران هدیه شود و هم خود كتابهای جدیدی را بدون پرداخت هزینه، به دست آورده و مطالعه كنیم.
5132/7489
۰ نفر