۴ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۵۸
کد خبر: 82869960
T T
۰ نفر
جای خالی فناوری اطلاعات در صنایع خودروسازی

تهران- ایرنا- صنایع خودروسازی ایران درحالی همچنان بر شیوه سنتی محصول را به دست مصرف كننده نهایی می رساند كه این صنعت در جهان تحت تاثیر تحول های شگرف فناوری اطلاعات و ارتباطات روزگار جدیدی را برای رفاه هرچه بیشتر مصرف كننده تجربه می كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اكنون صنایع خودروسازی جهان از تولید قطعه های قدیمی فاصله گرفته و به سمت استفاده از قطعات الكترونیكی رفته كه هر لحظه توانایی اعلام وضعیت خود را به كاربر دارد و كم كم خودروسازی از نیاز به تعمیرگاه های عریض و طویل بی بهره می شود.
اكنون خودرو سازان جهان محصولاتی تولید كرده اند كه لحظه به لحظه وضعیت مسیرها را به كاربر گزارش می دهد و به وی در انتخاب بهترین مسیر یاری می رساند.
شیشه های هوشمند، لاستیك هایی كه بدون نیاز به تعویض شدن خود آسیب وارده را در كوتاه ترین زمان ممكن جبران می كند، سیستم های هوشمند برای تلطیف هوای داخل خودرو و هزاران مورد دیگری كه روز به روز جهان شاهد تحول های شگرف آن است.
اكنون تعدادی از كشورهای پیشرفته جهان در صنعت خودرو به مرحله ای رسیده اند كه با تولید خودرویی كامل هوشمند نیاز به فرد برای هدایت آن را از بین برده اند.
علاوه بر این تحول های شغل های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد شده تا به استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این صنایع كمك موثری كرده است.

*خودروسازی ایران و فناوری اطلاعات و ارتباطات
انجمن خودروسازان ایران اعلام كرده است كه خودرو سازان كشور در 11 ماهه سال 1396 برابر یك میلیون و 99 هزار و 111دستگاه انواع خودروی سواری، وانت و تجاری تولید كردند كه این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 5.6 درصد رشد نشان می دهد.
این آمار درحالیست كه خودروهای تولید شده كمترین بهره را از فناوری های اطلاعات و ارتباطات نبرده اند و حتی از این هم فراتر حتی نتوانسته اند استانداردهای لازم تولید خودرو را كسب كنند به گونه ای كه سازمان ملی استاندارد اعمال 85 استاندارد خودرویی را برای آنها اجباری كرده است وگرنه از چرخه تولید حذف می شوند.
صنایع خودروساز كشورمان در حالی همچنان بر مدار سنت به تولید ادامه می دهند كه خواه ناخواه این روال محكوم به حذف شدن خواهد بود و دیر جنبیدن از نظر اقتصادی به زیان كشور و سرمایه های انسانی این صنعت است.
اكنون كمتر كسی است كه در كشور از صنعت خودرو راضی باشد و افزایش تلفات انسانی آن گواه بی توجهی این صنعت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است علاوه برآن و با وجود توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در كشور و رشد سریع كسب و كارهای نوین صنعت خودرو با اصرار بر تولید های از رده خارج زمینه ظهور و بروز كسب و كارهای خلاقانه در این صنعت را فراهم نكرده است.
محمد جواد آذری جهرمی به تازگی درباره تلاش نكردن عده ای برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات گفته است: كسانی كه امروز با هر شیوه و شكلی مانع بر سر راه توسعه فناوری اطلاعات ایجاد می كنند خائن به آینده دیجیتال كشورند.
وی بیست اسفندماه 96 در مراسم هفتمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: كسانی كه مانع بروز خلاقیت و نوآوری در بخش فناوری اطلاعات می شوند نیز به كشور خیانت می كنند.
آذری جهرمی، ایجادكنندگان دست انداز در توسعه فناوری ها را نكوهش كرد و ادامه داد: كسب و كارهای سنتی نباید مانع توسعه كسب و كارهای نوین شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیكارشدن عده ای در اثر توسعه فناوری های نوین را امری اجتناب ناپذیر دانست و در عین حال بر ایجاد شغل برای آنها تاكید كرد.
وی افزود: اگر روند معیوب، نرفتن به سمت فناوری از ترس بیكار شدن عده ای در كشور اصلاح نشود در آینده با مشكلات جدی تر مواجه خواهیم شد.
عضو هیات دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تنها مسئول در این زمینه ندانست و بر همكاری سایر بخش ها برای ورود به تحول دیجیتال تاكید كرد.
وی به گزارش اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) نیز اشاره كرد كه در آن عنوان شده جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته بیشترین رشد توسعه در بین كشورهای آسیا، پاسفیك و دومین كشور در جهان از نظر توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته است.
عضو هیات دولت ادامه داد: رشد های ایجاد شده در همه بخش های ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در خدمت رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد تحول در نظام اداری و اقتصادی كشور قرار گیرد.
آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: زیرساخت های فناوری اطلاعات تنها برای داشتن یك پیام رسان توسعه نیافته است باید عرصه فناوری اطلاعات در زندگی مردم جریان یابد.
آذری جهرمی نشستن در این برهه و دست روی دست گذاشتن را موجب آن دانست تا شركت های فراگیر بین المللی وارد شده و در جهان آینده حاكم ایران شوند.
اكنون به نظر می رسد صنایع خودروساز كشور باید تجدید نظری جدی در روند تولید خود داشته باشند تا به زودی زمینگیر نشده و به توانند به حیات خود ادامه دهند. این راهی محتوم است كه از طریق توسعه تولیدات مشترك با خودروسازان برتر جهانی و ورود فناورهای جدید خودروسازی به كشور می توان قدم در این راه گذاشت.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2078*2025
۰ نفر