۵ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۰۲
کد خبر: 82870626
T T
۰ نفر
قانون یك ساله جدایی بودجه درمان از تامین اجتماعی

تهران - ایرنا - روزهای پایانی سال 96 قانونی یكساله برای بخش درمان تامین اجتماعی به تصویب رسید كه براساس آن بودجه درمان این سازمان در خزانه دولت واریز می شود كه این مورد بحث و بررسی بسیاری از كارشناسان قرار گرفت.

طبق بند (ز) تبصره هفت لایحه بودجه سال آینده، وجوهی كه بابت درمان از حقوق مشمولان تامین اجتماعی از جمله كارگران بابت «نه بیست و هفتم» كسر می‌ شود باید به طور كامل به خزانه داری كل واریز شود. اگرچه دولت و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویند این كار برای افزایش شفافیت مالی در تامین اجتماعی است اما كارگران و كارشناسان از عواقب تصویب چنین قانونی نگران بودند و هستند.
علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی چندی پیش در گفت و گو با ایرنا ضمن اعلام یكساله بودن این قانون، گفته بود كه با تصویب این قانون مخالفم و حتی مخالفت خودم را در مجلس شورای اسلامی و جلسه هیات دولت عنوان كردم، اما این رایزنی ها نتیجه نداد و بالاخره دولت و مجلس در فصل زمستان این قانون را به تصویب رساندند.
قانونی كه شاید حتی در مدت یكسال هم نتواند به خوبی جوابگوی بخش درمان باشد، اما امید همه كارگران و كارفرمایان به این است كه بخش درمان كه بخش جدایی ناپذیر سازمان تامین اجتماعی است، از این سازمان جدا نشود و مانند روال عادی گذشته همراه با بخش بیمه ای تامین اجتماعی به بیمه شدگان و مستمری بگیران خدمت ارائه دهد.
اگرچه كارگران و كارفرمایان معتقدند كه هزینه های درمانی چون از درآمد آنها كسر می شود فقط متعلق به خودشان است و نباید دیگر بیمه شدگان را به دلیل اینكه حق الناس است، در آن دخیل كرد و همه نگرانی ها از تصویب این قانون برای همین موضوع است.
به گفته برخی از كارشناسان، حتی در سال های خیلی دور، یكبار دیگر بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت واگذار شده بود كه به علت عدم موفقیت دوباره به این سازمان برگردانده شد و اكنون هم امیدها به این سو است كه دوباره این هزینه های درمانی به تامین اجتماعی بازگردد چون به اذعان مسئولان سازمان تامین اجتماعی، این سازمان حتی رقمی كه برای بخش درمان هزینه می كند، بیشتر از «نه بیست و هفتم» است.

** ارائه خدمت بدون دفترچه درمانی
اما این تنها رویدادی نبود كه در سال 96 در تامین اجتماعی رخ داد، بحث حذف دفترچه ها از مراكز ملی تامین اجتماعی خدمت دیگری بود كه با تلاش مسئولان این سازمان به بیمه شدگان و مستمری بگیران ارائه شد، خدمتی كه دیگر به واسطه حذف دفترچه ها، مردم برای دریافت خدمات فقط نیازمند داشتن كد ملی بودند و با داشتن این كد، تمام خدمات خود را در مراكز درمانی و بیمارستانی سازمان دریافت می كردند.
این طرح كه از حدود 2 سال پیش در كشور آغاز شده است در سال 96 در تمامی مراكز درمانی و بیمارستانی وابسته به تامین اجتماعی به اجرا گذاشته شد و اكنون خدمات در این مراكز درمانی فقط با شماره ملی امكانپذیر است اما هنوز در مراكز طرف قرارداد با تامین اجتماعی، دفترچه های درمانی مورد استفاده است.
البته سازمان تامین اجتماعی در سال ٩٦ اقدامات و تلاش های زیادی را برای ایجاد تحول و پیشرفت در راستای بهبود و ارتقای خدمات انجام داده است كه استفاده گسترده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهترین و موثرترین راهكار برای بهبود خدمت رسانی به مردم است كه در سازمان تامین اجتماعی با جدیت در حال پیگیری است.

** تشكیل پرونده الكترونیك برای بیماران مزمن
سازمان تامین اجتماعی همچنین برای ارائه خدمات بیشتر به بیمه شدگان به ویژه بیماران مزمن، پرونده الكترونیك بیماران اعصاب و روان، قلب و عروق، فشار خون و دیابت، را در مراكز درمانی ملكی تامین اجتماعی تشكیل داد و نظام ارجاع ویژه ای نیز برای این گروه از بیماران ایجاد كرد.
درحال حاضر تمامی مراكز درمانی سازمان تامین اجتماعی برای بیماران مبتلا به این چهار دسته از بیماری ها پرونده الكترونیك تشكیل می دهند و تاكنون بیش از ٦٠٠ هزار پرونده الكترونیك تشكیل شده است.

** عملیاتی شدن نظام ارجاع داخلی در مراكز درمانی تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته عملیات مربوط به استقرار نظام ارجاع داخلی در مراكز درمانی ملكی سازمان تامین اجتماعی را تكمیل و عملیاتی كرد و اكنون بخشی از ظرفیت پذیرش پزشكان متخصص سازمان تامین اجتماعی به بیمارانی اختصاص می یابد كه از نظام ارجاع استفاده می كنند و این ظرفیت به مرور افزایش خواهد یافت.
البته برای كودكان زیر ٦ سال، بیماری های زنان و همچنین بیماران مزمن كه دارای پرونده ویژه هستند نظام ارجاع از پزشك متخصص آغاز می شود و برای سایر بیماری ها، پزشك عمومی در اولین مراجعه پذیرای بیماران خواهد بود.

** تولید بیش از ٣٦ میلیون نسخه الكترونیك
برای اجرای دولت الكترونیك همچنین نیاز به این موضوع بود كه نسخه های الكترونیك برای بیمه شدگان و مستمری بگیرانی كه به مراكز درمانی مراجعه می كنند، تولید شود كه مراكز درمانی ملكی سازمان تامین اجتماعی، تولید نسخه و پرونده الكترونیك را به اجرا گذاشت و تاكنون بیش از 36 میلیون نسخه الكترونیك در مراكز درمانی این سازمان تولید شده است.
به واسطه تشكیل پرونده الكترونیك، بیمه شدگان، هنگام مراجعه به مراكز درمانی ملكی این سازمان نیازی به ارائه دفترچه درمانی ندارند و با ارائه كدملی خدمات موردنیاز را دریافت می كنند.
در سازمان تامین اجتماعی از سال 96، حركت جدیدی برای توسعه برنامه نسخه الكترونیك به مراكز درمانی طرف قرارداد آغاز كرد و مراكز درمانی طرف قرار داد در استان های یزد، اصفهان، گیلان و مازندران به سامانه نسخه الكترونیك متصل شده اند.
این برنامه از سال گذشته (سال 95) در یزد به صورت پایلوت( آزمایشی) آغاز شده است و ٣٠٩ پزشك وارد سامانه شدند كه تقریبا 50 درصد پزشكان این شهر را شامل می شوند.
برنامه نسخه الكترونیك گامی اساسی در استقرار دولت الكترونیك در حوزه سلامت است و فواید بسیاری دارد كه با نهایی شدن مراحل تحقیقاتی نتایج بیشتری نیز آشكار می شود.
تولید نسخه الكترونیك اولین گام در ایجاد پرونده الكترونیك است و پس از فراهم شدن امكان تولید نسخه الكترونیك، اطلاعات بیماران ذخیره و به راحتی در دسترس پزشك معالج و سایر پزشكانی كه در آینده خدماتی را به بیمار ارائه می دهند، قرار می گیرد.

**بیمه عمر و تكمیلی برای مستمری بگیران
همچنین سیدمحمدعلی جنانی مدیر كل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی در سال 96 از برقراری بیمه تكمیلی درمان و عمر مستمری بگیران این سازمان خبر داد كه این موضوع با توجه به اعلام موافقت هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با تمدید كسر حق بیمه تكمیلی درمان و عمر مستمری بگیران این سازمان در تاریخ هشتم آذرماه سال 96 و پیرو انعقاد قرارداد با شركت بیمه آتیه سازان حافظ درباره بیمه تكمیلی درمان و شركت بیمه ایران درخصوص بیمه عمر، توسط كانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان، دستور اداری این فرایند در تاریخ ششم دی ماه با امضای مدیرعامل تامین اجتماعی صادر شد.
در این قرارداد حق بیمه تكمیلی درمان برای هر نفر ماهانه مبلغ 362 هزار ریال در نظر گرفته است اما با توجه به مصوبات هیات مدیره مبنی بر مساعدت به مستمری بگیران بابت بیمه تكمیلی درمان مقرر شده است طی دوره قرارداد به ازای هر نفر از مشمولان ماهانه مبلغ 30 هزار ریال توسط سازمان پرداخت شود به همین دلیل از یكم آذرماه 1396 تا 30 آبان 1397 مبلغ 332 هزار بابت بیمه تكمیلی درمان از مستمری مشمولان كسر خواهد شد.
بیمه عمر مستمری بگیران برای هر یك از مشمولان مبلغ 30 میلیون ریال پیش بینی شده و مقرر است با احتساب مالبات بر ارزش افزوده ماهانه به ازای هر نفر مبلغ 51 هزار و 333 ریال از مستمری مشمولان كسر و به حساب شركت بیمه ایران واریز شود.

** افتتاح 15 بیمارستان طرح گردشگری سلامت
یكی دیگر از اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای حوزه سلامت، افتتاح 15 بیمارستان در راستای اجرای طرح گردشگری سلامت در كشور بود، البته طرح گردشگری سلامت به عنوان یك طرح بسیار بزرگ در سازمان تامین اجتماعی محسوب شد.
این بیمارستان ها در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، كرمانشاه و گلستان افتتاح شد.

**توسعه خدمات درمانی
افتتاح بیمارستان شهدای زاگرس ایلام (میلاد چهار)، بیمارستان امیر كبیر اهواز (میلاد پنج)،١٠ برنامه ارتقای هتلینگ، ١٦ مركز درمانی سرپایی، ساماندهی و استانداردسازی هشت بخش اورژانس، بخش دیالیز بیمارستان ابوالفضل العباس(ع) خراسان جنوبی، نصب و راه اندازی شش دستگاه سی تی اسكن ١٦ اسلایس در مراكز تابعه، دو دستگاه سنگ شكن برون اندامی و دودستگاه MRI از برنامه های توسعه خدمات درمانی تامین اجتماعی در سال 96 بود.
برنامه ریزی برای راه اندازی ٩ واحد درمانگاهی، سه دستگاه سی تی اسكن، دو دستگاه ام آر آی و 15 مورد ارتقای هتلینگ و توسعه و استانداردسازی اورژانس بیمارستانی و توسعه بخش های بستری از دیگر برنامه های این سازمان بود.

** انتصاب 10 مدیر زن در تامین اجتماعی
پس از ابلاغ بخشنامه و ابلاغیه دولت برای اختصاص 30 درصد از پست های مدیریتی در سطوح مختلف به بانوان در دستگاه های اجرایی، سازمان تامین اجتماعی كه پیش از این اقداماتی برای انتصاب بانوان در این پست ها داشت، اما در سال 96 نیز تعداد دیگری از بانوان را در بخش های مختلف مدیریتی مشغول بكار كرد.
اكنون لیلا خدری مدیر درمان استان هرمزگان، ثریا پازوكی مدیر درمان استان مركزی و یلدا دارابی مدیر درمان استان بوشهر هستند و همچنین روسای اسناد پزشكی استان های زنجان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و هرمزگان را نیز به ترتیب خانم ها دكتر عظیمی، دكتر بالاك زایی، دكتر كریمیان و دكتر شهراد برعهده دارند.
در بخش بیمه ای نیز زنان مدیر ادارات كل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ، ایلام و لرستان هستند كه دو نفر از آنها در دولت یازدهم منصوب شده اند. ناهید حیدری مدیر كل غرب تهران بزرگ، سهیلا ملكشاهی مدیر كل استان ایلام و شهناز حمزه لوی مدیر كل استان لرستان در حوزه مدیریتی این سازمان مشغول به فعالیت هستند.

** خبرهای خوش برای پرداخت بخشی از بدهی دولت
سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین از دریافت ٦ هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان از دولت در روزهای پایانی سال 96 خبر داده بود كه این هم برای سازمان بسیار كار ارزشمندی بود كه به واسطه دریافت این مطالبات، حدود سه هزار میلیارد تومان از بدهی مراكز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی پرداخت شد.

**دریافت خدمات غیرحضوری از طریق اپلیكیشن «تامین اجتماعی من»
با تحول در بخش فناوری همچنین تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از این پس می توانند خدمات غیرحضوری خود را از طریق اپلیكیشن «تامین اجتماعی من» دریافت كنند.
براساس رویكرد سازمان در ارائه خدمات غیرحضوری به جمعیت تحت پوشش و به دنبال راه اندازی سامانه مبتنی بر USSD، (كد دستوری#١٤٢*)، هم اكنون اپلیكیشن تلفن همراه سرویس گرای این سازمان با نام «تامین اجتماعی من» توسعه یافت و بر روی ماركت كافه بازار به نشانی https://cafebazaar.ir/app/ir.sso.mobile/?l=fa در دسترس مخاطبان این سازمان قرار گرفت.

** كاهش زمان رسیدگی به پرونده های هیات های تشخیص مطالبات
سازمان تامین اجتماعی علاوه بر كارهای بیمه ای و درمانی، در راستای مباحث حقوقی هم اقداماتی انجام داد كه نمونه ای از آن این بود كه دوره زمانی رسیدگی به پرونده های هیات های تشخیص مطالبات این سازمان از حدود ٢ سال به كمتر از یك ماه رسیده است.
كوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده ها در هیات های تشخیص مطالبات این سازمان از اقدامات ارزشمند صورت گرفته در سال های اخیر به شمار می رود.
با این كار یكی از خواسته های برحق جامعه كارفرمایان و تولید كنندگان از سازمان تامین اجتماعی محقق شد. كوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده ها، امكان تعیین تكلیف حساب ها و مشخص شدن میزان بدهی های بیمه ای را به دنبال دارد.

** اختصاص دو شعبه برای رسیدگی به امور بیمه‌ ای خبرنگاران
همچنین در راستای اجرای تفاهم نامه سازمان تامین اجتماعی و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعب ٨ و ٢ تهران، به عنوان دو شعب ویژه رسیدگی به امور اصحاب رسانه و خبرنگاران در سال 96 اختصاص داده شد.
همچنین در سایر مراكز استان‌ ها نیز بر اساس همین دستورالعمل شعبه مورد نظر برای رسیدگی به امور بیمه ای خبرنگاران، انتخاب شد تا مشكلات خبرنگاران در بخش بیمه ای حل شود.

*** كاراكارت برای بازنشستگان
از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری بگیران، طرح كاراكارت و تحویل آن از طریق شعب تامین اجتماعی به این افراد بود كه این اقدام نیز در سال 96 انجام شد و طبق آمارها حدود 500 هزار بازنشسته و مستمری بگیر این كارت را دریافت كردند.
كاراكارت به عنوان یكی از ارزان ترین و سریع ترین تسهیلات برای بازنشستگان و كارمندان دولت به شمار می روند كه می توانند با استفاده از آن تا سقف 500 میلیون ریال تسهیلات دریافت كنند.
براساس این كارت بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی و همچنین كارمندان دولت می توانند با كارمزد حداكثر ١٢درصد بانكی (6.5 درصد بازار) در مدت ١٢ ماهه تمامی كالاها و خدمات مورد نیاز خود را بصورت اقساطی خریداری كنند.
همچنین برای جبران بخشی از مشكلات بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 96 تسهیلات چهار هزار میلیارد ریالی به این افراد اعطا شد

** ارائه ٢٠ خدمت الكترونیكی بیمه ای در تامین اجتماعی
همچنین سازمان تامین اجتماعی در راستای الكترونیكی كردن خدمات گام های خوبی در سال 96 برداشت به گونه ای كه اكنون ٢٠ خدمت را در بخش بیمه ای به بیمه شدگان، مستمری بگیران و كارفرمایان به صورت الكترونیكی ارائه می كند.
پرونده الكترونیك، تكمیل و بهبود سامانه اطلاع رسانی سوابق تأمین اجتماعی و ساخت پایگاه متمركز سوابق، نام نویسی متمركز كارگاه، تشكیل پرونده و اختصاص شماره تامین اجتماعی كارگاه SSN وایجاد سامانه جامع مشاغل سخت و زیان آور از جمله اقدامات سازمان تامین اجتماعی در جهت ارائه غیرحضوری خدمات است.
از دیگر خدمات الكترونیك سازمان تامین اجتماعی دربخش بیمه ای می توان به اجرای فاز دوم طرح نام نویسی متمركز مخاطبان سازمان و بهره برداری از شماره تامین اجتماعی SSN (اختصاص كد تامین اجتماعی برای همه افراد تحت پوشش)، لایه بندی و ایجاد فرآیند شناسایی و دسترسی به سوابق ناشناس گذشته وتعامل با سایر صندوق های بیمه ای به منظور شناسایی و رفع همپوشانی های برون سازمان و تعمیم بهره برداری از سامانه استعلام ارتباط بیمه ای، مشاهده پرونده كارگاهی توسط كارفرما وایجاد سامانه های پیامكی به مخاطبین اشاره كرد.
سامانه برقراری مستمری به صورت متمركز و غیر حضوری، تعامل و تبادل مكانیزه اطلاعات با سازمان ثبت احوال، تعامل و تبادل مكانیزه اطلاعات با شركت پست جمهوری اسلامی ، تعامل و تبادل مكانیزه اطلاعات با ثبت شركت ها و موسسات غیر تجاری وتصویر برداری از لیست های پرداخت حق بیمه و امكان سنجی و مطالعه و پیاده سازی امضای الكترونیكی از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمه ای است كه به صورت الكترونیكی انجام می شود.

**برقراری بیمه چهار میلیون ایرانی خارج از كشور
سازمان تامین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات به مردم ایران در داخل كشور برنامه ای برای ایرانیان خارج از كشور داشت كه به همین منظور برنامه ریزی و اقدامات لازم برای برقراری بیمه چهار میلیون نفر از ایرانیان خارج از كشور انجام شد.
سازمان تامین اجتماعی متناسب با نیازی كه هموطنان در خارج از كشور به خدمات این سازمان داشتند هم در حوزه بازنشستگی و هم در حوزه از كارافتادگی، فوت و درمان داخل كشور تقاضاهای زیادی داشت و در سفر وزیر خارجه ایران و برخی دیگر از مسئولان به كشورهای دیگر، بسیاری از ایرانیان تقاضای برقراری بیمه خود را داشتند به همین دلیل این موضوع در دستور كار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.
برای تحقق این برنامه، تعمیم و گسترش پوشش بیمه ای به ایرانیان خارج از كشور از طریق فن آوری های نوین با رویكرد ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و همچنین صدور پروانه فعالیت برای ٢١ كارگزار رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در اقصی نقاط دنیا توسط سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

** افزایش حقوق كارگران نانوایی در دوران بازنشستگی
نانوایان از جمله اقشاری هستند كه با مصوبه مجلس شورای اسلامی از ٣٠ سال پیش با حمایت دولت از خدمات سازمان تامین اجتماعی استفاده می كنند و با افزایش دستمزد مقطوع مبنای كسر حق بیمه، امكان افزایش حقوق كارگران نانوایی در دوران بازنشستگی فراهم شده است.
به منظور ارتقای خدمات سازمان تامین اجتماعی و تسهیل دسترسی كارگران ٨٠ هزار واحد نانوایی در سراسر كشور، تفاهم نامه ای با این صنف منعقد شد تا دریافت لیست كارگران و همچنین بازرسی از كارگاه های نانوایی با همكاری اتحادیه های صنفی در سراسر كشور انجام شود.

** بخشش یك هزار میلیارد تومان از جرائم بیمه ای كارفرمایان
طرح بخشودگی جرائم بیمه ای كارفرمایان خوش حساب با هدف حمایت از كارگران و كارفرمایان از دوم دی ماه سال 95 تا ششم اردیبهشت سال 96 برای كارفرمایانی كه حق بیمه كارگران تحت پوشش خود را به صورت منظم و مطابق با قانون سازمان تامین اجتماعی پرداخت می كردند، اجرا شد كه با اجرای این قانون حدود یك هزار میلیارد تومان از جرائم بیمه ای كارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی بخشیده شد.
قانون بخشودگی جرائم بیمه ای كارفرمایان خوش حساب در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با تصویب هیات وزیران به استناد قانون حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای كشور؛ طی دو نوبت در سال گذشته و ابتدای سال جاری به اجرا در آمد.

**بازرسی كارگاهی الكترونیكی
همچنین در سال 96 در بخش بازرسی كارگاهی الكترونیكی اقداماتی صورت گرفت به طوری كه طرح جامع بازرسی كارگاهی الكترونیك (هوشمند) و تعمیم آن به تمامی شعب سراسر كشور (قریب به ٥٦٠ واحد) در آذرماه سال 96 تكمیل و به بهره برداری نهایی رسید كه توسعه دامنه خدمات، ممانعت از فرار بیمه ای، هوشمند شدن مكانیزم بازرسی و استاندارد شدن آن و همچنین وحدت رویه و ممانعت از اعمال سلیقه در اجرای قوانین و مقررات از دستاورد های این پروژه است.
همچنین سازمان تامین اجتماعی، ارائه تسهیلات خرید دین به كارفرمایان را در سال 96 به اجرا گذاشت كه در این طرح كارفرمایان دارای بدهی بیمه ای، از سوی سازمان تامین اجتماعی به بانك رفاه كارگران معرفی شدند و معادل بدهی از طریق بانك رفاه به آنها تسهیلات پرداخت می شد.
این برنامه با همكاری سازمان تامین اجتماعی و بانك رفاه برای همكاری حداكثری با واحدهای تولیدی در راستای حفظ اشتغال و افزایش نقدینگی واحدها اجرایی شده است.

**ورود مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی در كتاب های درسی
در سال های اخیر با همكاری وزارت آموزش و پرورش تلاش های زیادی برای وارد شدن مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در كتاب های درسی صورت گرفت و در سال ٩٦ شاهد به نتیجه رسیدن این تلاش ها بودیم.
به دنبال پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته در كتاب های درسی تعلیمات اجتماعی دوره دبستان و همچنین كتاب های رشته های فنی و حرفه ای اهمیت و ضرورت پوشش بیمه ای برای آحاد افراد جامعه مطرح شد. با توجه به اینكه مدارس از اولین و مهمترین مراكز ترویج فرهنگ و شكل گیری نگرش آینده سازان این مرز و بوم هستند، ورود این مفاهیم به كتابهای درسی گامی بلند از سوی سازمان تامین اجتماعی برای ترویج فرهنگ بیمه ای در كشور محسوب می شود.

**تنقیح و تلخیص بخشنامه ها و دستورالعمل ها
با توجه به اینكه بیش از ٤٠ سال از فعالیت سازمان تامین اجتماعی می گذرد، در این مدت طولانی مصوبات متعدد و بخش نامه ها و دستورالعمل های فراوانی به واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است. در مواردی ممكن است كه در دستورالعمل ها و بخش نامه های صادره ابهامات و یا نتاقضاتی بوجود آید و یا اطلاع رسانی مناسب این حجم بالا از قوانین و بخنامه ها با سختی هایی همراه باشد.
برای رفع این مشكلات تنقیح و تلخیص بخشنامه ها و دستورالعمل ها در دستور كار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. این برنامه از سال ٩٦ با جدیت دنبال شده و در سال آینده نیز پیگیری خواهد شد.
سازمان تامین اجتماعی با 42 میلیون بیمه شده، 18 نوع خدمت به بیمه شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان در سراسر كشور ارائه می دهد.
بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر كشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و كارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.
اجتمام ** 7268 ** 1418
** آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej