۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82870840
T T
۰ نفر
باغ ملي تربت حيدريه، ايوان سبزي با 70 سال عمر با طراوت

تربت حيدريه - ايرنا - براي گردشگراني كه به تربت حيدريه، زعفراني ترين شهر ايران سفر مي كنند، بيتوته در باغ ملي 70 ساله اين شهر، فرصت مغتنمي است كه شايد تا سال ها در خاطر آنان ماندگار شود.

به گزارش ايرنا، باغ ملي تربت حيدريه در مركز شهر و در انتهاي خيابان معروف به باغ ملي، بر فراز تپه اي قرار گرفته و از زيباترين بوستان هاي شهري است كه در گذر سال ها با دستان پرتوان باغبانان هنرمند اين شهر تبديل به يك اثر ديدني و تحسين برانگيز شده است.
درختان سرو سر به فلك كشيده و گل هاي زيبا و رنگانگ و در كنار اين ها، طراحي هاي هنرمندانه بر روي برخي درختان خشك شده باغ كه از آن ها تابلوهاي مفهومي تراشيده شده، بر زيبايي هاي اين ايوان سبز افزوده است.
در خصوص مفهوم باغ هاي ملي و ريشه تاريخي آن در ايران، يك عضو هيات علمي و پژوهشگر اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: باغ هاي ملي در جهان بعد از رنسانس پديد آمده و گسترش يافتند و در ايران ريشه وجودي آن را مي توان در دوران صفوي جست و جو كرد.
محمود بختياري افزود: هر چند باغ هاي ملي با باغ هاي ايراني متفاوت هستند، اما برخي باغ هاي ملي نظير ميدان نقش جهان اصفهان را مي توان باغ ايراني هم ناميد.
وي با بيان اينكه باغ هاي ملي از اواخر دوره قاجار و به خصوص دوران پهلوي به محلي براي تجمع و تفريح افراد تبديل شده است، گفت: باغ ملي محلي براي تبادل انديشه، فرهنگ و آداب اجتماعي محسوب مي شده است و امروز نيز باغ هاي ملي اين ماهيت و كاركرد خود را از دست نداده اند.
مسوول فضاي سبز شهرداري تربت حيدريه نيز در پيوند با اين قطعه طلاي سبز شهر به خبرنگار ايرنا گفت: باغ ملي تربت حيدريه تا 70 سال پيش در واقع يك آرامستان بود و از آن زمان به تدريج تبديل به باغ ملي شد.
سارا امينيان افزود: با توجه به اينكه قدمت برخي درختان سرو باغ به بيش از 90 سال رسيده و خشك شده بودند، توسط هنرمندان تراشيده شده و به تابلوهاي مفهومي تبديل شده اند.
وي گونه هاي موجود در باغ ملي شامل درختچه هاي زينتي، گونه هاي ژاپني، سرو، صنوبر و اقاقيا عنوان و اظهار كرد: فضاي سبز تربت حيدريه حدود 8.5 متر مربع است و اكنون شهرداري تربت حيدريه داراي 2 پارك جنگلي، 6 پارك ناحيه اي و 25 پارك‌ محلي است.
امينيان گفت: همچنين سطح زير كشت درختان شهري با احتساب منطقه شهرك وليعصر 210 هزار و 740 مترمربع است كه اين رقم بدون احتساب درختان منطقه جنگلي پيشكوه و بهشت جواد، است.
شهر 130 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
6121/5132