۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۰۱
کد خبر: 82873490
T T
۰ نفر

مسابقات منطقه اي كشتي با چوخه در جغتاي برگزار شد

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۰۱
کد خبر: 82873490
مسابقات منطقه اي كشتي با چوخه در جغتاي برگزار شد

سبزوار- ايرنا- بيست و ششمين دوره مسابقات پهلواني كشتي با چوخه روز چهارشنبه با حضور 184 كشتي گير از سه استان در شهر ريواده عبدل آباد شهرستان جغتاي برگزار شد.

رئيس اداره ورزش و جوانان جغتاي به خبرنگار ايرنا گفت: در اين مسابقات كشتي گيران 20 شهرستان از استان هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي و تهران در حضور بيش از 2 هزار تماشاگر در گود كشتي مرحوم ججو، پهلوان نامدار اين خطه با هم به رقابت پرداختند.
علي يزدي افزود: اين مسابقات در پنج وزن 66 كيلو گرم، 74 كيلو گرم، 84 كيلو گرم، 96 كيلو گرم و به اضافه 95 كيلو گرم برگزار شد.
وي اظهار كرد: در وزن 66 كيلو گرم حميدرضا سلمانيان از شيروان، احسان ديهيم از قوچان و طاهر شعباني از درگز به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند.
وي گفت: در وزن 74 كيلو گرم علي شاهورديان از قوچان، محمد سعيدي از شهرري و علي مرداني از اسفراين به ترتيب به مقام هاي اول تا سوم رسيدند.
يزدي افزود: در وزن 84 كيلو گرم امير قاسمي نژاد از شهر ريواده جغتاي، محمد نيك سرشت از مشهد و حسين دامن افشان از قوچان به ترتيب مقام هاي برتر را كسب كردند.
وي اظهار كرد: در وزن 96 كيلو گرم محمد تيموري از تربت جام، وحيد قائمي از اسفراين و مجتبي زماني از قوچان به ترتيب اول تا سوم شدند.
وي گفت: در وزن به اضافه 96 كيلو گرم نيز كامران رستمي از ريواده جغتاي، امين جعفرزاده از اسفراين و عباس نيك سرشت از مشهد به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را به دست آوردند.
يزدي افزود: به نفرات اول هر وزن يك نفر شتر، به نفرات دوم 15 ميليون ريال و به نفرات سوم 10 ميليون ريال اهدا شد.
كشتي سنتي باچوخه از ورزش هاي پر طرفدار در استان هاي خراسان است كه به عنوان ميراث معنوي در فهرست آثار ملي ناملموس كشور ثبت شده است.
چوخه واژه اي كردي و نام لباسي است كه كشتي گيران اين رشته به تن مي كنند كه از شنل كوتاهي كه كشتي گيران آن را با شال سفيد رنگ محكم مي كنند تشكيل شده و از آنجا كه اين كشتي از قديم بين عشاير كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتي باچوخه معروف شده است.
هم اكنون بيش از هزار ورزشكار در قالب 25 هيات ورزشي در حوزه ورزشهاي حرفه اي، قهرماني، بومي، محلي و همگاني در شهرستان جغتاي فعاليت دارند.
شهرستان 50 هزار نفري جغتاي در 350 كيلومتري غرب مشهد واقع است.
8145/7495 / 6053