۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 82873653
T T
۰ نفر
ساختمان هاي پست و تلگرافخانه چابهار مكاني جذاب براي گردشگران

چابهار- ايرنا - ساختمان قديم پست و تلگرافخانه يكي از قديمي ترين ساختمان هاي سنگي موجود مربوط به دوران قاجار در اين شهر به شمار مي رود كه هنوز پابرجا و براي مسافران نوروزي شگفت انگيز و جذاب است.

به گزارش ايرنا ساختمان پست و تلگرافخانه به منظور رونق دريانوردي، تجارت و ايجاد ارتباط بين هند، گوادر، چابهار، جاسك و بندرعباس توسط مجريان خط تلگراف ساخته شده است.
اين ساختمان توسط انگليسي ها در سال 1867 ميلادي ساخته شده است و در كارهاي تلگرافي و دريانوردي مورد استفاده قرار مي گرفت.
باتوجه به كتيبه سنگي موجود در قسمت جلوي ساختمان زمان ساخت آن به سال 1869 ميلادي برابر با 1248 هجري شمسي در زمان نفوذ پرتغالي ها باز مي گردد.
تا چند سال پيش اداره پست شهرستان چابهار در اين ساختمان مستقر بوده و در 18 شهريور سال 1377 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: ساختمان پست داراي پنج مجموعه است كه ساختمان اصلي آن در بافت جنوبي شهر حاشيه شرقي خيابان مولوي و روبروي مهمانسراي كشتيراني نبش خيابان اصلي و چهار ساختمان ديگر آن اطراف ساختمان اصلي كه هم اكنون در محدوده اداره مخابرات شهرستان واقع شده است قرار دارد.
عبدالحميد بلوچ زاده اظهار داشت: اين بناي منحصر بفرد در 2 طبقه اجرا شده و پوشش سايبان هاي آن سفالي است كه به مرور زمان از بين رفته است.
وي ادامه داد: ساختمان پست در زمان حكومت قاجاريه توسط پرتغالي ها ساخته شده و داراي مالكيت دولتي است.
وي افزود: اين ساختمان با هدف تلگرافخانه ساخته شده و به اين نام معروف بوده و بعد از گذشت زمان اداره پست در آن استقرار يافته است.
وي با اشاره به مشخصات اين ساختمان اظهار داشت: طبقه هم كف آن داراي زيربناي 630 مترمربع و طبقه اول 178 مترمربع زيربنا دارد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار ادامه داد: طبقه اول آن داراي 2 اتاق اصلي قديمي و 2 اتاق الحاقي(با سرويس هاي بهداشتي است) پوشش سقف ها مسطح با تيرهاي چوبي است و همچنين كف اتاق ها و راه پله و پاگرد در طبقه اول با الوارهاي چوبي پوشش داده شده است.
وي افزود: اين ساختمان علاوه بر رواقي كه دورتا دور بنا ساخته شده داراي سايباني با شيرواني سفالي در جلوي ساختمان بوده كه به علت فرسوده شدن چوب هاي آن سفال ها را جمع آوري كرده اند و هر كدام از اتاق ها در همكف داراي 2 در ورودي با قوس هاي هلالي است.
بلوچزاده گفت: در قسمت بالاي درها 2 دريچه وجود دارد كه به پشت بام رواق ها باز مي شوند و اين بنا داراي ويژگي مختص مناطق گرمسيري يعني همان وجود رواق هاي هلالي دورتا دور است.
وي استفاده از سنگ هاي رسوبي ماسه اي ساحلي در اندازه هاي مختلف را از ويژگي ديگر اين بنا عنوان كرد.
به گزارش ايرنا، چابهار با داشتن چهار نمونه ساحل صخره اي، ماسه اي، شني و مرجاني ظرفيت بالايي در زمينه گردشگري و طبيعت گردي دارد و از جمله نقاط مهم گردشگري سيستان و بلوچستان به حساب مي آيد.
چابهار با دارا بودن 420 نقطه ديدني و جذابيت هاي ساحل، دريا، آثار تاريخي و طبيعي براي هر مسافري چشم نواز است.
3043**3213