۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82873705
T T
۰ نفر

راه آهن رشت - آستارا مسيري ديگر در توسعه كشور

۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82873705
راه آهن رشت - آستارا مسيري ديگر در توسعه كشور

تهران- ايرنا- با تكميل و راه اندازي پروژه بزرگ راه آهن رشت - آستارا كه با سرمايه گذاري مشترك ايران و جمهوري آذربايجان در حال احداث است، علاوه بر گشايش مسيري تازه در رشد و توسعه كشور، هزينه هاي حمل و نقل كالا در كريدور شمال - جنوب را به يك سوم كاهش خواهد داد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، تنها يك روز پس از افتتاح فاز نخست پروژه ريلي اتصال آستاراي ايران به آستاراي جمهوري آذربايجان، دو كشور با حضور رئيسان جمهوري خود، موافقتنامه اي براي سرمايه گذاري مشترك در احداث راه آهن رشت - آستارا امضا كردند.
بر اساس آنچه «جاويد قربان اف» مديرعامل راه آهن جمهوري آذربايجان پيش از اين اعلام كرده است، جمهوري آذربايجان 500ميليون دلار در اين پروژه سرمايه گذاري خواهد كرد و به گفته «مصطفي سالاري» استاندار گيلان، سهم هر كشور در اين مشاركت 50 درصد است؛ به عبارتي ديگر، راه آهن رشت - آستارا با سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري ايران و جمهوري آذربايجان اجرا مي شود و سهم هر كشور در سرمايه گذاري اين پروژه 500 ميليون دلار خواهد بود.
راه آهن رشت - آستارا، بخشي از كريدور شمال - جنوب است كه با تكميل اين قطعه، كريدور ريلي شمال - جنوب ايران فعال خواهد شد و به اين ترتيب، آبهاي خليج فارس، درياي عمان و اقيانوس هند از طريق جاده و راه آهن به قفقاز، آسياي ميانه، روسيه و همچنين اروپاي شمالي و شرقي متصل مي شود.
در قالب طرح تكميل دالان حمل و نقل شمال - جنوب تاكنون خط ريلي جديد 8.5 كيلومتري در خاك جمهوري آذربايجان تا مرز جمهوري اسلامي ايران، خط ريلي جديد 1.5 كيلومتري در خاك ايران و نيز پل ريلي بر روي رودخانه آستاراچاي در مرز مشترك دو كشور احداث شده و نخستين قطار آزمايشي نيز در سال گذشته ميان دو كشور به حركت درآمد .
علاوه بر خط ريلي رشت - آستارا، راه اندازي قطار مسافربري آستارا - مسكو و بالعكس نيز از پروژه هاي مربوط به دالان شمال - جنوب به شمار مي آيد.
«خيرالله خادمي» معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل كشور پيش از اين در مورد ظرفيت هاي كريدور شمال - جنوب گفته بود: اين دالان، موقعيت ارتباطي ايران را ارتقا خواهد داد و اين مسير ريلي، ايران را از جنوب به كشورهاي حاشيه خليج فارس و هندوستان، پاكستان و افغانستان و از سمت شمال به روسيه و از سمت غرب به درياي سياه متصل مي كند.
به گفته وي، با راه اندازي اين طرح ريلي، جابجايي بار در مسير دريايي كه 45 روز زمان مي‌برد با بهره گيري از مسير ريلي به 25 روز كاهش خواهد يافت و اين مهم كاهش 30 درصدي هزينه در حمل و نقل كالا را به همراه خواهد داشت.
خادمي با بيان اينكه ما هم اكنون 13 هزار كيلومتر مسير ريلي در سطح كشور داريم و سه هزار و 410 كيلومتر جديد در حال عمليات اجرايي و پنج هزار كيلومتر راه آهن جديد در دست مطالعه دارد، افزود: يكي از اولويت‌هاي عمده كشور جمهوري اسلامي ايران توسعه شبكه ريلي است كه هم توسط دولت و هم توسط مجلس شوراي اسلامي پيگيري مي‌شود.
راه آهن رشت - آستارا به طرح دالان جنوب - غرب نيز كمك مي كند و با توجه به روند رو به توسعه بندر چابهار كه در اولويت هاي دولت يازدهم و دوازدهم قرار گرفته است، ايران به مسير ترانزيت كالا به سمت كشورهاي آسياي ميانه، قفقاز و اروپاي شرقي از مسير اقيانوس هند تبديل مي شود و علاوه بر آن، كالاهاي خود را مي تواند از طريق خط آهن به درياي خزر و شهرستان آستارا، سپس به جمهوري آذربايجان، گرجستان و روسيه انتقال دهد.
طرح راه اندازي دالان حمل و نقل جنوب - غرب، از اقدامات مهم در راستاي استفاده از ظرفيت هاي ترانزيتي منطقه است كه شامل انتقال محموله ها از هند و كشورهاي جنوب شرقي آسيا به اروپا از طريق خاك ايران، جمهوري آذربايجان، گرجستان ، اوكراين و لهستان است.
علاوه بر اين، اجراي خط ريلي رشت - آستارا و تكميل كريدور شمال - جنوب، انتقال بار به كشور را نيز تسهيل خواهد كرد؛ به اين ترتيب كه در روند جابجايي كالا از اروپا، كالا با قطار از جمهوري آذربايجان به آستارا، از آنجا به رشت و سپس به خط آهن سراسري تحويل داده مي شود.
«الهام علي اف» رئيس جمهوري آذربايجان ديروز (چهارشنبه) پس امضاي هشت سند و يادداشت تفاهم همكاري، از جمله موافقتنامه سرمايه گذاري مشترك در احداث راه آهن رشت - آستارا، در نشست خبري مشترك با «حسن روحاني» رئيس جمهوري كشورمان، در ارتباط با موافقتنامه سرمايه گذاري مشترك در احداث راه آهن رشت - آستارا گفت: اين سند همكاري مشترك، داراي اهميتي تاريخي است.
روحاني نيز در اين ارتباط اعلام كرد؛ سرمايه‌گذاري مشترك در زمينه احداث راه‌آهن آستارا - آستارا به معناي توجه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان به اهميت اين ظرفيت است و نشان مي دهد دو كشور تصميم دارند همكاري هاي خود را در آينده گسترش دهند.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9189**1597
۰ نفر