به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، خودروسازی دومین شاخه مهم اقتصاد ملی پس از صنعت نفت و گاز است كه سهم 18 درصدی در اشتغال صنعتی و 3.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.
از این صنعت به عنوان لوكوموتیو رشد دیگر صنایع كشور یاد می شود؛ به طوری كه 60 رشته صنعتی دیگر با آن در ارتباط است و یكی از عرصه های تحقق شعار امسال درباره «حمایت از كالای ایرانی» به شمار می رود.
این صنعت در یك سال گذشته رویدادهای مهمی را پشت سر گذاشت كه بخشی از آن به گشایش های رخ داده در دوران پسابرجام برمی گردد.
* تولید پژو 2008
اردیبهشت ماه سال 1396 تولید انبوه خودروهای دناپلاس و پژو 2008 با حضور رییس جمهوری در سایت مركزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شد.
پژو 2008 نخستین محصول «ایكاپ» شركت مشترك ایران خودرو و پژو فرانسه به شمار می رود كه در ایران به مرحله تولید رسیده است. دور تازه همكاری ایران خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران 2 گروه خودروساز و در حضور رییسان جمهوری اسلامی ایران و فرانسه (بهمن 1394) كلید خورد.
این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با كشورهای غربی بود كه به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران منجر شد.
سرمایه گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش، فناوری و صادرات 30 درصد محصولات تولید این شركت، از الزام های این قرارداد به شمار می آید.
با امضای این تفاهمنامه ها همه قطعه سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با 70 درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می شود.
** امضای قرارداد 10 جانبه بین المللی طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو
اردیبهشت ماه 1396، قرارداد و تفاهمنامه 10 جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو اردیبهشت ماه با حضور وزیران پیشین صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری در محل شركت ساپكو امضا شد.
در این طرح پنج شركت خارجی از آلمان، كره جنوبی، ایتالیا و بلژیك و پنج مشاركت كننده داخلی یعنی دانشگاه های امیركبیر و شریف، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شركت ایران خودرو حضور دارند.
مقوله های موتور، گیربكس، اكسل و دیگر موارد در بحث پلتفرم دیده شده است و در اجرای آن حتی از مشاركت شركت های «بوش» و «كندیدنتال» و شركت های قطعه ساز داخلی استفاده می شود.
نخستین محصول این پلتفرم اواسط سال 1398 وارد بازار می شود و برای تولید خودروهای صندوق دار، هاچ بك و حتی برقی و هیبریدی برنامه ریزی شده است.
از توانمندی دانشگاه های صنعتی امیركبیر و شریف برای طراحی و تولید خودروهای الكتریكی و هیبریدی در این پروژه استفاده و در 10 سال 23 محصول مختلف از این پلتفرم تولید می شود.
** تحویل نخستین خودروهای بریلیانس سری H200 ساخت شركت پارس خودرو
خردادماه 1396 نخستین خودروهای بریلیانس سری H200 ساخت شركت پارس خودرو در مراسمی تحویل مشتریان شد.
پلتفرم این خودرو جزو پلتفرم هایی است كه در شركت پارس خودرو ماندگار خواهد بود اما سرمایه گذاری بسیار خوبی برای داخلی سازی آن شده است.
به گفته مدیرعامل شركت خودروسازی پارس خودرو، اكنون 20 درصد این خودرو داخلی سازی شده كه بیشتر شامل شیشه ها، تزیینات داخلی، موكت كف، رینگ ها و تایرها، صندلی ها و غیره است اما برای عمق بخشی بیشتر به داخلی سازی آن دهها میلیارد تومان سرمایه گذاری بویژه برای ساخت قالب ها انجام شده است كه بر این اساس بتدریج تا پایان سال داخلی سازی بیشتری را شاهد خواهیم بود.
** غول خودروسازی جهان با «ماموت خودرو» به ایران آمد
خرداد ماه 96، فولكس واگن كه پارسال به عنوان برترین تولیدكننده خودرویی جهان شناخته شده است، از طریق نماینده رسمی خود، شركت ماموت خودرو در ایران آغاز به فعالیت كرد.
ماموت خودرو مسئولیت فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری فولكس واگن در ایران را برعهده دارد.
** مهمترین تحولات خودرویی در تابستان 96
اواسط تیرماه 1396 با تصمیم شورای رقابت، برای محصولات خانواده پراید و تیبا 1.25 درصد و برای پارس تندر 90 ازتولیدات سایپا 1.57 درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شد.
بیستم تیرماه 1396 با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، رییس كمیته امداد امام خمینی(ره)، مدیرعامل سایپا و مدیرعامل زامیاد، مراسم اعطای پنج هزار دستگاه وانت نیسان به خانواده های زیرپوشش كمیته امداد با هدف اشتغالزایی و تبدیل آنان از مددجویی به مددكاری برگزار شد.
همچنین در آخرین روز تیرماه 1396 قرارداد همكاری چهارجانبه شركت سایپادیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شركت بهینه سازی مصرف سوخت و بانك توسعه تعاون همراه با تحویل كامیون های ولوو طرح نوسازی به مشتریان در محل شركت سایپا دیزل به امضا رسید.
** رونمایی از موتور سه سیلندر ملی
در نخستین روز مردادماه 1396 در مراسمی نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و كم مصرف یورو6 تولید شده در شركت سایپا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد.
این موتور برای مگاپلتفرم مشتركی كه برای خودروهای SP100 و SP0 طراحی شده، تعریف شده است.
موتور NSC شركت «تیوان ابتكار» با 55 درصد ساخت داخل قرار است با همین پلتفرم در نظر گرفته شده طراحی شود كه امروز نخستین نمونه آن رونمایی شد.
مصرف سوخت حداكثر 5.5 لیتری در هر یكصد كیلومتر پیمایش، برخورداری از استاندارد یورو5 و برنامه ریزی برای دستیابی به استاندارد یورو6 در فاز توسعه از مشخصات آن است كه روی محصولاتی كه استانداردهای 82 گانه را بگذرانند، نصب می شود.
** امضای قرارداد بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران
شانزدهم مردادماه 1396 قرارداد بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با حضور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت امضا شد.
پس از 10 ماه از امضای توافق اولیه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016، قرارداد بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو به عنوان نماینده بخش دولتی در ایران و شركت «پرتو نگین ناصح» به عنوان نماینده بخش خصوصی به مرحله نهایی رسید.
این همكاری مشترك شامل یك مركز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یك كارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه سالیانه 150 هزار دستگاه است.
خودروهای «سیمبل» و «داستر» جدید، نخستین خودروهای تولیدی این كارخانه است كه در سال 2018 به تولید می رسد.
براساس این توافقنامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراكز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خواهد داشت.
این شركت در حوزه تحقیق و توسعه، خرید و بومی سازی، تولید خودرو و توزیع و صدور آن در شبكه توزیع و تحت استاندارد شركت رنو در بازارهای داخلی و خارجی ، فعال خواهد بود.
** خداحافظی با پراید
به گفته مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا این گروه به خارج كردن پراید از چرخه تولید علاقه دارد و محصولات جایگزین آن را تعریف می كند اما در عین حال، «دغدغه اصلی وابستگی اقتصادی خانواده ها به آن است».
«مهدی جمالی» بیان داشت: از بخش فروش گروه سایپا درخواست كرده ایم برنامه ای طراحی كنند تا پیش از خروج پراید از سبد تولید، به این قشرها آسیبی وارد نشود و این را وظیفه اجتماعی خود می دانیم.
وی كم مصرف بودن، پایین بودن قیمت و هزینه های تعمیراتی و داشتن خدمات پس از فروش گسترده را از ویژگی هایی دانست كه محبوبیت این خودرو را نزد خانواده ها دوچندان كرده است.
در نهایت تولید این خودرو با آغاز مرحله نخست اجرای استانداردهای جدید اجباری خودرو در دی ماه 1396 متوقف شد.
مدیرعامل جدید شركت سایپا در اواخر سال 1396 از جانشینی خودرو «كوئید» - از محصولات گروه خودروسازی رنو فرانسه - به جای پراید در سال 1397 خبر داد.
«محسن جهرودی» گفت: این خودرو در محدوده قیمتی 30 میلیون تومان و حتی كمتر به مشتریان عرضه می شود.
** متوقف شدن تولید برخی از خودروهای غیر استاندارد
آغاز مرحله نخست اجرای استانداردهای جدید اجباری خودرو از روز نخست دی ماه 1396، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد را از دستور كار خودروسازان خارج كرد.
خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تك كابین و دو كابین مزدا و كارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جك J5 ، هیوندای i10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور كار خودروسازان خارج شد.
تا ابتدای دی ماه امسال خودروسازان باید مدارك استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و خودروهایی كه قادر به پاس كردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شوند.
از این تاریخ به بعد، اگر هر یك از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را پاس كند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شد.
این مهلت تا اول دی ماه سال آینده (1397) برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است.
این موضوع، اختلاف هایی را بین خودروسازان و سازمان ملی استاندارد رقم زد، به طوری كه مدیرعامل ایران خودرو در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با انتقاد از این استانداردها عنوان كرد: حتی شركت های بزرگی نظیر بنز و هیوندایی نیز نمی توانند برخی از این استانداردها را پاس كنند.
با این همه، سازمان ملی استاندارد بر مواضع خود پافشاری داشت و «نیره پیروزبخت» رییس این سازمان، درباره افزایش احتمالی قیمت خودروها با افزوده شدن 22 استاندارد جدید تا اول دی ماه سال آینده، اعلام كرد: قیمتگذاری خودروها هیچ ارتباطی با سازمان ملی استاندارد ندارد، بلكه جان و سلامت مردم برای ما از هر چیزی مهمتر است.
وی تاكید كرد حتی اگر خودروهایی گران تر اما با كیفیت تر تولید شود، به نفع مردم است و به خرید آن راغب می شوند و بنابراین روز به روز بازار چنین خودروهایی رونق بیشتری می گیرد.
** آغاز طرح نوسازی ناوگان فرسوده سنگین كشور
اواخر اسفندماه 1396 در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شركت سایپادیزل مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین كشور را با واگذاری 200 دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان كلید زد.
بر اساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از 21 هزار اتوبوس درون شهری، بیش از 13 هزار اتوبوس برون شهری، 19 هزار كامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 240 هزار كامیون و كشنده فرسوده در كشور وجود دارد.
برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانكی به دارندگان خودروهای فرسوده است. شمار خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه بوده كه منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
در این طرح، سهم تسهیلات بانكی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرا شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاكسیرانی بویژه در كلانشهرها روی آورد.
به كمك این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه اعطای مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده، بسیاری از خودروهای بالای 25 سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جوان تر دادند.
با این حال، این مسیر ناتمام مانده، به ویژه اینكه در حوزه ترانزیت و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و جاده ای، اقدام های اساسی برای نوسازی صنعت حمل و نقل كشور صورت نگرفته است.
اكنون دولت دوازدهم امیدوار است با اجرای چند طرح، مسیر نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی را بپیماید تا در كنار صرفه جویی در مصرف انرژی و كاهش آلایندگی هوا، زمینه ساز تولید و اشتغال بیشتر در كشور باشد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*3065*1961*
یك سال با اقتصاد ایران
ورود نخستین خودرو پسابرجامی به بازار در سال 1396
۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر:
82875288
تهران- ایرنا- صنعت خودرو با دربرداشتن سهم 15 درصدی از كل ارزش افزوده كشور، در سال 1396 بستر رویدادهای مهمی چون ورود نخستین خودرو پسابرجامی به بازار و آغاز اجرای مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین بود.