۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82875414
T T
۰ نفر

گردشگران در روز سيزده بدر به طبيعت آسيب نزنند

۱۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82875414
گردشگران در روز سيزده بدر به طبيعت آسيب نزنند

زنجان - ايرنا - مدير روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان زنجان گفت: گردشگران طبيعت در سيزده فروردين، با برافروختن آتش در نزديك علفزار، باغ ها و شكستن شاخه هاي درختان، به طبيعت آسيب نرسانند.

امجد باقري روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: بهار، فصل رويش، سرزندگي، طراوت و سرسبزي مجدد طبيعت است و طبيعت در اين فصل از سال مردم را به سوي خود فرا مي‌خواند و لازم است گردشگران با احترام به طبيعت، محيط زيست را در حفظ و حراست از دشت و دمن ياري دهند.
وي وظيفه و رسالت اداره كل محيط زيست در حفظ و حراست از طبيعت را مهم و سنگين خواند و اظهار كرد: عوامل محيط زيست در روز سيزده بدر، براي حفاظت از طبيعت ضمن آماده باش كامل، مناطق را به دقت رصد خواهند كرد تا به طبيعت و حيات وحش زنجان آسيب وارد نشود.
باقري تعداد نيروهاي بكارگرفته شده در اين خصوص را قريب 28 نفر اعلام كرد و افزود: اين نيروها كه شامل راننده، محيط بان و كارشناس هستند در قالب 14 اكيپ سيار خودرويي و موتوري ساماندهي شده اند.
وي ادامه داد: اكيپ هاي خودرويي شامل راننده، كارشناسان محيط انساني و محيط طبيعي خواهد بود و اكيپ هاي موتوري نيز به صورت يك نفره و دو نفره، مناطق تحت مديريت، مناطق آزاد و تفرجگاه ها را با تمام توان، مورد پايش قرار خواهند داد.
مدير روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان زنجان هدف از بكارگيري اكيپ ها را جلوگيري از آسيب و تخريب طبيعت ذكر كرد و گفت: اين اكيپ ها با حضور در تفرجگاه ها و باغات توصيه ها و هشدارهاي لازم را به گردشگران طبيعت خواهند داد تا طبيعت و حيات وحش موجود در منطقه بطور عمدي يا سهوي آسيب نبيند.
باقري افزود: گشت هاي سيار اين اداره كل براي حفظ و حراست از مناطق طبيعي و نريختن زباله در طبيعت در روز سيزده بدر از سوي گردشگران طبيعت، علاوه بردستكش، بسته هاي فرهنگي و آموزشي زيست محيطي حاوي ساك پارچه اي و بروشور به منظور فرهنگ سازي كاهش مصرف پلاستيك، كيسه هاي پلاستيكي زباله نيز به صورت رايگان توزيع خواهند كرد تا افراد هنگام بازگشت، زباله ها را بازگردانده و در محل هايي كه از سوي شهرداري در مبادي ورودي و خروجي شهر براي جمع آوري زباله در نظرگرفته شده قرار دهند.
وي از گردشگران طبيعت خواست از شكستن شاخه هاي درختان، نزديك شدن به سكونت گاههاي وحوش و آويزان كردن تاب از شاخه هاي نازك و شكننده و برافروختن آتش در نقاط جنگلي و داراي پوشش گياهي به جد پرهيز كنند و آتش را قبل از ترك محل با آب و خاك خاموش كنند.
باقري افزود: خانواده ها از رهاسازي ماهيان قرمز و انداختن سبزه ها در رودخانه ها، سدها، آبگيرها و چشمه ها به جد اجتناب كنند چراكه علاوه بر زشت شدن چهره طبيعت، سبب آلودگي آب نيز خواهد شد.
وي تصريح كرد: كارشناسان كشيك اين اداره كل در روز سيزده بدر آماده براي ارائه خدمات و همچنين پاسخگويي به سووالات و رسيدگي به شكايات از سوي گردشگران طبيعت هستند كه به همين منظور مي توانند با شماره تلفن 09392888657 و 33 541007 تماس گرفته و پاسخ ها و راهنمايي هاي لازم را دريافت كنند.
باقري با بيان اينكه روز سيزده بدر امسال موزه تاريخ طبيعي زنجان از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و از 14 عصر تا 19 شب به منظور بازديد عموم باز خواهد بود.
6084/8068