۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82877262
T T
۰ نفر

صخره های مرجانی محافظان طبیعی سواحل

۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82877262
صخره های مرجانی محافظان طبیعی سواحل

تهران-ایرنا- مطالعه محققان استرالیایی نشان می دهد، صخره های مرجانی در جریان گردبادهای گرمسیری، قدرت امواج بزرگ را قبل از برخورد به ساحل كاهش می دهند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی تك تایم، افرادی كه خشم یك گردباد گرمسیری را تجربه كرده اند می دانند كه این گردباد چقدر می تواند به ویژه هم در محیط طبیعی و هم برای ساختارهای انسان ساز موجود در خطوط ساحلی خسارت به بار آورد.
مایكل كاتلر محقق ارشد این مطالعه گفت: مرجان ها به دلیل توانایی خود در شكستن قدرت امواج در ساحل و در نتیجه محدود كردن نیرویی كه به خط ساحلی برخورد می كند، بطور موثر از خطوط ساحلی محافظت می كنند.
محققان در این مطالعه صخره مرجانی نینگالو (Ningaloo Reef ) را در استرالیا و گردباد Olwyn را در سال 2015 بررسی كردند؛ نینگالو بزرگترین سیستم صخره مرجانی در استرالیا است و یك میراث جهانی برای سازمان ملل محسوب می شود.
محققان سپس حداقل آسیب وارده به خطوط ساحلی كه با صخره های مرجانی محافظت می شدند را با آسیب ناشی از گردبادهایی به قدرت گردباد Olwyn بر خطوط ساحلی كه چنین حفاظتی نداشتند، مقایسه كردند.
به گفته محققان، خطوط ساحلی كه صخره های مرجانی برای محافظت از خود ندارند در قیاس با خطوط ساحلی كه توسط صخره های مرجانی محافظت می شوند، 10 برابر آسیب بیشتری متحمل می شوند.

***صخره های مرجانی را نجات دهیم
صخره های مرجانی علاوه بر محافظت از خطوط ساحلی در برابر گردبادهای گرمسیری، در حفظ تعادل اكولوژیكی در اقیانوس نیز نقش مهمی ایفا می كنند. صخره های مرجانی به عنوان زیستگاه هایی برای حیوانات دریایی عمل می كنند و همچنین در تولید اكسیژن برای تنفس انسان ها مشاركت دارند.
اما متاسفانه صخره های مرجانی در حال از بین رفتن هستند. بر اساس یك مطالعه كه به تازگی توسط محققان اداره ملی اقیانوس شناسی و عوامل جوی استرالیا، صورت گرفت، تغییر آب و هوا عامل اصلی از بین رفتن آنها است؛ بطوری كه افزایش دمای آب اقیانوس ها فرصت كافی برای التیام صخره های مرجانی را از آنها می گیرد.
البته ابتكار هایی نیز برای حل این مشكل وجود دارد كه از آن جمله می توان به استفاده از مرجان های كودك برای تحریك رشد و ایجاد به اصطلاح ابرمرجان ها در آزمایشگاه ها اشاره كرد. فقط باید امیدوار باشیم كه ارائه این راه حل ها برای نجات صخره های مرجانی بسیار دیر نشده باشند.
علمی**2038**1440
۰ نفر