۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82879324
T T
۰ نفر

اهداف صادراتی خراسان رضوی محقق شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82879324
اهداف صادراتی خراسان رضوی محقق شد

مشهد- ایرنا- رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اهداف صادراتی این استان در سال 1396 بطور كامل تحقق یافت و میزان صادرات كالا از 12 درصد پیش بینی شده نیز فراتر رفت.

محمدعلی امیرفخریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس هدفگذاری انجام شده برای سال های اول تا پنجم برنامه ششم توسعه، در سال 96 رشد هشت درصدی صادرات نسبت به سال 1395 و رسیدن به عدد یك میلیارد و 741 میلیون دلار صادارت پیش بینی شده بود. ارزش صادرات خراسان رضوی به حدود 2 میلیارد دلار رسید و این میزان نسبت به سال ماقبل نیز حدود 13.5 درصد رشد داشت.
وی ادامه داد: پارسال اعزام هیاتهای تجاری از خراسان رضوی به كشورهای مختلف جهان نیز در مقایسه با سال 1395 به میزان 20 درصد بیشتر شد. در این مدت 15 مورد اعزام هیات تجاری به كشورهای اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، تایوان، هنگ كنگ، تاتارستان، تاجیكستان، قزاقستان، افغانستان و عمان صورت گرفت.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: همچنین پذیرش هیاتهای تجاری از كشورهای مختلف جهان در این استان نسبت به سال 1395 به میزان 20 درصد افزایش یافت بطوری كه در این مدت 12 مورد پذیرش هیات تجاری از كشورهای تاتارستان، مكزیك، افغانستان، پاكستان، آلمان، عراق، تركمنستان و تركیه انجام شد.
وی افزود: پارسال 6 نمایشگاه كالا نیز توسط خراسان رضوی در كشورهای افغانستان، تركمنستان، هنگ كنگ، تاجیكستان، قزاقستان و تاتارستان برگزار شد.
امیرفخریان ادامه داد: پارسال میزان صادرات كالا از خراسان رضوی به كشورهای مقصد صادراتی از جمله افغانستان 16 درصد، هنگ كنگ 68 درصد، قرقیزستان 47 درصد، قزاقستان 14 درصد و اندونزی 51 درصد رشد كرد. در این میان رشد صادرات كالا از خراسان رضوی به هنگ كنگ در حدی بود كه آن كشور از یك بازار جدید صادراتی برای خراسان رضوی به پنجمین مقصد صادراتی استان تبدیل شد.
وی گفت: هرچند اندونزی پانزدهمین كشور صادراتی خراسان رضوی است اما با رشد صادرات به آن كشور در سال گذشته به نظر می رسد اندونزی به یكی از مقاصد صادراتی استان در سال جدید تبدیل شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در مجموع پارسال 10 كشور به تعداد كشورهای مقصد صادراتی این استان افزوده شدند و این تعداد از 78 مورد در سال 95 به 88 مورد در سال 96 رسید.
وی ادامه داد: روند صادرات به برخی كشورهای آسیای میانه مانند تركمنستان و تاجیكستان طی چند سال اخیر سیر نزولی داشت اما با سفرهای مقامات ایرانی به آن كشورها به نظر می رسد این مشكلات در سال جاری برطرف شود.
امیرفخریان گفت: با این حال وضعیت ارتباط تجاری خراسان رضوی با تركمنستان در سال 96 مشابه سال 95 بود و پارسال حدود 200 میلیون دلار كالا به آن كشور صادر شد.
وی افزود: هدف صادراتی خراسان رضوی برای سال 1397 رسیدن به رشد 12 درصدی در صادرات تا پایان سال و افزایش صادرات به كشورهای آسیای جنوب شرقی است.
خراسان رضوی پنج گمرك در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز تركمنستان دارد. كشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، تركمنستان، تاجیكستان و كشورهای آسیای میانه هستند و مواد غذایی و زعفران عمده ترین كالاهای صادراتی این استان را تشكیل می دهند.
7489/1858