۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۲۵
کد خبر: 82879658
T T
۰ نفر
مركز تحقيقات سياست علمي در پي بررسي نظام هاي ارزيابي فناوري

تهران- ايرنا- معاون پژوهش و فناوري مركز تحقيقات سياست علمي كشور با اشاره به اهميت ارتباط با مراكز متناظر بين المللي گفت: پيگيري اين قبيل ارتباطات و بررسي نظام هاي ارزيابي علمي و فناوري از جمله برنامه هاي ما در سال جديد است.

دكتر ناصر باقري مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا همچنين گفت: در سال پيش رو برا ي تبديل شدن مركز به اتاق فكر جدي در حوزه علم، فناوري و نوآوري برنامه ريزي مي كنيم.
وي ادامه داد: همچنين علاوه بر سياست پژوهي در حوزه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سياست پژوهي براي بعضي دستگاه هاي اجرايي كشور را انجام مي دهيم و در بعضي حوزه ها مانند انرژي و فناوري اطلاعات و ارتباطات، نيز فعال تر خواهيم شد.

***بومي سازي مدل هاي اقتصاد دانش بنيان در مركز تحقيقات سياست علمي كشور
معاون پژوهش و فناوري مركز تحقيقات سياست علمي كشور افزود: دبيرخانه ماموريت هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در زمينه اقتصاد مقاومتي در مركز واقع شده و در اين زمينه و نيز در زمينه اقتصاد دانش بنيان تلاش مي كنيم مدل هاي موجود در دنيا را در مركز بررسي و بومي كنيم.
وي با اشاره به مدل ابزار پيچيدگي اقتصادي ادامه داد: كشورهاي پيشرفته از اين مدل براي اولويت بندي رشته هاي صنعتي و آينده پژوهي اقتصاد استفاده مي كنند ولي در ايران معمولا با روش هايي مانند خردجمعي اين كار انجام مي شود كه قصد داريم با بررسي و تبيين اين مدل بررسي كنيم در چه حوزه هايي بايد سرمايه گذاري صنعتي و علمي با اولويت صورت بگيرد.
دكتر باقري مقدم در مورد اين كه نهادهايي مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري(عتف) وظيفه سياستگذاري در زمينه علم، فناوري و نوآوري و جايگاه مركز تحقيقات سياست علمي كجاست، گفت: مركز قصد دارد در اين زمينه فعال تر شود و به عنوان اتاق فكر و پژوهشكده اي در توليد سياست به ايشان كمك كند.
«وظيفه اين نهادها سياستگذاري علمي كشور است و نياز به مطالعات و كارهاي علمي دارند كه مركز تحقيقات سياست علمي كشور با بدنه كارشناسي خود در اين زمينه مي تواند كمك مفيدي باشد».

***بررسي نظام هاي ارزيابي علم و فناوري
نويسنده كتاب روش شناسي تدوين اسناد راهبردي توسعه فناوري هاي ملي در مورد اقدامات آتي مركز تحقيقات سياست علمي كشور افزود: بررسي نظام هاي ارزيابي علم، فناوري و نوآوري از ديگر برنامه هاي ماست؛ زيرا اكنون براي اين ارزيابي از مدل هاي غربي استفاده مي شود در حالي كه بعضي شاخص هاي آن با زيست بوم كشور هماهنگ نيست و بايد شاخص هايي ارائه شود كه ظرفيت هاي كشور را بهتر نشان دهد.
نويسنده كتاب موتورهاي محرك نوآوري گفت: همچنين در حوزه هاي زيرساختي مانند اخلاق علمي و مالكيت فكري هم پروژه هاي مطالعاتي مهمي داريم؛ به ويژه حقوق و اخلاق علمي در حوزه نانو، زيست فناوري، فناوري اطلاعات و علوم شناختي مشهور به NBIC كه اين علوم به سرعت در جامعه وارد شده و ايفاي نقش مي كنند.
وي در مورد اطلاع رساني اين پروژه هاي مطالعاتي نيز گفت: در مركز طرحي داريم كه همه پروژه ها بايد پيوست رسانه اي داشته باشند يعني نتايج تحقيق به چه ذينفعي و با چه ابزاري ارائه شود.
دكتر باقري مقدم توضيح داد: اعضاي هيات دولت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سياستگذاران علم و فناوري، اعضاي شوراي عالي عتف و جامعه از جمله ذينفعان ما هستند و متناسب با طبقه مخاطب ابزار مناسب را براي انتقال نتايج به كار مي گيريم؛ براي نمونه كتاب، مقاله، سخنراني، پايگاه اطلاع رساني، شبكه هاي اجتماعي، پادكست و ويدئو كه اخيرا از آنها استفاده مي كنيم.

***برنامه ريزي براي ارتباط با 10 مركز بين المللي
معاون پژوهش و فناوري مركز تحقيقات سياست علمي كشور در مورد ارتباط با مراكز متناظر در دنيا نيز گفت: بر اساس بررسي ها و از مجموع مراكز سياست پژوهي در دنيا 10 مركز را در آسياي شرقي، اروپا، آمريكاي شمالي و افريقاي جنوبي متناسب ديديم و برنامه ريزي شده است كه چطور در سال آينده با اين مراكز در قالب تفاهم نامه يا فعاليت علمي همكاري كنيم.
وي با اشاره به دشواري انجام اين كار افزود: اين امر به جايگاه علمي مركز تحقيقات سياست علمي كشور هم كمك مي كند كه باعث نقش آفريني بهتر و بيشتر مركز در داخل و خارج خواهد شد.
دكتر باقري مقدم در مورد فعاليت ها در زمينه ترويج علم نيز توضيح داد: با توجه به اين كه يكي از مشكلات، ديده نشدن نقش و اثر پژوهش هاي علمي در زندگي روزمره مردم است، پيشنهادي را براي وزارت علوم تنظيم كرده ايم كه با روساي 10 مركز دانشگاهي، پارك هاي علم و فناوري با هماهنگي مسئولان وزارتخانه ارتباط داشته و محتواي دستاوردهاي علمي و پژوهشي آنها را بررسي و با روش مناسبي به اطلاع طبقات مختلف ذينفعان برسانيم.
معاون پژوهش و فناوري مركز تحقيقات سياست علمي كشور در توضيح اينكه آيا اين امر وظيفه خود اين مراكز و محققان نيست، گفت: اين نقيصه تنها متوجه كشور ما نيست و به طور كلي دانشمندان و متخصصان به دليل نگاه خاص به پيرامون يا نداشتن ابزار لازم براي ترويج دستاوردهاي علمي تمايلي به اين امر ندارند و نهادهايي شبيه مركز تحقيقات سياست علمي كشور مدل هاي جديد را براي ترويج علم و گفتمان سازي علمي بررسي و در اختيار آنها قرار مي دهند اما اجراي اين امور برعهده روابط عمومي وزارت عتف و روابط عمومي دانشگاه ها و پژوهشگاه خواهد بود.
علمي**9157*2017
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر