۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 82880264
T T
۰ نفر
كسب عنوان برتر در مرزهای دانش توسط برگزیده جایزه مصطفی(ص)

تهران- ایرنا- پروفسور عمر یاغی دانشمند برگزیده جایزه مصطفی (ص) در سال 2015 موفق به دریافت جایزه مرزهای دانش موسسه اسپانیایی بی بی وی ای در شاخه علوم پایه شد.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ارتباطات و اطلاع ‌رسانی جایزه مصطفی (ص)، یاغی اولین فرد در شاخه جدیدی از علم شیمی است كه می توان با آن مواد جدیدی را تولید كرد، این مواد قادر به حبس دی اكسیدكربن و تولید آب از هوا (اتمسفر) هستند.
موسسه بی بی وی ای/BBVA كه در اسپانیا مستقر و زیر نظر گروه بانكداری بانك بیلبائو ویكایا آرژانتین/Banco Bilbao Vizcaya Argentaria است، جوایزی بین المللی را در زمینه های تحقیقات علمی و آفرینش های فرهنگی اعطا می كند. جوایزی كه در طبقه بندی مرزهای دانش در این جوایز قرار می گیرد، جوایزی هستند كه به معنای تغییر نقشه دانش در زمان حاضر به شمار می آیند.
این موسسه همزمان با توجه به علوم پایه، به تحولات در فناوری های علوم ارتباطات و اطلاعات و علوم بین رشته ای زیست شناسی و پزشكی، اكولوژی و حفاطت از محیط زیست، تغییرات اقلیم، اقتصاد و تحولات همكاری و در نهایت آفرینش های هنر موسیقی معاصر و اجرا نیز می پردازند.
این جایزه در سال 2008 تاسیس و برای اولین بار در سال 2009 برگزیدگان خود را شناخت و در هشت رشته اعطا می شود. رشته های مد نظر این جایزه شامل علوم پایه، زیست پزشكی، زیست بوم شناسی، حفاظت از محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییرات اقلیم و همكاری های توسعه ای برترین ها را شناخته و به آنها جوایزی اعطا می كند.
بر اساس نظر هیات داوران این بنیاد، پروفسور یاغی این مواد را با بكارگیری علم شیمیِ مبتنی بر 'اجزای سازنده' تولید كرده است.
یاغی به عنوان اولین دانشمندی كه موفق به كشف این زمینه جدید در علم شیمی شده، آن را شیمی مشبك نامیده است و این شاخه از علم شیمی را این گونه تعریف می كند: اتصال واحدهای مولكولی به وسیله پیوندهای بسیار محكم و تشكیل یك شبكه بسیار وسیع از این واحدها.
در حال حاضر آزمایشگاه های دانشگاهی و صنعتی متعددی در سراسر دنیا از این استراتژی استفاده می كنند.
برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015 می گوید: اطمینان كامل دارم طراحی و تولید مواد جدید یكی از مهمترین و اساسی ترین اقداماتی است كه می توان برای حل مشكلاتی كه سیاره ما با آن روبرو است، انجام داد. به عنوان مثال ایجاد منابع انرژی پاك یكی از این راه كاها است.
یاغی، شیمیدان اردنی، متولد 1965 امّان و استاد دانشگاه بركلی آمریكاست، شاخص ترین فعالیت علمی وی طراحی و تولید طبقاتی از تركیبات با عنوان چارچوب های فلزآلی (MOFs)، چارچوب های زئولیت ایمیدزولات (ZIF) و چارچوب های كوالانسی آلی (COFs) است. وی موفق به تولید این مواد از علوم پایه تا كاربرد آنها در فناوری های انرژی پاك از جمله ذخیره هیدروژن، متان و همچنین حبس و ذخیره سازی دی اكسید كربن شده است.
جایزه مصطفی (ص) با هدف برداشتن گام هایی موثر در راستای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، هر دو سال یكبار به دانشمندان مسلمان برگزیده در سراسر دنیا اهدا می شود.
حمایت مالی این جایزه از طریق منابعی است كه به صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) اهدا می شود و براساس منشور جایزه صرف توسعه علم در جهان بخصوص جهان اسلام خواهد شد.
علمی**9157*2017
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر