۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82880361
T T
۰ نفر
كارگروه سازگاری با كم آبی در دولت تشكیل شده است

تهران-ایرنا-سخنگوی فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت آب در كشور با حضور رضا اردكانیان وزیر نیرو در جلسه امروز - یكشنبه - این فراكسیون خبر داد و گفت: كارگروه سازگاری با كم آبی در دولت تشكیل شده است.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، سید حسین نقوی حسینی افزود: در این جلسه پیرامون مسائلی همچون ضرورت مدیریت، انتقال، توزیع عادلانه و اصلاح روش مصرف آب و توجه به واقعیت كمبود نزولات آبی و تولید و صادرات برق بحث و بررسی شد.
وی تصریح كرد: سه معاون وزیر نیرو در این جلسه گزارشی از حوزه آب، وضعیت سدها و برق و میزان توزیع آن ارائه كردند.
نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان كرد: نكته قابل توجه در این گزارش ها كاهش قابل توجه آب پشت سدها است، همچنین در این جلسه اعلام شد باتوجه به این كه حدود 9 هزار و 400 مگاوات برق مورد نیاز كشور از منابع آبی تامین می شد به علت كاهش آب پشت سدها، امسال تقریبا نیمی از آن تولید می شود.
نقوی حسینی یادآور شد: در این جلسه بیان شد در سال 97 حدود پنج هزار مگاوات برق كمبود خواهیم داشت كه وزارت نیرو راه هایی را برای جبران آن پیش بینی كرده كه نیازمند همكاری مجلس است.
وی گفت: در ادامه این جلسه وزیر نیرو اعلام كرد مدیریت آب نباید تقسیم شود چنانچه در دولت كارگروهی به عنوان كارگروه سازگاری با كم آبی تشكیل شده و دستگاه های مربوط به مصرف و تولید آب در آن حضور دارند كه اردكانیان معتقد بود باید این موضوع را حل كنیم تا پدیده خشكسالی حل شود البته پدیده خشكسالی موقت است، ما با پدیده كم آبی روبه رو هستیم.
سخنگوی فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین تصریح كرد: اردكانیان بیان كرد در 50 سال گذشته، سالی یك میلی متر بارش ها كم و هر 10 سال دو درجه هوا گرم تر شده است، بنابراین ما با پدیده خشكسالی روبرو نیستیم بلكه با پدیده كم آبی روبه رو هستیم كه موضوعی دائمی است.
نقوی حسینی اضافه كرد: وزیر نیرو اعلام كرد كه مسائل تمامی حوزه های آبریز كشور در كارگروه مطرح و حل خواهد شد، همچنین مشكلات استان های اصفهان و خوزستان در دستوركار قرار دارد.
وی یادآور شد: به گفته اردكانیان در تامین آب شرب به هیچ وجه نیازمند خرید آب از كشورهای دیگر نیستیم و چنین موضوعی نیز مطرح نبوده است.
وی افزود: وزیر نیرو معتقد بود ما در مدیریت آب با هیچ كس تعارف نداریم و قاطع موضوع را پیگیری می كنیم.
نماینده مردم ورامین در مجلس خاطرنشان كرد: وزیر نیرو در این جلسه اذعان داشت كه امروز باید به مدیریت در عرصه عرضه و تقاضا بپردازیم و نمی توانیم صرفا با مدیریت عرضه، مشكلات آب را حل كنیم بلكه باید تقاضا نیز مدیریت، اصلاح و تنظیم شود.
سیام**9121**1336