۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82880398
T T
۰ نفر

آمریكا و اروپا گیره های ضدروسی را محكم تر می كنند

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82880398
آمریكا و اروپا گیره های ضدروسی را محكم تر می كنند

تهران - ایرنا - همگامی بیش از پیش واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه مسكو پس از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ژانویه 2017به ویژه فهرست اخیر مقامات و شخصیت های تحریم شده روسیه توسط آمریكا، نشان می دهد جبهه ضدروسی تا رسیدن به خواسته های خود فشارها را بر كرملین افزایش خواهد داد.

**پرونده همیشه باز:
با وجود اقدام های گسترده ضدروسی آمریكا در دوران ریاست جمهوری باراك اوباما و اتحادیه اروپا از سال 2014 در چارچوب پرونده اوكراین، جدا شدن شبه جزیره كریمه از این كشور و انضمام آن به روسیه، غربی ها برای اقدام های تحریمی به محدوده و هسته اصلی قدرت سیاسی و اقتصادی در مسكو نزدیك نمی شدند و تحریم تاثیرگذاری شامل چهره های برتر سیاسی و امنیتی عالی روس نمی شد.
اما آمریكا روز جمعه از این مرحله گذر كرد. نگاهی به برخی نام ها و مسئولیت های فهرست 24 نفره تحت تحریم واشنگتن نشان می دهد، گیره های ضدروسی در حال سفت تر شدن است، در حالیكه هنوز 10روز از اقدام غربی ها در اخراج دهها دیپلمات روسیه به بهانه مسمومیت سرگئی اسكریپال جاسوس دوجانبه تبعه این كشور در انگلیس با یك گاز سمی كه لندن، مسكو را عامل آن می داند، نگذشته بود.
ولادیمیر كولوكولتسف وزیركشور، نیكلای پاتروشف دبیر شورای امنیت، آلكسی میلر رئیس شركت گازپروم، یوگنی اشكولوف دستیار رئیس جمهوری و آلكساندر ژاروف رئیس سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه از جمله مقام های عالی ملی هستند كه به تازگی در فهرست سیاه آمریكا قرار گرفته اند و انتظار می رود خودكار شامل محدودیت های اتحادیه اروپا نیز بشوند.
همچنین دایره اقدام های ضدروسی غرب به نزدیك رئیس جمهوری روسیه نیز رسیده و آمریكا كریل شامالوف رئیس شركت سیبور را هدف تحریم قرار داده است.
بنابه اعلام خبرگزاری رویترز، شامالوف یكی از سهامداران شركت پتروشیمی سیبور در سال 2013 با كاترینا دختر ولادیمیر پوتین ازدواج كرد، اما بنابر گزارش های تایید نشده از هم جدا شده اند.
افزون بر این اقدام ها، 12 شركت تحت مالكیت مقام های بازرگانی، یك شركت دولتی در زمینه معامله سلاح و یك بانك بزرگ روسیه هم هدف تحریم های آمریكا قرار گرفته اند كه می تواند نشان دهد مجموعه تدابیر صورت گرفته دلیلی بر احتمال برداشتن گام های بزرگ تر ضدروسی باشد تا فشارها را كارآمد تر كند و به درون كاخ كرملین هم بكشاند.

**خواسته های غرب و مقاومت روسیه:
اكنون كرملین فهرستی طولانی از خواسته های تاكیدی غرب را پیش رو دارد كه بخشی از آنها پذیرش مسئولیت اقدام هایی است كه آمریكا و اتحادیه اروپا ادعا می كنند، مسكو عامل یا دخیل درانجام آنها بوده و همچنین بخشی دیگر الزام تغییر رویكردهای روسیه و بازگشت به شرایط پیش از آغاز تحریم های سال 2014 را در بر می گیرد.
دخالت هكری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریكا برای تخریب هیلاری كلینتون نامزد دمكرات ها كه رقیب شكست خورده دونالد ترامپ رئیس جمهوری كنونی بود، اقدامات ضدتروریستی در سوریه و همكاری نظامی 30 ماهه با دمشق، انجام اقدام های جاسوسی و ضدجاسوسی در غرب، دخالت در وقایع اوكراین و حمایت از شبه نظامیان روس تبار شرق این كشور برای برخورداری از اختیارات بیشتر یا استقلال از جمله مواردی است كه واشنگتن و اتحادیه اروپا تاكید می كنند، روسیه رویكرد مخربی داشته و روابط را تقریبا به شبه بن بست رسانده است.
همچنین لزوم بازگرداندن شبه جزیره كریمه در دریای سیاه به اوكراین در حالیكه مقام های روسی از جمله شخص پوتین آن را ناممكن خوانده اند، قطع حمایت از مخالفان مسلح این كشور و كاهش تمركز نیروهای روسی در مرزهای اروپایی روسیه از جمله استان برون مرزی كالینینگراد مجاور مرزهای كشورهای عضو ناتو نیز دیگر خواسته های غرب از مسكو است.
جدایی شبه جزیره كریمه در ساحل دریای سیاه از اوكراین و پیوستن آن به روسیه توسط طرفداران این كشور براساس نتایج برگزاری یك همه پرسی كه مورد تایید مسكو قرار گرفت انجام شد، اما غرب آن را رد كرده و غیرقانونی خوانده است.
این منطقه 25هزار و 500 كیلومتری كه اكنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یك میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوكراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954توسط نیكیتا خروشچف رییس جمهوری شوروی كه زادگاهش اوكراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به جمهوری وقت پیوست.
افزون بر پرونده ضدروسی غرب با موضوع اوكراین، تحریم های جدیدی علیه روسیه توسط آمریكا در چارچوب قانون ماگنیتسكی نیز در حال اجرا است.
سرگئی ماگنیتسكی وكیل روس بنیاد انگلیسی سرمایه گذاری «هرمیتاژ» در روسیه بود كه 16 نوامبر 2009 در زندان «ماتروسكایا تیشینا» در مسكو درگذشت.
آمریكا به این بهانه از پنج سال پیش در چارچوب تصویب و اجرای قانون ماگنیتسكی، دهها مقام و شهروند روس را تحریم كرده است.
مسكو نیز در پاسخ به این تحریم ها، دی ماه سال 91 قانون ضدآمریكایی دیما یاكوولف را وضع كرد و سفر اتباع آمریكایی ناقض حقوق شهروندان روس به روسیه و هر گونه فعالیت های تجاری یا داشتن املاك و دارایی توسط آنها در این كشور ممنوع شد.
مطابق این قانون، فعالیت سازمان های اجتماعی دست اندركار امور سیاسی در روسیه یا اجرای طرح های نافی منافع ملی این كشور با بودجه واشنگتن هم منع و تحویل كودكان بی سرپرست روس به خانواده های آمریكایی به عنوان فرزند خوانده متوقف شد.

** رویكرد پوتین مقابل غرب در 14 سال ریاست جمهوری و شش سال پیش رو:
همزمان با تقابل های رو به فزونی بین مسكو و غرب، پوتین نیز توانسته تایید حدود 76 درصدی رای دهندگان روسیه را برای چهارمین دور ریاست جمهوری این كشور (شش ساله) كسب كند كه دوره مسئولیت وی را در این سمت به 20 سال می رساند.
با وجود اینكه پوتین نشان داده در سال های مسئولیت ریاست جمهوری خواهان دگرگونی جدی در روابط با غرب به ویژه آمریكا است، اما تاكنون از اصول مطروحه سیاست خارجی خود از جمله در رابطه با شبه جزیره كریمه نگذشته و تاكید كرده این موضوع برای همیشه پایان یافته است.
در همین چارچوب كاخ كرملین اوایل سال گذشته امكان معامله با آمریكا بر سر شبه جزیره كریمه در كناره دریای سیاه را رد كرد.
دیمیتری پسكوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت: مسكو قصد ندارد برای لغو تحریم های ضدروسی غرب بر سر منطقه كریمه معامله كند و برگزاری همه پرسی دوم در این شبه جزیره نیز مردود و غیرقابل قبول است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دیدگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر مالكیت اوكراین بر این شبه جزیره را قاطعانه رد كرده و گفته است: مسكو قصد ندارد منطقه كریمه را به اوكراین بازگرداند.
وی افزود: قلمرو كشور خود را هیچگاه واگذار نمی كنیم و كریمه نیز بخشی از فدراسیون روسیه است.
از سوی دیگر روسیه به راهبرد نظامی ضدتروریستی خود در سوریه همچنان ادامه می دهد كه سبب شكست اقدام های شش ساله اردوگاه غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریكا برای سرنگونی دولت قانونی این كشور شد و تداوم این روند نیز یكی از برنامه های اصلی كار كاخ كرملین در عرصه بین المللی است.
همچنین رد قاطعانه ادعای مداخله مسكو در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، افزایش قدرت دفاعی روسیه در مقابل گسترش حضور نظامی پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) و نظامیان آمریكایی در مرزها بگونه ای كه در كشور بالتیكی استونی به 700 كیلومتری مسكو رسیده اند و مخالفت با استقرار سامانه موشكی آمریكا درخاك لهستان، رومانی و بخش های شناور ناو و ناوچه ای آن در آب های بین المللی نزدیك روسیه از جمله دریای سیاه از دیگر محورهای بی تغییر كاخ كرملین است.
همزمان پایداری های سیاست خارجی مسكو در برابر فهرست بلندبالای خواسته های اروپا و آمریكا به ویژه در پرونده اوكراین و شبه جزیره كریمه،تداوم عملیات ضد تروریستی در سوریه، افزایش آمادگی دفاعی به ویژه در عرصه موشك های دوربرد و زیردریایی های حامل موشك های اتمی قاره پیما با توجه به اینكه نیروهای ناتو و آمریكا در شرق اروپا و كشورهای بالتیكی (استونی و لتونی) دیوار به دیوار روسیه شده اند، نشان می دهد این تقابل سخت تر و سخت تر خواهد شد و به شرایط مشابه دوران پیش از فروپاشی سال 1991 شوروی می ماند.
تداوم و افزایش تحریم های ضدروسی، رشد متقابل نظامیگری، محدود شدن روابط دیپلماتیك و بسته شدن نمایندگی های سیاسی و تجاری روسیه در غرب، توسل این كشور به اقدام های متقابل، تاثیر آن در عرصه بین المللی به ویژه مناطق بحران زده از جمله سوریه و اوكراین، احتمال بروز تنش های بیشتر تا حد رویارویی سرد نظامی و پیامدهای غیرقابل پیش بینی می تواند از نتایج سفت تر شدن گیره های ضدروسی غرب در پاسخ به مقاومت های مسكو باشد.
اروپام 1516*1590
۰ نفر