۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82880411
T T
۰ نفر

20 درصد اشتغال استان مركزي در حوزه كشاورزي است

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82880411
20 درصد اشتغال استان مركزي در حوزه كشاورزي است

اراك - ايرنا - استاندار مركزي گفت: 20 درصد از اشتغال اين استان در حوزه كشاورزي و بخش هاي وابسته به آن است و بيش از 90 هزار بهره بردار در عرصه كشاورزي استان فعاليت دارند.

به گزارش ايرنا، سيد علي آقازاده روز يكشنبه در حاشيه بازديد از مجتمع دامپروري پورياي ولي در اراك افزود: حوزه كشاورزي استان مركزي داراي ظرفيت هاي زيادي است كه متناسب با شرايط روز نياز به بازتعريف دارد تا بتواند در اشتغالزايي، توليد ثروت و تقويت امنيت غذايي نقش آفريني كند.
وي ادامه داد: به منظور افزايش بهره وري در توليد كشاورزي استان در بخش هاي زراعت، باغباني، دامپروري و شيلات بايد نگاه علمي بر مديريت اين حوزه حاكم شود و به ويژه شيوه هاي نوين مد نظر باشد.
استاندار مركزي گفت: اين استان از مناطق برخوردار كشاورزي كشور است و با توجه به اقليم نيمه خشك نياز است كه توجه جدي به الگوي كشت و بهره گيري از محصولات كم آب بردر دستور كار قرار گيرد.
آقازاده خاطر نشان كرد: تقويت پيش آمادگي در برابر تهديدهاي حوزه هاي كشاورزي در استان سرمايه اي مديريتي است و براي مثال نياز است كه در خصوص شيوع انواع بيماري هاي بازپديد و نوپديد الگوي بازدارنده و موثري وجود داشته باشد.
وي افزود: يكي از اركان مهم در به روز رساني حوزه كشاورزي آموزش تخصصي به بهره برداران و استفاده از پژوهش هاي كاربردي دانشگاهي است كه اين مهم بايد مورد توجه مسئولان اين حوزه قرار گيرد.
مجتمع دامپروري 600 راسي پورياي ولي در اراك، از سال 1360 با 25 راس گاو فعاليت خود را در اين شهرستان آغاز كرده و اكنون روزانه هفت تن شير در اين مجتمع توليد و براي 23 نفر به صورت مستقيم و 20 نفر به صورت غير مستقيم اشتغال زايي شده است.
استان مركزي به عنوان دومين قطب صنايع مادر تخصصي، چهارمين قطب صنعت كشور محسوب مي شود و در زمينه تنوع توليدات صنعتي رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.
670 هزار هكتار اراضي باغي و كشاورزي در استان مركزي وجود دارد كه يك و 2 دهم درصد توليدات كشاورزي مازاد بر نياز استان به ساير مناطق ارسال مي شود.
اين استان رتبه چهارم توليد بچه ماهي قزل آلا، رتبه اول در تنوع توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم توليد گل ها شاخه بريده، رتبه سوم در توليد گل و گياهان زينتي، رتبه دوم سطح زير كشت و توليد انار كشور، رتبه ششم توليد پسته، مقام هشتم توليد گل محمدي، مقام نهم در توليد انگور، رتبه سوم در توليد لوبيا و رتبه پنجم در توليد جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ايستگاه انار ساوه، پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات، ايستگاه ملي تحقيقات لوبياي خمين، وجود شعبه ششم تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي، وجود ايستگاه تحقيقات ماهيان زينتي و مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي نيز از ظرفيت هاي علمي و تحقيقاتي استان مركزي است.
1955/6013/

سرخط اخبار استان‌ها