۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82881089
T T
۰ نفر

رویكرد هسته ای ترامپ جهان را نابود می كند

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 82881089
رویكرد هسته ای ترامپ جهان را نابود می كند

تهران-ایرنا-دولت ایالات متحده در حالی افزایش توان تسلیحات هسته ای خود را دنبال می كند كه براساس برآوردها قادر است با كلاهك های موجود خود همه شهرهای جهان را نابود سازد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» در نخستین ماه سال 2018 (بهمن 1396) دیدگاه های خود از وضعیت هسته ‌ای ایالات متحده را منتشر كرد و در آن بر توسعه توانایی هسته ای این كشور تاكید كرد.
وی پیش از این حتی در دوره رقابت های انتخاباتی هم رویكردهای خود نسبت به توان هسته ای آمریكا را بیان كرده بود. رئیس جمهوری آمریكا آشكارا بر این اعتقاد است كه دولت وی باید تا جایی به توسعه ظرفیت های هسته ای واشنگتن ادامه دهد كه كشورهای جهان مفهوم توان هسته ای آمریكا را احساس كنند.
این سخنان در كنار برآوردها از برنامه های ترامپ در چارچوب گزارش وضعیت هسته ای آمریكا و حتی بودجه نظامی این كشور برای سال آینده، حكایت از عزم جدی كاخ سفید برای راه اندازی یك مسابقه تسلیحات هسته ای در جهان دارد.
كاخ سفید در گزارش برآورد هسته ای سال 2018 مقابله با روسیه و چین را به عنوان مهمترین دلیل برای توسعه زرادخانه هسته ‌ای ایالات متحده بیان كرده است. علاوه بر این آمریكا برای افزایش قدرت بازدارندگی خود بر تحقیق و تولید بمب‌ های هسته ‌ای كوچك تمركز می كند.
در گفتمان تازه، ایالات متحده در ارزیابی های خود نگران قدرت زیاد و بزرگی تسلیحات هسته ای خود است كه امكان استفاده از این بمب ها را كاهش داده است . از آنجا كه تقابل با تسلیحات هسته ای رقبا به ویژه روسیه به چالشی برای واشنگتن تبدیل شده است، آمریكا افزایش انعطاف پذیری زرادخانه خود را با كوچك سازی قدرت بمب ها دنبال می كند. در همین چارچوب ترامپ در گزارش وضعیت هسته ای كاخ سفید تصریح دارد كارآمد سازی زرادخانه هسته ای خود را برای زمان های خاص دنبال می كند.

** كلاهك های هسته ای در آمریكا و جهان
در مسابقه تسلیحاتی به شیوه سنتی نیمه دوم قرن بیستم كه میان آمریكا و شوروی در جریان بود هر یك از طرف ها تلاش می كردند تا با داشتن تعداد بیشتری از كلاهك ها، توان بازدارندگی و تخریب هسته ای بیشتر خود را نمایش دهند. این خط مشی در آن سال ها موجب احساس ناامنی بیشتر برای دو ابرقدرت و تلاش پنهانی دیگر كشورها برای كسب توان بازدارندگی حداقلی در عرصه های نظامی به ویژه حوزه هسته ای شد.
براساس برآوردهای «فدراسیون دانشمندان آمریكایی» اكنون در جهان 14200 كلاهك هسته ای موجود است كه روسیه و آمریكا با داشتن بزرگترین زرادخانه ها هر یك بیش از 6500 كلاهك فعال و غیرفعال را در اختیار دارند. تعداد كلاهك های كشورهای فرانسه، چین، بریتانیا، پاكستان، هند، كره شمالی و رژیم صهیونیستی اندكی بیشتر از 1000 كلاهك ارزیابی می شود.
بر اساس آخرین بررسی ها، ایالات متحده آمریكا 3822 كلاهك هسته ای آماده دارد. این میزان سلاح هسته ای برای كشتار میلیاردها انسان روی زمین كفایت می كند. واقعیت این است كه ایالات متحده بمب های هسته ای را در اختیار دارد كه می تواند همه شهرهای جهان را نابود سازد. این تعداد كلاهك های آمریكا در پایان سال 2017 نسبت به تعداد4016 عددی سال پیش از آن كاهش حدود 200 عددی را نشان می دهد.
با اینكه از دوره اوج رقابت تسلیحاتی جنگ سرد در دهه 1960 میلادی تعداد بمب های هسته ای آمریكا رو به كاهش بوده اما برنامه های جدید كاخ سفید از بازگشت به روزهای تشدید رقابت تسلیحات هسته ای با اندكی تغییر حكایت دارد.
تارنمای نشریه آمریكایی «نشنال اینترست» نوشت: در زمان بحران موشكی كوبا تعداد كلاهك های آمریكا 25540 عدد بود كه پنج سال بعد به 31255 مورد افزایش یافت كه اوج تعداد كلاهك هسته ای آمریكا بود. از آن سال به تدریج این زرادخانه روند كاهشی خود را آغاز كرد. در دهه 1970 تعداد كلاهك های آمریكا بین 24 تا 28 هزار كلاهك بود كه در دهه 1980 به 23 هزار عدد كاهش پیدا كرد.
در سال 1991 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری، واشنگتن از ظرفیت زرادخانه هسته ای خود به شدت كم كردند و آن را به 19 هزار كلاهك رساند و تا پایان قرن بیستم به 10685 مورد كاهش یافت. در سال 2017 مجموع زرادخانه هسته ای آمریكا بیش از 6500 كلاهك بود كه 4000 مورد آن فعال و آماده به شلیك بودند و مابقی در انبارها به صورت غیرفعال ذخیره شدند.
وزارت انرژی آمریكا به تازگی اعلام كرد این كشور از سال 1994 تا 2017 بیش از 10 هزار كلاهك هسته ای خود را نابود كرد كه 109 مورد آن در سال 2015 انجام شد. روزنامه واشنگتن پست ظرفیت كنونی زرادخانه هسته ای آمریكا را در كمترین میزان آن از سال 1956 دانست و نوشت: ترامپ می خواهد وعده پیش از انتخابات خود در مورد توانمندسازی هسته ای آمریكا عملی سازد و توان هسته ای خود را به رخ رهبران روسیه بكشاند.
چندی پیش رئیس جمهوری آمریكا در یك پیام توئیتری تاكید كرد: ایالات متحده باید باقدرت به تقویت و توسعه ظرفیت های هسته ای خود بپردازد تا زمانی كه جهان قدرت آن را احساس كند.

**فعالیت هسته ای آمریكا و روسیه
دولت ترامپ آشكارا عنوان كرده است كه می خواهد به سیاست كوچك سازی زرادخانه هسته ای آمریكا ادامه دهد اما همزمان بمب های كوچك هسته ای خود را تقویت كند.
رئیس جمهوری آمریكا توان نظامی روسیه را مهمترین دشمن خود می داند و مدعی است هزینه های هنگفت (سالانه 700 میلیارد دلار) كاخ سفید در حوزه دفاعی به علت آن است كه موشك های تهاجمی بسیاری آمریكا را نشانه گرفته اند. وی همه این هزینه ها را منطقی، بسیار مهم و حیاتی توصیف كرد.
پس از این سخنان و رسانه های شدن رویكردهای هسته ای دولت ترامپ بود كه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم در یك سخنرانی ضمن آزمایش تسلیحات جدید نسبت به سیاست های ترامپ هشدار داد. پوتین ایجاد موازنه نظامی با آمریكا، را دلیل اصلی تولید و آزمایش تسلیحات نوین مسكو بیان كرد.
البته گفتنی است بنابر اعتراف پنتاگون نباید كاهش تعداد كلاهك های هسته ای را دلیلی بر كاهش شدن قدرت اتمی آمریكا تفسیر كرد زیرا همزمان بر قابلیت ها و كارآیی تسلیحات هسته ای آمریكا به شدت افزوده شده است.
به نوشته نشریه «اخبار دفاعی آمریكا» (Defense News) شاید ترامپ به دنبال افزایش تعداد كلاهك های آمریكا نباشد اما در عمل رئیس جمهوری آمریكا تمایل شدیدی به افزایش توان و به روز رسانی این كلاهك ها دارد و در این مسیر گام بر می دارد. واقعیت این است كه براساس پژوهش های «هانس كریستنسن» مدیر پروژه اطلاعات هسته ای آمریكا حتی در این شرایط كه برخی مدعی هستند كاهش زرادخانه آمریكا قدرت دفاعی این كشور را تهدید می كند، توانایی هسته ای آمریكا بسیار بیشتر از سطح مورد احتیاج برای امنیت ملی و تعهدات بین المللی و فراتر از نیازهای ایالات متحده است.
حتی برخی مقام های وزارت دفاع آمریكا هم می گویند كاهش در تعداد سلاح های بزرگ هسته ای آمریكا از طریق به كارگیری سلاح های هسته ای مقیاس كوچك جبران می شود. در این شرایط تنها پیامد سیاست های هسته ای دولت ترامپ افزایش تهدیدها علیه رقبا و تلاش برای بالا بردن سطح بازدارندگی در كشورها است. در واقع سیاست های جنگ طلبانه كاخ سفید جهان را وارد دور باطلی می كند كه ممكن است تنها با یك اشتباه انسانی یا رفتاری غیرمنطقی، همه را به كام مرگ بفرستد.

پژوهشم**9130 **1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.