۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82881129
T T
۰ نفر

«یك جاده ، یك كمربند» و سهم ایران از این طرح

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۲۵
کد خبر: 82881129
«یك جاده ، یك كمربند» و سهم ایران از این طرح

پكن - ایرنا - «یك جاده ، یك كمربند» یا همان «راه ابریشم جدید» ایده رئیس جمهوری چین و بزرگترین و وسیع ترین طرح اقتصادی دنیا در قرن بیست و یكم محسوب می شود كه پكن در تلاش است از ظرفیت های خود و كشورهای مختلف در سراسر دنیا از جمله ایران برای پیشبرد این طرح استفاده كند.

به گزارش ایرنا پس از شروع این طرح و ابتكار اولیه آن از سوی 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین در سال 2013 میلادی، اولین اجلاس همكاری بین المللی راه ابریشم جدید به میزبانی پكن پایتخت چین با حضور ایران و نمایندگان و سران بیش از 100 كشور، منطقه و روسای سازمان های بین المللی مهم در سال گذشته میلادی برگزار شد و اهداف این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری چینی ها
رییس جمهور چین به دنبال طرح این موضوع قول داد كشورش و شركت های چینی بیش از 100 میلیارد دلار برای پیشبرد طرح راه ابریشم هزینه كنند اما چینی ها اكنون می گویند مبلغ سرمایه گذاری آنها در این حوزه از این رقم هم بالاتر رفته است.
چین برای این منظور از سال 2013 میلادی تاكنون با 50 كشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا كرده و نزدیك به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است آكادمی علوم اجتماعی چین در تازه ترین گزارش خود آورده است كه میزان سرمایه گذاری كشورهای مرتبط با این طرح، بتدریج در حال افزایش است.
وزارت بازرگانی چین در تارنمای خود آورده است چین در این مدت فقط در 12 كشور راه ابریشم از جمله كشورهای سنگاپور، مالزی و لائوس 100 میلیون دلار سرمایه گذاری كرده است همچنین چین در طول این مدت بزرگترین منبع سرمایه گذاری در كشورهایی نظیر پاكستان و كامبوج، بوده است و بیش از یكهزار و 850 قرار داد با كشورهای مرتبط امضا شده است.
این در شرایطی است كه چین و پاكستان هم موافقت كرده اند یك كریدور اقتصادی راه اندازی كنند كه ارزش آن 46 میلیارد دلار است.
اگرچه چین صندوق بزرگی را برای توسعه این راه اختصاص داده اما خود از سال 2013 میلادی تاكنون بیش از 50 میلیارد دلار در راه ابریشم جدید سرمایه گذاری كرده است این رقم بجز سرمایه گذاری 115 میلیارد دلاری است كه بسیاری از شركت های چینی به طور مستقیم در كشورهای حوزه این راه كرده اند.
چین از همه كشورها خواسته است تا در بخش های هوانوردی، بندر سازی و همچنین راهسازی و اجرای طرح های زمینی، دریایی، ریلی و غیره در راستای اجرای این طرح با چین همكاری كنند.
چین در قالب این طرح از كشورها خواسته است تا اختلافات را با گفت و گو حل و فصل كنند و در این زمینه اسنادی بین 68 كشور در باره راه ابریشم امضا شده است پكن می گوید برنامه راه ابریشم سیاسی نیست و آن را انحصاری نكرده است و حركتی برای توسعه برد - برد كشورها و دستیابی به صلح و امنیت است.
در واقع چین با اجرای این طرح، در تلاش است ضمن رهبری كشورهای دنیا، ارتباطات تجاری خود را افزایش داده و ضمن تثبیت جایگاه اقتصادی خود باعث وحدت بیشتر تجاری در دنیا شود و در عین حال قاره ها را با یكدیگر مرتبط سازد.

*** انرژی، محور اهداف چین از راه اندازی طرح
موضوع انرژی از جمله مسایلی است كه از دیدگاه پكن در اجرای این طرح دور نمانده است چین بیش از 70 درصد از نفت و نزدیك به 96 درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از كشورهای دیگر تامین می كند و طبیعتا با راه اندازی این طرح، زمینه سازی خوبی برای تامین انرژی در آینده می كند.
گزارش ها حاكی است شركت های نفتی چین در سال گذشته میلادی در 200 طرح زیربنایی و میادین نفت و گاز 50 كشور جهان از جمله كشورهای مربوط به راه ابریشم سرمایه گذاری كرده اند.
دانشگاه نفت و آكادمی علوم تجاری چین كه چندی پیش گردهمایی انرژی را در پكن برای دو هفته برگزار كرد، تاكید دارد برگزاری این نشست برای تقویت همكاری های كشورهای راه ابریشم با چین در بخش انرژی، نفت و گاز بسیار مهم بوده است.
احمد محمد یاسین از مسئولان وزارت آب و انرژی افغانستان هم كه در همایش شركت كرده بود، می گوید: افغانستان منابع بسیار غنی معدنی و انرژی است و قصد دارد همكاری هایش را در این عرصه ها با چین در چارچوب راه ابریشم تقویت كند.

** نقش ایران در طرح جدید چین
جمهوری اسلامی ایران هم خود را مرتبط با راه ابریشم می داند و از دیرباز در این برنامه مشاركت فعال داشته است به طوری كه ایران اكنون به یكی از اصلی ترین گذرگاه ها و كریدورها برای اجرای طرح یك جاده - یك كمربند تبدیل شده است.
از دیدگاه ایران برنامه ابتكاری چین برای راه اندازی راه ابریشم نوین به اجرای برنامه توسعه هزاره سازمان ملل نیز مساعدت می كند راه ابریشم منافع زیادی برای همه طرف ها دارد و با توجه به جهانی شدن می تواند ثمره های زیادی برای همه كشورها در برداشته باشد.
ایران یك كشور بسیار مهم و پل ارتباطی در راه ابریشم با تاریخی دیرینه در این مسیر تجاری است ایران شرق و غرب را به یكدیگر متصل می كند و راه ارتباطی با اروپاست و از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و راهبردی نیز یك كشور بسیار مهم، قوی و بزرگ محسوب می شود و در زمینه های علمی، فنی، ترابری، انرژی و سرمایه گذاری می تواند با این برنامه چین همراه شود.
ایران همچنین یك منبع مهم انرژی است و می تواند باعث شود تا طرح راه ابریشم چین به بهترین شكل در این زمینه هم اجرایی شود چین یكی از بزرگترین وارد كنندگان نفت، مواد معدنی و مواد شیمیایی از ایران است و ایران این را یك مزیت برای همكاری دو طرف می داند.
به باور ایران، راه ابریشم از لحاظ اقتصادی، فنی و سرمایه گذاری كمك بزرگی برای منطقه و جهان است و باعث كاهش مخاطرات امنیتی و تنش ها در خاورمیانه می شود و در زمینه مبارزه با تروریسم برای منطقه و كل جهان یك طرح مطلوب محسوب می شود.
ایران همواره تاكید كرده است تروریسم یك شبكه بین المللی است كه پیش روی جهان قرار دارد و ضرورت دارد همه كشورها با آن جدا مبارزه كنند و برای همین طرح راه ابریشم را یك طرح جامع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می داند كه به جهانی شدن و توسعه هزاره كمك می كند و طرح های اقتصادی آن برای همه دنیا و از جمله كشورهای فقیر منتفع كننده است.
ایران مهمترین و كلیدی ترین بخش از راه ابریشم و مسیر ترانزیت كالا در این جاده محسوب می شود برنامه ایران این است كه از طریق راه آهن و از سرزمین تركمنستان و قزاقستان به چین وصل شود.
افزون بر این، كشورمان بعد از تصویب برجام، دیگر مورد تحریم نیست و از لحاظ جغرافیایی در نقطه مهمی قرار دارد و به دلیل اینكه تامین كننده بزرگ نفت و گاز برای چین است برای هر دو كشور روابط گسترده اهمیت دارد.
با حضور ایران در طرح جدید راه ابریشم، چین می تواند یك شبكه بزرگ تولیدی و پشتیبانی در بازارهای خاورمیانه ایجاد كند و از طریق تهران به یك بازار با 400 میلیون مشتری مرتبط شود.
همكاری ایران در زمینه گمركات با چین از دیگر برنامه های تهران در حوزه راه ابریشم است از طریق همكاری های گمركی، كالاهای چین و كشورهای دیگر منطقه می تواند از ایران به اروپا منتقل شود.
نباید فراموش كرد كه نزدیك به 100 كشور دنیا برای ترانزیت و انتقال كالاهای خود از ایران استفاده می كنند و این برای چین مهم است و چین هم در برنامه راه ابریشم باید از این مسیر ترانزیت كالا استفاده كند.
بر اساس برنامه جدید توسعه اقتصادی ایران، كشورمان می خواهد ارزش تبادلات تجاری باچین را به مرز 60 تا 70 میلیارد دلار در سال برساند علاوه بر این راهبرد ایران همكاری گسترده با چین در 50 سال آینده است در چنین راهبردی هیچ كشوری نمی تواند جای چین را بگیرد و حتی ورود هیات های خارجی به ایران به روابط اقتصادی و سیاسی چین و ایران لطمه ای نخواهد زد.
راهبرد تنظیم شده ایران این است كه تا 20 سال دیگر ارزش تبادلات اقتصادی خود با چین را به 100 میلیارد دلار برساند.

** ایران نقطه اتصال راه ابریشم زمینی و دریایی
بندر چابهار كه در حال حاضر هند و افغانستان در آن فعالیت دارند یكی از بنادر مهم و استراتژیك ایران است چین هم می تواند در برنامه راه ابریشم دریایی قرن بیست و یكم خود از این بندر استفاده كند.
ایران بسیار امیدوار است كه از طریق دریای خزر و خلیج فارس نیز در مسیر ابریشم دریایی با چین مشاركت كند در واقع ایران یك نقطه مهم در راه ابریشم زمینی و مسیر دریایی است.
سرمایه گذاری مشترك در ساخت خط لوله های گاز و نفت، راه اندازی كریدور های اقتصادی بین ایران و چین و آسیای میانه، ساخت جاده، بندر و راه آهن، ترانزیت كالا از مرزهای ایران، مرتبط شدن چین با خاورمیانه، آسیای مركزی و افغانستان با استفاده از ترانزیت كالا از ایران از دیگر زمینه های همكاری میان دو كشور در راه ابریشم است.

** پیوست های فرهنگی و امنیتی طرح
چین برای پیشبرد برنامه راه ابریشم جدید در حال اجرای برنامه های فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه ها، اجلاس ها، همایش ها، جشنواره ها، رویدادهای فرهنگی، هنری و اقتصادی در داخل و خارج است و سعی دارد از رسانه ها نیز برای معرفی بیشتر این طرح بهره بگیرد البته در این مسیر چالش ها نیز كم نیستند.
برای چین مسایل مهمی چون امنیت، تحولات سیاسی منطقه ای، درگیری ها در مناطق مختلف، چالش آفرینی های غرب و برخی كشورهای مخالف طرح راه ابریشم و جلب و جذب سرمایه گذاری از جمله چالش های بزرگ برای تحقق و عملی سازی این طرح بزرگ است.
با این وصف چین همچنان به راهبرد خود ادامه می دهد و در جریان این اقدامات می كوشد تا از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و اقتصادی به بهترین شكلی بهره بگیرد.
مسایل امنیتی و بخصوص ارتباط آن با نیروی كار نیز از دغدغه های اساسی چین برای پیشبرد طرح است زیرا در كنار سرمایه گذاری های كلان در طرح های زیربنایی انتظار می رود كه هزاران كارگر چینی نیز در برنامه های ذی ربط مشغول به كار شوند و شركت های امنیتی وظیفه تامین امنیت آنها را برعهده خواهند داشت.

** آینده طرح
راه ابریشم سمت و سویی را دنبال می كند كه مسئولان ارشد آن برایش در نظر گرفته اند اظهارات 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در باره این طرح نشان می دهد كه پكن به طور راهبردی و با تدبیر و درایت در حال اجرای این طرح است و وظایف و اهدافی را برای خود و دیگر كشورها تعیین كرده است.
رییس جمهور چین بارها تاكید كرده است همه باید راهبرد مشاركتی را در دستور كار قرار داده و اختلافات را نیز از طریق گفت و گو حل كنند.
او بر این باور است كه همه كشورها باید اصول و مقررات مربوط به این برنامه را مراعات كرده و دست به دست هم داده و در زمینه های تجاری، مالی و اجرای طرح های زیربنایی، مشاركتی مثبت و فعال داشته باشند.
از دیدگاه چین برای دستیابی به موفقیت در اجرای این طرح عظیم، باید بجای اختلاف پراكنی گفت و گو را دنبال كرد و هر اختلافی را با مذاكره حل و فصل نمود و همكاری را جایگزین یكجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری كرد.
چین كه حالا با چالش تازه جنگ تجاری از سوی آمریكا روبرو شده است، می گوید بحران های مالی در جهان به بشر آموخته است كه باید همكاری برد - برد با مذاكره دنبال شود و اختلافات با همكاری برطرف شود و حمایت گرایی تجاری یكجانبه متوقف شود.
از دیدگاه چین ساخت بنادر، خطوط آهن، راه و جاده و دیگر طرح های زیربنایی باید سرعت داده شود و همه به اصل و اصول و برنامه های عملی پایبندی نشان دهند.
عمل به برنامه های ذی ربط از جمله برنامه راه ابریشم و برنامه توسعه هزاره و متحد و یكپارچه بودن در چارچوب سازمان های بین المللی و اتحادیه ها باعث توسعه مشترك بشر می شود و این از دیگر مسایلی است كه پكن بر آن تمركز كرده است.
پكن همچنین امیدوار است كه كشورها با اجرای طرح های زیربنایی و راه اندازی مناطق تجاری و كریدورهای راه ابریشم اشتغال زایی كرده و راه توسعه خود را هموار كنند.

** «یك جاده ، یك كمربند» و نشست رهبران رسانه های آسیا در چین
نشست سران رسانه های آسیا نیز از امروز دوشنبه در چهار محور 'یك جاده یك كمربند' و فرصت های جدید اطلاع‌رسانی بین المللی، 40 سال اصلاحات و درهای باز، توسعه چین و فرصت های جهانی، یاری به جامعه به كمك رسانه ها برگزار شده است.
'یك جاده، یك كمربند و فرصت‌های تازه برای ارتباطات بین‌المللی' عنوان سخنرانی مدیرعامل ایرنا در این همایش است كه با حضور بیش از 50 رسانه معتبر آسیا و جهان برگزار می شود.
مجمع آسیایی بوائو یكی از مهمترین مجامع و همایش های همكاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان كشورهای آسیایی و دیگر كشورهای دنیا به حساب می آید.
در جریان مراسم گشایش این اجلاس كه فردا سه شنبه و با حضور صدها نفر از مقام های سراسر دنیا و آسیا برگزار می شود 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین نیز سخنرانی خواهد كرد.
رهبران كشورهای جهان از جمله رییس جمهور اتریش، رییس جمهور فیلیپین، نخست وزیر مغولستان، نخست وزیر هلند، نخست وزیر پاكستان، نخست وزیر سنگاپور، دبیركل سازمان ملل و رییس صندوق بین المللی پول در نشست بوائو شركت می كنند.
رهبران چین از جمله 'شی چین پینگ' رییس جمهور نیز با مهمانان شركت كننده دیدار كرده و انتظار می رود با آنان درباره مدیریت و اقتصاد جهان و تجارت جهانی تبادل نظر كرده و به توافق نظرهای جدیدی دست یابد.
بیش از دو هزار نفر از محافل مختلف جهان در این نشست شركت كرده و درباره تحقق شكوفایی و توسعه مشترك و فراهم كردن زمینه های توسعه خرد برای توسعه آسیا و جهان، بحث و گفت و گو می كنند.
مجمع آسیایی 'بوائو' به عنوان مهمترین مجمع اقتصادی آسیا، در سال 2001 در شهری به همین نام در جنوب چین تاسیس شد.
هدف اولیه تشكیل این مجمع كه جمهوری اسلامی ایران نیز از موسسان آن به شمار می رود، توسعه مبادلات اقتصادی، همكاری های علمی، فنی و اقتصادی بین كشورهای حوزه آسیا - پاسیفیك و نهایتا تنظیم مناسبات عادلانه این منطقه از آسیا با دنیا است.
طبق اساسنامه، مجمع آسیایی بوائو، محلی برای گفتگوی چهره‌های سیاسی، رهبران تجاری، دانشگاهیان و شخصیت‌های معروف محافل آسیایی قلمداد شده است.
این مجمع از نظر پوشش جغرافیایی، كشورهای آسیایی را در بر می‌گیرد اما در عین حال كشورهای خارج از آسیا نیز می توانند به عضویت آن در آیند، از نظر حقوقی نیز این مجمع، سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی بوده و در چین به ثبت رسیده است
**آساق**1904**231**1663