به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی، وظیفه سیاستگذاری اجرایی، راهبری، هماهنگی و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی لازم را برای گسترش فناوری و صنایع دانشبنیان در حوزه هوایی و هوانوردی در چارچوب سند جامع توسعه هوافضای كشور عهده دار است.
هیات امنای این ستاد عبارتند از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری (رئیس ستاد)؛ دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا یكی از معاونین وی؛ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون وی (رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و یا معاون دیگر به انتخاب وزیر)؛ وزیر راه و شهرسازی یا معاون وی (رئیس سازمان هواپیمایی كشوری و یا معاون دیگر به انتخاب وزیر)؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت یا یكی از معاونین وی؛ رئیس مركز همكاری های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری؛ نماینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور و همچنین سه نفر از صاحب نظران حوزه هوایی و هوانوردی با حكم رئیس ستاد كه حداقل یك نفر از آنان از اعضای هیات علمی باشند.
ستادی كه به گفته مشاور عالی رییس آن، اجرایی نیست و تولید محصول خاصی را دنبال نمی كند بلكه تنها در نقش یك تسهیلگر برای شركت های فعال این حوزه مانند سازمان صنایع هوایی و شركت های دانش بنیان فعال در حوزه تولید قطعات هوایی عمل می كند و البته تاكنون با حمایت این ستاد قطعات بسیاری در این حوزه به مرحله ساخت داخل و بومی سازی رسیده است.
مهندس احمد بیرانوند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا افزود: ستاد هوایی و هوانوردی در واقع به دنبال پركردن خلاء های صنایع هوایی است كه دولت فرصت و یا توان پرداختن به آن را ندارد و به دنبال گلوگاه هایی است كه بتواند ایده های برتر مطرح شده در این حوزه را پرورش داده و وارد عرصه دانش بنیان كند.
وی تاكید كرد: این ستاد نه تنها به دنبال راه اندازی و رشد یك صنعت هوایی دولتی دیگر نیست بلكه در حال سوق دادن این صنعت به بخش خصوصی هستیم.
بیرانوند ادامه داد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان هوایی و هوانوردی در واقع به دنبال همگرا كردن تفكرات، بارور سازی، هدایت و نظارت به منظور پرورش ایده هایی است كه قابلیت تبدیل شدن به محصولات صنایع هوایی و هوانوردی را داشته باشند، به همین منظور پیگیر طرح هایی در این حوزه است كه در كلان كشور و منافع ملی تاثیر مستقیم داشته باشد.
وی با اشاره به این كه در حال حاضر بخش عمده ای از مشتریان صنعت هوایی و هوانوردی در كشور دولتی هستند، اضافه كرد: به همین دلیل سعی می شود بحث تجاری سازی محصولات از فضای دولتی شكل گیرد تا به تدریج این بخش از دولت جدا شود و اینطور نباشد كه همه بحث صنعت هوایی متمركر به حوزه دولت باشد.
بیرانوند با تاكید بر پررنگ بودن نقش ستاد هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد مراكز نوآوری در همگرایی بین سازمان ها و بخش های درگیر این حوزه در كشور كه قبل از این حول یك میز نبوده اند، گفت: همین امر طراحی و تولید محصولات بسیار مناسب در حوزه هوایی از جمله پهپادی، هواپیمایی، بالگرد و موتوری را به دنبال داشته است.
مشاور عالی رییس ستاد هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه پهپادی، ما پهپادهایی را در این حوزه معرفی كرده ایم كه كه تا به امروز به تولید آن در حوزه هوایی فكر نكرده بودیم و البته در آینده نزدیك به حوزه تجاری سازی این طرح ها نیز ورود خواهیم كرد.
وی در خصوص فاصله موجود بین كشورمان با كشورهای پیشرفته در بخش صنعت هوایی و هوانوردی نیز اظهاركرد: البته ما یك فاصله با كشورهای پیشرفته داریم اما این فاصله به لحاظ علمی و فناوری زیاد نیست، مهم این است كه آنچه را می توانیم بومی سازی و تولید كنیم. لذا امیدواریم در 10 سال آینده خیلی از خلاء ها را در حوزه هوایی پر كنیم.
بیرانوند در خصوص اینكه تاكنون چند درصد از محصولات و قطعات هوایی در كشور بومی سازی شده است نیز تصریح كرد: فكر می كنم حدود 30 تا 40 درصد از قطعات هوایی و هوانوردی از قابلیت بومی سازی برخوردار هستند كه البته وارد زنجیره تامین قطعات شده اند.
وی افزود: تمام محصولات تولیدی ما در حوزه هوایی مربوط به تجهیزات فرودگاهی و یا قطعات هواپیما و سایر تجهیزات حوزه هوایی است كه شاید این قطعات 'های تك' نیز نباشد، زیرا در مشترك سازی در تمام دنیا هنگامی كه كشوری در یك صنعت وارد می شود، در ابتدای كار از تولید قطعات در سطح و فناوری پایین تر شروع می كند و به تدریج وارد این عرصه می شود.
مشاور عالی رییس ستاد هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری افزود: البته تولید محصولات حوزه هوایی و هوانوردی نیازمند سپری شدن یك دوره مشخص و تقریبا طولانی برای اخذ استانداردهای بین المللی است.
بیرانوند با اشاره به فرصت های بسیار مناسب اقتصادی موجود در بخش صنعت هوایی و هوانوردی، در ادامه بالابردن روحیه خودباوری در بین جوانان و حمایت موثر دولت از طرح های پژوهشی و دانش بنیان را از جمله مهمترین اقدامات لازم در جهت رشد هرچه بهتر این صنعت در كشور دانست.
وی در ادامه یكی از برنامه های موثر ستاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی را حمایت از قطب های علمی تاثیرگذار در این بخش عنوان كرد و گفت: پشتیبانی از دستیابی به مرجعیت علمی كشور و ایجاد زیرساختهای پژوهش و فناوری ملی در حوزههای كلیدی، شبكه سازی فرایند تحقیق و توسعه در مراكز علمی و تحقیقاتی در كنار حمایت از دانشجویان تحصیلات تكمیلی، انتشار مقالات و ثبت پتنت از مهمترین برنامه های فعلی این ستاد است.
علمی ** 1836 **2017
خصوصی سازی صنعت هوایی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر:
82881705
تهران– ایرنا– مشاور عالی رییس ستاد هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید هدف اصلی این ستاد سوق دادن صنعت هوایی و هوانوردی كشور به بخش خصوصی است، هدفی كه تاكنون بخشی از آن تحقق یافته است.