۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82882472
T T
۰ نفر

2 تن چوب تاغ قاچاق در آران و بيدگل كشف شد

۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82882472
2 تن چوب تاغ قاچاق در آران و بيدگل كشف شد

كاشان- ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان آران و بيدگل از كشف و ضبط 2 تن چوب تاغ قاچاق در سه عمليات جداگانه طي روزهاي گذشته در اين شهرستان خبر داد.

رضا شفيعي روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: ماموران يگان حفاظت منابع طبيعي با آگاهي از اقدام فردي براي قاچاق چوب تاغ در محدوده جنگل هاي شمال سفيدشهر، موضوع را به پليس راه اطلاع دادند و خودروي نيسان بارگيري شده به همراه 1.4 تن محموله در محدوده استان قم توقيف و ضبط شد.
وي افزود: همچنين 300 كيلوگرم چوب تاغ در جنگل هاي كنارگذر آران و بيدگل كشف و ضبط شد؛ محموله آماده بارگيري و متخلفان نيز در حال كندن درختان بودند كه با اطلاع از حضور ماموران متواري شدند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آران و بيدگل بيان كرد: همچنين ماموران يگان حفاظت زمان گشت زني در محدوده جنگل هاي تاغ محدوده جاده نوش آباد- فيض آباد نيز 300 كيلوگرم چوب تاغ كشف و ضبط كردند.
او با اشاره به كاهش 50 درصدي قاچاق چوب در سال 1396 نسبت به سال پيش از آن در آران و بيدگل گفت: افزايش جريمه قطع هر اصله درخت به 30 ميليون ريال، افزايش گشت هاي منابع طبيعي و متلاشي شدن چند گروه سابقه دار قاچاقچي از جمله علت هاي اين كاهش چشمگير بود.
شفيعي اضافه كرد: قاچاق چوب و زغال عامل اصلي تخريب جنگل هاي دست كاشت در شهرستان آران و بيدگل است و متخلفان براي رسيدن به سودهاي كلان بازار سياه و پر رونق زغال تاغ نسبت به قطع درختان اقدام مي كنند.
وي عنوان كرد: متخلفان در شرايطي به قاچاق چوب مي پردازند كه به دليل اقليم كويري منطقه، نگهداري از اين جنگل هاي دست كاشت بياباني جهت جلوگيري از هجوم شن هاي روان اهميت بسيار زيادي دارد و از سال هاي پيش از انقلاب در زمينه ايجاد اين جنگل ها فعاليت مي شود.
به گفته رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري آران و بيدگل، 10 تن چوب و زغال تاغ سال گذشته در اين شهرستان كشف شد و 20 نفر از قاچاقچيان به همراه محموله هاي قاچاق در 15 عمليات جداگانه دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند.
شهرستان آران و بيدگل با 605 هزار هكتار وسعت داراي 103 هزار هكتار كانون بحران و يكي از مناطق در معرض خطر فرسايش بادي و توفان هاي ماسه اي كشور محسوب مي شود.
اين شهرستان كه افزون بر 103 هزار نفر جمعيت دارد، با برخورداري از 120 هزار هكتار جنگل هاي دست كاشت تاغ در فاصله 6 كيلومتري كاشان و 215 كيلومتري شمال اصفهان واقع است.
7472/8123