به گزارش گروه ورزشی ایرنا، وزارت ورزش و امور جوانان به عنوان یكی از وزارتخانه هایی كه از لحاظ حوزه دربرگیری با افراد و نسل های مختلفی در ارتباط است، ظرفیت های بالقوه ای دارد كه در صورت بالفعل شدن می تواند در بلند مدت به برنامه حمایت از تولید داخلی كمك كند.
بر كسی پوشیده نیست كه نخستین نیاز و لازمه انجام یك فعالیت ورزشی چه در زمینه ورزش همگانی و چه در ورزش قهرمانی، وسایل و تجهیزات مورد نیاز است.
در شرایط كنونی تولید كنندگان البسه و تجهیزات رشته های مختلف ورزشی، جایگاه مهمی در بازارهای جهانی دارند و بسیاری از آنها حامی مالی(اسپانسر) تیم های بزرگ و ستاره های ورزشی می باشند. با این شرایط یكی از پیش نیاز و لازمه های رشد و شكوفایی تولید ملی در جامعه، برند سازی یا «ایجاد نام تجاری»است.
ایجاد یك نام تجاری (برند) به تنهایی نمی تواند بار سخت حمایت از تولید ملی و شكوفا كردن آن را به دوش كشد، زیرا طی دهه های گذشته چندین برند تولید كالای ورزشی در ایران ایجاد شده كه با استقبال ورزشكاران و خریداران مواجه نشده اند.
در این زمینه كارشناسان معتقدند كه دلیل عدم تمایل به خرید برند داخلی را باید در كیفیت و میزان تبلیغ این كالاها جست وجو كرد. با این تفسیر دومین عامل مهم در توسعه كالای ایرانی در بخش ورزش، ارتقا كیفیت كالای داخلی از سوی تولیدگنندگان است. لذا تولید كننده برای ترویج و نهادینه كردن میزان استفاده از كالای داخلی در بخش ورزش، مواردی همچون استفاده از فناوری نوین در تولید، استفاده از طراحی های متنوع در محصولات و قیمت گذاری مناسب تولیدات ورزشی را در دستور كار قرار دهد.
استفاده از این ترفند ها برای ترویج كالای داخلی در نهایت با قضاوت مصرف كنندگان روبه رو خواهد شد. در این زمینه اگر برند داخلی نتواند رضایت مشتریان را كسب كند به یقین مصرف كننده در كوتاه مدت و پس از محاسبه هزینه – فایده از خرید كالای داخلی رویگردان خواهد شد.
دیگر مانعی كه سر راه خرید محصولات داخلی در حوزه ورزش قرار دارد، سهولت و مطلوبیت واردات از تأمین كنندگان خارجی است. برخی این شیوه از تجارت را به خاطر پیشینه واردات و وابستگی كشورهای جهان سوم به تولیدات غربی قلمداد می كنند.
تسهیل واردات و برند پوشی در حوزه های مختلف از جمله موانعی است كه در صورت تداوم، آسیب های فراوانی را متوجه شعار سال خواهد كرد.
فرهنگ برند پوشی و خرید البسه با مارك های مختلف خارجی در چند سال گذشته به یك نشانه و شاخص برای نشان دادن فاصله طبقاتی یا طبقه اجتماعی و اقتصادی فرد تبدیل شده است. تداوم و نهادینه كردن این سبك از زندگی، ریشه در یك سده گذشته دارد كه از سوی برخی از افراد در قالب «خود بیگانگی فرهنگی» در جامعه تبلیغ و ترویج داده شد.
با این شرایط و پیش زمینه فكری كه در بین برخی طبقات جامعه رواج پیدا كرده لازم است نگرش نسبت به مد و برند تغییر پیدا كند زیرا تا زمانی كه ورزشكاران به عنوان الگوی مرجع جوانان و نوجوانان خود مصرف كننده كالای خارجی باشند، نباید انتظار داشت فرهنگ سازی در زمینه حمایت از كالای داخلی شكل گیرد.
برای تسهیل در نهادینه كردن استفاده از كالای داخلی لازم است برند های ورزشی ایرانی، ورزشكاران ایرانی و چهره های تاثیرگذار (سلبریتی ها) را برای تبلیغ كالای خود به خدمت گرفته تا استفاده از كالای ملی به یك امر نهادینه تبدیل شود.
تحقق چنین امری نه تنها زمینه را برای رقابتی كردن بازار فروش كالا فراهم می كند بلكه موجب رونق اشتغال خواهد شد، زیرا بنا به آمارهای موجود بیش از یك درصد اشتغال كشور در بخش ورزش ایجاد خواهد شد.
اگر میزان اشتغال ایجاد شده در جامعه سالانه 900 هزار نفر در سال در نظر گرفته شود، سهم وزارت ورزش در این بخش بیش از 10 هزار نفر خواهد بود كه نسبت به دیگر حوزه ها آمار چشمگیری به شمار می رود.
** ورزشی** 2052**1368
تهران- ایرنا- انتخاب شعار حمایت از كالای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری برای سال 1397 خورشیدی، آغاز چشم اندازی بلند مدت است كه در صورت تداوم می تواند ضمن خودكفایی در تولید محصولات ورزشی به رشد و شكوفایی اقتصادی در این بخش منجر شود.