۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۴۸
کد خبر: 82882991
T T
۰ نفر
درخواست ازبكستان از ايران براي تسريع در ساخت راه‌آهن خواف - هرات

تهران- ايرنا- معاون اول نخست وزير ازبكستان در ديدار با وزير راه و شهرسازي كشورمان به اهميت كريدور ايران- افغانستان - ازبكستان اشاره كرد و تسريع در ساخت راه‌آهن خواف - هرات براي توسعه مبادلات تجاري از طريق دسترسي به خليج فارس را خواستار شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، «آچيلباي رحمت‌اف» با ابراز خوشنودي از حضور در ايران، اظهارداشت: در سفر رئيس‌ جمهور افغانستان به ازبكستان در سال 2017، مذاكراتي با رئيس ‌جمهوري ازبكستان درباره كريدور ايران- افغانستان و ازبكستان صورت گرفت تا راه‌آهن مزار شريف - هرات ساخته شود و سند همكاري آن به امضا رسيد.
آچيلباي رحمت‌اف يادآورشد: راه‌آهن حيرتان- مزار شريف به طول 100 كيلومتر در سال 2009 توسط ازبكستان ساخته شد كه قابليت جابجايي چهار ميليون تن بار را دارد. همچنين مقرر شده در آينده، امتداد اين خط از مزار شريف - هرات به طول 660 كيلومتر از سوي يك كنسرسيوم بين‌المللي احداث شود كه ازبكستان نيز براي تأمين منابع مالي شركت خواهد كرد.
رئيس شركت راه‌آهن جمهوري ازبكستان به هزينه ساخت اين پروژه 2.7 ميليارد دلاري اشاره كرد و گفت: ازبكستان و افغانستان هر كدام 500 ميليون دلار از هزينه اين پروژه را و بقيه از ديگر نهاد‌هاي مالي بين‌المللي تأمين خواهد شد تا در مدت چهار سال اين پروژه به اتمام برسد.
وي در ادامه تاكيد كرد كه تسريع در ساخت راه‌آهن خواف - هرات و تكميل 2 ايستگاه تعويض بوژي‌هاي واگن، سبب دسترسي به بنادر چابهار و بندرعباس با هدف حمل ميليون‌ها تن بار از طريق اين خط آهن خواهد شد.

** برنامه ريزي براي سفر تابستاني روحاني به ازبكستان
آچيلباي رحمت‌اف در ادامه با بيان اينكه قابليت افزايش مبادلات تجاري بين ايران و ازبكستان وجود دارد، گفت: در راستاي بهبود شرايط تجاري ميان طرفين در حال برنامه‌ريزي براي بازديد رسمي رئيس‌ جمهوري اسلامي ايران از كشور ازبكستان در تابستان هستيم.
رئيس شركت راه‌آهن جمهوري ازبكستان افزود: هدف ازبكستان، توافق با ايران براي افزايش دو تا سه برابري حجم مبادلات تجاري ميان دو كشور است، به‌ طوري ‌كه در نظر داريم حجم مبادلات تجاري ميان دو كشور از 325 ميليون دلار در سال گذشته به 500 ميليون دلار در سال جاري و يك ميليارد دلار در آينده نزديك برسد.
وي با بيان اينكه ازبكستان به دنبال خريد نفت از ايران است، گفت: برنامه‌ريزي ما در ابتدا خريد يك‌ ميليون تن و در آينده افزايش آن به سه ميليون تن است؛ همچنين در راستاي تعاملات دوجانبه به دنبال صادرات ملزومات مورد نياز ايران از ازبكستان هستيم؛ البته درزمينهٔ حمل‌ونقل كالا بايد موانع برطرف شود كه مي‌توان در قالب يك توافق‌نامه به آن دست يافت.
معاون اول نخست‌وزير ازبكستان با اشاره به اهميت كريدورهاي ترانزيتي عبوري از ايران، افزود: با توجه به دور بودن ازبكستان از دريا‌ها و اقيانوس‌ها و لزوم عبور از سه كشور براي دسترسي به آب‌‌هاي آزاد، در تأسيس كريدور تركمنستان - ازبكستان- ايران- عمان حضور داريم و اميدواريم اين مساله مهم به سرانجام برسد.
وي ادامه داد: در همين زمينه پيشنهاد ما برگزاري يك گردهمايي در عشق‌آباد با موضوع افزايش اثربخشي اين كريدور ترانزيتي و مذاكره كارشناسان با يكديگر است.

** آمادگي ايران براي تكميل كريدور عشق آباد
وزيرراه وشهرسازي نيز در ادامه با يادآوري اهميت كريدور معروف «عشق‌آباد» گفت: اين كريدور خوبي است، اما همچنان در عرف بين‌المللي تبديل به كريدور نشده است و از يك تعرفه با ثبات برخوردار نيست.
عباس آخوندي نسبت به تكميل اين كريدور اعلام آمادگي كرد و گفت: فضا براي ايجاد لجستيك پارك‌هاي مكمل اين كريدور در بنادر و مرزهاي ايران نيز وجود دارد تا از حداكثر ظرفيت كريدور عشق‌آباد بهره‌برداري شود.
وزير راه و شهرسازي يادآورشد: علاوه همكاري‌هاي دوجانبه در قالب اين كريدور، مي‌توان در صورت تمايل كشور تركمنستان، همكاري سه ‌جانبه در اين كريدور و ايجاد لجستيك، پارك برنامه ريزي كرد.
وي ادامه داد: همچنين اين آمادگي وجود دارد كه در اطراف مرز ايران با تركمنستان نسبت به ايجاد لجستيك پارك در مرزهاي سرخس و اينچه ‌برون و همچنين در صورت راه‌اندازي كريدور ديگر از طريق افغانستان، در خواف نيز اقدام كنيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه چند پرسش مبني بر چگونگي استقبال ازبكستان از حمل نفت ايران، چگونگي تأمين مالي 2.7 ميليارد دلاري راه‌اندازي كريدور ريلي خواف - هرات - مزارشريف - حيرتان، امكان بررسي تعيين استاندارد خط براي اعمال كمترين تعداد دفعات تغيير بوژي و جلوگيري از افزايش هزينه‌ها و بررسي امكان ايجاد حمل‌ونقل مسافري از طريق ريل، جاده، هوا بين دو كشور ايران و ازبكستان با تأكيد بر تسهيل شرايط سفر از جمله رواديد را مطرح كرد.
وي افزود: با تسهيل شرايط در صدور رواديد بين ايران و روسيه، تعداد تقاضاي سفر به اين كشور از طريق حمل‌ونقل هوايي رشد داشته است كه با توجه به علاقه‌مندي ايراني‌ها به سفر به كشور‌هاي آسياي ميانه، مي‌توان حوزه حمل‌ونقل مسافر در شقوق مختلف را راه‌اندازي كرد؛ اما بايد در نظر داشت كه سختگيري در صدور رواديد موجب خالي ماندن ظرفيت‌ها مي‌شود.

اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** 2023