۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۲۶
کد خبر: 82884328
T T
۰ نفر

پوسیدگی دندان معضل جدی در استان مركزی است

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۸:۲۶
کد خبر: 82884328
پوسیدگی دندان معضل جدی در استان مركزی است

اراك - ایرنا - شیوع بالای پوسیدگی دندان ها به عنوان معضلی جدی در استان مركزی است كه برای مهار آن توجه به بهداشت دهان و دندان، تقویت آموزش های همگانی و فرهنگ سازی نیاز است.

دندان ها نقش موثری در سلامت دهان و سایر اعضای بدن، زیبایی و ادای صحیح كلمات دارند و تمام انسان ها در طول زندگی خود شاهد رویش 2 سری دندان های شیری و دائمی هستند.
رعایت بهداشت دهان و دندان از مولفه های مهم در سلامت است كه غفلت از آن می تواند ضمن هزینه های سربار درمانی در كیفیت و سلامت سایر اندام های بدن نیز اثر نامطلوبی داشته باشد.
مشكلات و بیماری های دندان اگر در مراحل اولیه درمان شوند با صرف وقت و هزینه كمتری نتیجه خواهد داد اما، مراجعات در مراحل حاد آسیب ها و پوسیدگی در این عضو به مراتب سخت تر و پرهزینه است و می طلبد كه آموزش های خودمراقبتی در زمینه بهداشت دهان و دندان بیشتر در جامعه گسترش یابد.
یك متخصص اورتودنسی در اراك گفت: پوسیدگی دندان ها به عنوان معضل شایع در حوزه بهداشت دهان و دندان در اراك خودنمایی می كند و بخش بزرگی از این مشكل با بی تفاوتی و سهل انگاری در رعایت بهداشت فردی و مراقبت بهینه از دندان ها ارتباط دارد.
دكتر حامد بنی مصطفایی افزود: آماری از وضعیت پوسیدگی دندان ها در استان مركزی و اراك وجود ندارد ولی كمتر بیماری دیده می شود كه برای معاینه به دندانپزشك مراجعه كند و مشكل پوسیدگی در دندان ها را نداشته باشد.
وی بیان كرد: فرهنگ خودمراقبتی از دندان ها باید از سنین پایین نهادینه شود و آگاهی و آموزش لازم همراه با حساسیت در نگهداری دندان ها در تك تك افراد جامعه ایجاد شود.
این متخصص اورتودنسی ادامه داد: بسیاری از ناهنجاری های فك و صورت با مراجعه به موقع قابل درمان است و والدین باید در صورت مشاهده هر نوع ناهنجاری در این اعضا به پزشك متخصص مراجعه كنند.
دكتر بنی مصطفایی اظهار كرد: برخی از ناهنجاری های فك و صورت در كودكان قابل مشاهده نیست كه در این راستا نیز بهترین سن برای اولین بررسی توسط دندانپزشكان متخصص در سنین هشت تا 9 سالگی است.
وی گفت: در سال های گذشته شمار پزشكان متخصص در رشته های مختلف دهان و دندان در اراك انگشت شمار بود و بسیاری از بیماران برای امور درمانی خود مجبور به سفرهای خارج از استان مركزی بودند اما اكنون بیش از 50 دندانپزشك متخصص در این شهر ارائه خدمت دارند و انتظار است كه مردم حساسیت بیشتری نسبت به سلامت دهان و دندان داشته باشند و به صورت دوره ای به دندانپزشكان متخصص مراجعه كنند.
این متخصص اورتودنسی بیان كرد: مقرر شده بود در راستای برنامه تحول سلامت و به منظور رفاه حال اقشار كم درآمد مراكز درمانی دانشگاهی ویژه دندانپزشكی ایجاد شود اما، هنوز در استان مركزی در راستای این هدف حركتی صورت نگرفته است.
یك متخصص دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی نیز در اراك گفت: در سال های اخیر شمار دانشكده های دندانپزشكی در كشور افزایش چشمگیری داشته و دانش آموختگان این رشته پزشكی رو به افزایش است.
دكتر فهیمه سلامت افزود: اگرچه تقویت زیرساخت های آموزشی یك ضرورت است اما متاسفانه این دانشكده ها امكانات مالی خوبی ندارند و پزشكان فارغ التحصیل مشغول به كار در آن ها نیز از آموزش كافی برخوردار نیستند و از سوی دندانپزشكان پیشكسوت نیز حمایت نمی شوند.
وی بیان كرد: بازنگری در برنامه های آموزش عالی دندانپزشكی امری حیاتی است چرا كه دانش آموختگان دندانپزشكی مشكلات زیادی برای ورود به بازار كار دارند و اغلب آنان بنیه مالی قوی برای دایر كردن مطب را نداشته و مجبور به كار در شرایط خاص و با تعرفه های نامناسب در كلینیك های دندانپزشكی می شوند.
این متخصص دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: تغییر مداوم سیاست ها و آیین نامه های بخش دندانپزشكی نیز مشكلات این قشر را دوچندان كرده است.
دكتر سلامت بیان كرد: دندانپزشكان پیشكسوت و دارای مطب نیز با مشكلات تهیه مواد و تجهیزات دندانپزشكی روبه رو هستند چرا كه در سال های اخیر بسیاری از شركت های تولید كننده مواد و تجهیزات دندانپزشكی داخل ورشكسته و تعطیل شده اند و تهیه مواد خارجی نیز با توجه به نوسانات بازار ارز با مشكلات زیادی همراه است و این مواد روز به روز در حال گران شدن است.
این متخصص دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی در اراك اضافه كرد: حمایت نكردن بیمه ها از هزینه های درمانی دندانپزشكی نیز از دیگر مشكلاتی است كه موجب می شود مردم با تاخیر زمانی و آسیب های حاد برای درمان به دندانپزشكی مراجعه كنند و هزینه ها در چنین شرایطی به مراتب سنگین تر است.
دكتر سلامت عنوان كرد: مراجعه به موقع افراد به دندانپزشكی نقش موثری در كیفیت درمان و سهولت خدمات، دوام و كارایی بیشتر دندان و كاهش هزینه ها دارد.
وی گفت: پیشگیری در بیماری ها از جمله دندان راحت تر از درمان است و به این مهم باید توجه جدی شود.
این متخصص دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی اضافه كرد: بهترین راه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و پوسیدگی ها، مقاوم سازی دندان های دایمی تازه رویش شده است.
دكتر سلامت عنوان كرد: فیشورسیلانت یا شیار پوش (پوشاندن فرورفتگی های عمیق دندان با یك درمان ساده و بدون بی حسی) و دوره های فلوراید تراپی (استفاده موضعی فلوراید به صورت دوره ای بر روی دندان كودك) بهترین روش برای مقاوم سازی این دندان ها است.
وی گفت: توجه به بهداشت دهان و دندان، استفاده مرتب از مسواك و نخ دندان كشیدن صحیح، داشتن رژیم غذایی مناسب و كم شیرین همراه با حجم بالای فیبر نیز نقش موثری در حفظ دندان ها دارد.
این متخصص دندانپزشكی ترمیمی و زیبایی اظهار كرد: معاینات دوره ای دندانپزشكی برای همه افراد جامعه ضروری است و هر فرد باید حداقل هر 6 ماه یك بار مورد معاینه دندانپزشك قرار گیرد.
یك متخصص جراح دهان، فك، صورت و ایمپلنت در اراك گفت: شیوع بالای پوسیدگی دندان ها از مهمترین مشكلات است كه با سبك زندگی و رفتارها و عادات بهداشتی افراد ارتباط تنگاتنگی دارد.
دكتر حمید زارعی افزود: مهمترین مسئله در بحث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، رعایت رژیم غذایی و پرهیز از مصرف زیاد مواد قندی به ویژه قندهای صنعتی است.
وی بیان كرد: آموزش پیشگیری از بیماری های دهان و دندان نسبت به سایر بیماری ها در جامعه كمرنگ است و می طلبد این بخش بیش از پیش مورد توجه جدی قرار گیرد.
این متخصص جراح دهان، فك، صورت و ایمپلنت ادامه داد: بیمارانی كه دندان هایشان قابل نگهداری نیست می توانند پس از كشیدن، اقدام به ایمپلت كنند.
دكتر زارعی اظهار كرد: بهترین زمان برای كارگذاشتن ایمپلنت پس از كشیدن دندان است اما برخی بیماران پس از كشیدن دندان دچار التهاب و عفونت می شوند كه این افراد باید حداقل 2 تا 3 ماه بعد كه هنوز میزان استخوان تحلیل نرفته برای گذاشتن ایمپلنت مراجعه كنند و هر چه این فاصله بیشتر شود استخوان فك تحلیل می رود و قطر ایده آل فراهم نمی شود.
یك متخصص جراح لثه و ایمپلنت در اراك نیز گفت: التهاب در ناحیه لثه به همراه قرمزی و خونریزی (Gingivitis)، بیماری های شایع لثه است كه اگر به موقع درمان نشود به مراحل پیشرفته ( periodontitis) می رسد كه بر اثر آن تحلیل استخوان و در نهایت لقی دندان و از دست رفتن آن پیش می آید.
دكتر زهرا ابراهیم زاده افزود: بهترین و مهمترین عامل حفظ لثه و دندان ها رعایت بهداشت فردی در حوزه دهان و دندان است.
وی بیان كرد: نخ دندان به اندازه مسواك زدن اهمیت دارد و فردی كه فقط مسواك می زند نیمی از بهداشت دهان و دندان را رعایت كرده و می تواند مشكلات پوسیدگی برای دندان های آن ها با سرعت بالا رخ بدهد.
این متخصص جراح لثه و ایمپلنت ادامه داد: هر فرد باید حداقل 2 بار در روز ( صبح قبل از بیدار شدن و شب هنگام خوابیدن) مسواك بزند و حداقل یك بار نیز به طور كامل در دندان ها نخ دندان بكشد.
دكتر ابراهیم زاده بیان كرد: ایمپلنت یكی از راه های مناسب برای افرادی است كه دندان خود را از دست می دهند و بهترین زمان موفقیت آمیز برای بیمارانی كه به هر دلیل دچار مشكل و نواقصی پس از كشیدن دندان باشند، 2 ماه پس از كشیدن است.
معاون آموزش و پژوهشی دانشكده دندانپزشكی اراك و متخصص دندانپزكشی كودكان نیز گفت: آگاهی اندك والدین از بهداشت دهان و درمان كودكان مهمترین موضوعی است كه موجب بروز بیماری های مختلف دهان و دندان و شیوع بالای پوسیدگی در دندان های این قشر می شود.
دكتر حمید سرلك افزود: بیشتر والدین نسبت به دندان های شیری فرزندان خود بی تفاوت هستند در حالیكه حفظ این دندان ها از اهیمت ویژه ای برخوردار است و بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، نوزادان باید از 6 ماهگی زیر پوشش معاینه های دندانپزشكی قرار گیرند.
وی بیان كرد: شماری از والدین تعهد و نظارت كافی در مسواك زدن مستمر كودكان ندارند و این امر مهم را بدون آموزش به كودك محول می كنند در حالیكه شیوه های آموزش صحیح استفاده از مسواك و نخ دندان به او آموزش داده نشده است.
معاون آموزش و پژوهشی دانشكده دندانپزشكی اراك و متخصص دندانپزكشی كودكان اضافه كرد: والدین زمانی به دندانپزشكی مراجعه می كنند كه دندان كودكانشان با مشكل مواجه شده است.
دكتر سرلك گفت: محیط دندانپزشكی كودكان به گونه ای است كه 80 درصد كودكان سنین سه تا 6 سال بدون نیاز به اجبار، تحت درمان قرار می گیرند.
وی بیان كرد: درمان اجباری دندان كودكان می تواند استرس های زیادی به كودك وارد كند و این استرس تا سال های طولانی با آنان باقی بماند.
معاون آموزش و پژوهشی دانشكده دندانپزشكی اراك و متخصص دندانپزكشی كودكان ادامه داد: كودكانی كه به هر دلیلی با دندانپزشك همكاری نداشته باشند برای درمان دندان، پس از آزمایشات لازم و داشتن ریسك لازم تحت بیهوشی قرار می گیرند.
دكتر سرلك بیان كرد: درمان به این شكل، مانع بروز استرس در كودك می شود و پزشك در مدت یك تا 2 ساعت تمام دندان های مشكل دار كودك را درمان می كند.
وی تصریح كرد: بی توجهی به مشكلات دهان و دندان كودكان می تواند موجب آبسه و عفونت های مختلف شود و این روند در رشد و تكامل كودكان تاثیرگذار است.
دكتر سرلك عنوان كرد: خارج كردن(كشیدن) دندان شیری كودك اشتباه بزرگی است و دندان های شیری باید تا سنین حدود 12 سالگی در دهان بماند و حفظ شود و شایع ترین عارضه كشیدن دندان های شیری، تخریب ابعاد قوس فك است.
معاون آموزش و پژوهشی دانشكده دندانپزشكی اراك افزود: بهترین راه برای كاهش مشكلات پوسیدگی و بیماری های دهان و دندان در كودكان، بالا بردن سطح دانش مراقبتی والدین است و این مهم باید در برنامه های پیشگیری حوزه بهداشت به صورت پررنگ دیده شود.
رئیس انجمن دندانپزشكی استان مركزی نیز گفت: مهمترین مشكل در بحث دندانپزشكی، مسائل مالی و هزینه های بالای درمان است و ضعف حمایت های بیمه ای در این زمینه موجب شده بسیاری از بیماران به موقع مراجعه نكنند و نسبت به ترمیم و رفع مشكلات دندان ها سهل انگار باشند.
دكتر كاوه فلك افلاكی افزود: در ایران مردم به اندازه كافی به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی دهند و عادت مستمر به مراقبت های فردی از دندان ها در طیف بزرگی از مردم كامل نیست، ذائقه شیرین دارند و این مسئله برای دندان ها آسیب زا است.
رئیس انجمن دندانپزشكی استان مركزی ادامه داد: آموزش از نیازهای پایه در حفظ و نگهداری دندان ها است كه باید در اقشار مختلف جامعه به صورت اصولی توسعه یابد.
دكتر فلك افلاكی عنوان كرد: دندانپزشكی رشته ای حساس است و نیاز است دندانپزشكان در درمان صبر و حوصله كافی داشته باشند و اغلب شاغلان این رشته نگاه تجاری به ارائه خدمت های خود ندارند و می كوشند به بهترین شكل در خدمت بیماران باشند.
رئیس انجمن دندانپزشكی استان مركزی اضافه كرد: برنامه تحول سلامت گام های بلندی در سلامت و درمان مردم در بخش های مختلف برداشته و انتظار است كه در بخش دندانپزشكی نیز با قدرت بیشتری وارد شود و اقدام های اساسی برای حل مشكلات و بیماری های دهان و دندان برداشته شود.
23 فروردین ماه به عنوان روز دندانپزشكی نامگذاری شده است.
بر اساس آخرین آمار موجود 698 پزشك عمومی، 485 پزشك متخصص و فوق تخصص و یكهزار و 726 كارشناس رشته های مختلف پیراپزشكی و مامایی در استان مركزی فعالیت دارند و 232 پزشك استان مركزی در قالب دندانپزشك مطب دارند و شاغل در دانشگاه ها و بیمارستان های غیر دولتی مشغول ارائه خدمت هستند.
3005/6013/