۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82886980
T T
۰ نفر

سيستم فناورانه گياهي در خدمت حذف دي اكسيد كربن هوا

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82886980
سيستم فناورانه گياهي در خدمت حذف دي اكسيد كربن هوا

تهران- ايرنا- محققان آمريكايي معتقدند جلبك دريايي، اكاليپتوس و سوخت زيستي براي جذب و نگهداري كربن، فرمول تركيبي موثري است كه با استفاده از آن مي توان علاوه بر حذف CO2 هوا، انرژي و پروتيين مورد نياز بخش قابل توجهي از جمعيت جهان را تامين كرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين سيستم جديد موسوم به ABECCS قادر است به عنوان يك ابزار جذب و نگهداري دي اكسيدكربن عمل كند، ابزاري كه در جريان كار، الكتريسيته و ماده غذايي هم توليد مي كند.
اين سيستم در واقع از تركيب دو فناوري توليد انرژي زيستي براي جذب و نگهداري كربن و فناوري توليد جلبك ساخته شده است و امكان حل دو مشكل اساسي كمبود مواد غذايي در جهان و افزايش دي اكسيدكربن در اتمسفر را به طور همزمان فراهم مي كند.
براي مثال يك كارخانه داراي سيستم ABECCS كه در زميني به مساحت هفت هزار هكتار احداث شده است، مي تواند معادل دانه هاي سويايي كه در زميني به همين مساحت كشت مي شوند، پروتئين و به طور همزمان 17 ميليون كيلووات ساعت الكتريسيته توليد كند. همچنين اين كارخانه مي تواند سالانه 30 هزار تن دي اكسيدكربن را از اتمسفر زمين خارج و به كربن تبديل كند.
ارزش اقتصادي اين سيستم به ارزش مواد غذايي توليد شده و قيمت كربن در بازار بستگي دارد. اين سيستم قابليت بازيافت كربن اتمسفر زمين را در قالب يك فرآيند سازگار با محيط زيست و مقرون به صرفه دارد.
به اعتقاد محققان، جلبك ها كليد جريان مقابله با افزايش دي اكسيدكربن اتمسفر و تغييرات آب و هوايي ناشي از تراكم گازهاي گلخانه اي در اتمسفر هستند.
علمي**9259**1834
۰ نفر