۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82886982
T T
۰ نفر

خريد تضميني گندم و كلزا در خوزستان شروع شد

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82886982
خريد تضميني گندم و كلزا در خوزستان شروع شد

اهواز - ايرنا - مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 4 كشور گفت: كار خريد تضميني گندم و كلزا از كشاورزان، با شروع برداشت نخستين خوشه هاي اين دو محصول، در مناطق جنوبي خوزستان، از هفته جاري شروع شد.

سياوش حسين پور روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا پيش بيني كرد: در سال زراعي جاري در مجموع يك ميليون و 200هزار تن گندم و 50 هزار تن كلزا در استان خوزستان برداشت شود.
در سال زراعي گذشته يك ميليون و 353 هزار تن گندم و 30هزار تن دانه روغني كلزا از كشاورزان خوزستان به نرخ تضميني خريداري شد.
وي گفت: اين شركت نسبت به خريد گندم و كلزا به نرخ تضميني اقدام و در سيلوها و انبارهاي استاندارد ذخيره سازي خواهد كرد.
حسين پور اظهار كرد: خريد تضميني گندم و كلزا همچون پارسال به عهده اين شركت است و با وجود اينكه سامانه خريد و شرايط كلزا با گندم كاملا متفاوت است توانستيم آمادگي لازم را براي خريد تضميني اين محصول در شركت و سيلوهايي كه قرار است مبادرت به خريد از كشاورزان خوزستان كنند به دست آورديم.
وي با اشاره به اينكه امسال نيز از تعاون روستايي به عنوان مباشر خريد براي شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه4 استفاده خواهد شد افزود: در اين ارتباط هماهنگي لازم با مراكز خدمات تعاون روستايي براي خريد بدون وقفه اين 2 محصول انجام شده است.
مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 4 ، بانك كشاورزي خوزستان را به عنوان بانك عامل پرداخت بهاي گندم تحويلي كشاورزان اعلام كرد.
حسين پور گفت:مراكز خريد تضميني گندم خوزستان، متناسب با سطح زيركشت و ميزان برداشت گندم و كلزا در سطح خوزستان پراكنده شده و در راستاي تسهيل و تسريع روند تحويل گندم و كاهش هزينه حمل و جلوگيري از اتلاف وقت ، گندم شهرستان هاي تابعه در همان منطقه خريد و ذخيره سازي مي شود.
وي به قيمت خريد گندم تضميني از كشاورزان اشاره كرد و گفت:قيمت گندم معمولي با افت چهار درصد مفيد و 2 درصد غيرمفيد به قيمت 13 هزار ريال و گندم دوروم با افت مشابه به نرخ 13هزار و 300 ريال خريداري خواهد شد ولي كشاورزاني كه گندم توليدي خود را به سيلو هاي استاندارد دولتي و بخش خصوصي تحويل دهند علاوه بر وجه گندم، 150هزار ريال براي هرتن كرايه حمل از شركت غله دريافت مي كنند.
وي ادامه داد: در صورتي كه قيمت خريد محصول امسال تغييراتي داشته باشد، مابه التفاوت آن پس از محاسبه به كشاورزان پرداخت مي شود.
حسين پور با بيان اينكه علاوه بر خريد گندم توسط دولت ، بخش خصوصي نيز در اين امر وارد شده است افزود: مطابق سياست هاي شركت بازرگاني دولتي ايران و به تبع آن شركت هاي غله و خدمات بازرگاني مناطق 14 گانه كشور، بخش خصوصي نيز مبادرت به خريد و ذخيره سازي گندم به صورت مستقيم از كشاورزان خواهند كرد و سياست دولت نيز تشويق و حمايت از بخش غيردولتي براي ورود به اين مقوله است.
به گزارش ايرنا كار خريد گندم تضميني در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه خواهد يافت ولي پيك برداشت و خريد گندم در خوزستان حدود 40روز است.
پيش بيني شده امسال به دليل خشكسالي شديد ، توليد گندم از يك ميليون و 700هزار تن سال گذشته زراعي به يك ميليون و 200هزار تن در سال زراعي جاري كاهش يابد.
شدت خشكسالي در خوزستان سبب نابودي 280هزار هكتار از زمين هاي زير كشت گندم ديم و 100هزار هكتار گندم آبي شد.
6065/ 6037