۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 82887076
T T
۰ نفر

نصرالله: تغییر اوضاع سوریه به نفع آمریكا توهم است

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 82887076
نصرالله: تغییر اوضاع سوریه به نفع آمریكا توهم است

بیروت-ایرنا-«سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله گفت: اگر كسانی هنوز بر تغییر اوضاع سوریه به نفع آمریكا یا اسرائیل یا هر كشور دیگری در منطقه حساب باز كرده اند، متوهم هستند.

به گزارش ایرنا، نصرالله این سخنان را امروز (یكشنبه) در تجمع انتخاباتی حزب الله در شهرك مشغره در استان البقاع مطرح كرد.
وی به صورت ویدیو كنفرانس برای صدها نفر از شركت كنندگان در این تجمع سخنرانی می كرد.

*سلاح شیمیایی نمایش دروغین است
دبیركل حزب الله بخشی از سخنان خود را به حمله بامداد دیروز (شنبه) سه كشور آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه اختصاص داد.
وی زمان این تجاوز را با زمان رسیدن بازرسان بین المللی سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی به سوریه مرتبط دانست.
نصرالله گفت: واشنگتن و پاریس می دانند كه استفاده از سلاح شیمیایی در دوما تنها یك نمایش بوده كه برای تجاوز به سوریه راه افتاد.
وی متهم كردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی را شبیه ادعاهای پیشین غرب علیه ایران در زمینه تلاش برای در اختیار داشتن سلاح هسته ای دانست و آن را بدون سند و نمایش دروغین خواند.
دبیركل حزب الله ضمن تاكید بر اینكه سلاح شیمیایی در سوریه وجود ندارد، احتمال داد تا اینگونه اتهام ها و حملات بعد از هر پیروزی دیگر در سوریه رخ دهد.

*هدف متجاوزان به سوریه محقق نشد
دبیركل حزب الله به آمادگی محور مقاومت و روسیه پیش از تجاوز اخیر و محاسبه همه فرضیه ها اشاره كرد و گفت: تعداد زیادی از موشك ها بوسیله پدافند هوایی سوریه سرنگون شد و به همین علت باید عملكرد خیلی خوب افسران و نظامیان ارتش سوریه در سد كردن این حمله و ماندن آنها در پایگاه هایشان را به خاطر سپرد.
نصرالله یكی از دلایل این تجاوز را ایجاد رعب و تخریب روحیه ملت و ارتش سوریه و همپیمانان آن دانست و تاكید كرد كه متجاوزان به هدف خود نرسیدند.
وی افزود: آنها برای بالابردن روحیه گروهك های مسلح تروریستی تلاش كردند و این نیز حاصل نشد. همچنین امید و آرزوی دشمن اسرائیلی و برخی از كشورهایی كه روی این حمله حساب باز كرده بودند نیز نقش بر آب شد.
نصرالله به اعتراف فرانسوی ها اشاره كرد كه به گفته آنها منبعشان برای اتهام زنی به نظام سوریه، شبكه های اجتماعی و عكس هایی بوده كه از طریق آن منتشر شده است.
دبیركل حزب الله همچنین به سخنی از یك منبع صهیونیستی اشاره كرد كه گفته بود:موشك های آمریكایی، زیبا و هوشمند بود، اما نتایج آنها صفر بود.
نصرالله گفت كه حمله اخیر باعث می شود كه راه حل سیاسی در سوریه، روند ژنو و همه روابط بین المللی با مشكل و گره مواجه شود.

*امید برخی كشورهای منطقه و گروه های تروریستی به تجاوز اخیر
دبیركل حزب الله با بیان اینكه خیلی از كشورها و گروهك های تروریستی به این حمله دل بسته بودند، تصریح كرد: طی روزهای گذشته تا جایی كه توانستند آمریكا را تحریك كردند تا حمله نظامی بزرگ به سوریه را اجرا و عملیاتی كند و میلیون ها دلار برای هدف قرار دادن سوریه و همه مراكز و نهادهای آن تقدیم كردند.
وی به انتظار و برآورد برخی از كشورهای منطقه نسبت به حمله اخیر به سوریه اشاره كرد و گفت: كشورهای منطقه، روی این حساب بازكردند كه تجاوز سه جانبه، پدافند هوایی سوریه و پایگاه های سپاه پاسداران و همپیمانان آن را نابود می كند.
نصرالله یادآور شد كه همه نهادها در آمریكا می دانند كه هرگونه جنگ گسترده علیه سوریه، تمام ناشدنی است و تمام منطقه را به طور كامل منفجر می كند.
دبیركل حزب الله همچنین تاكید كرد: آنچه روز شنبه اتفاق افتاد، باید بر اعتماد ما به قدرت، حضور و توانایی هایمان بیفزاید و اینكه دشمن با وجود امكانات زیاد، گزینه های محدودی دارد.
به گفته نصرالله تجاوز به سوریه در تغییر معادله به نفع اسرائیل یا برخی كشورهای منطقه ناكام ماند.
وی محدود بودن حمله آمریكا را اعترافی آشكار به قدرت محور مقاومت و توانایی آن دانست.

*تحولات انتخاباتی لبنان و وضعیت حوزه البقاع غربی
دبیركل حزب الله بخش نخست سخنانش را به تحولات انتخاباتی لبنان و وضعیت حوزه انتخابی «البقاع غربی و راشیا» اختصاص داد.
انتخابات پارلمانی لبنان قرار است ششم ماه مه (شانزدهم اردیبهشت) برگزار شود.
583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 كرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می كنند.
حزب الله 13 كاندیدا را معرفی كرده است كه با كاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیك به این دو حزب در قالب لیست های مشترك در حوزه های مختلف ائتلاف كرده اند.
شعار انتخاباتی حزب الله «دفاع می كنیم و می سازیم» (نحمی و نبنی) است.
دبیركل حزب الله با اعلام حمایت حزب الله از لیست انتخاباتی «فردای بهتر» (الغد الافضل) در حوزه انتخابی البقاع غربی و راشیا گفت: شاید این برای اولین بار است كه حزبی در لبنان مراسمی را برای حمایت از لیستی برگزار می كند كه خودش در آن به ظاهر نامزدی ندارد.
وی افزود: رسیدن اعضای این لیست به پارلمان، قدرتی برای همه آنهایی است كه به مقاومت اعتقاد دارند و از آن حمایت می كنند و به آن پایبند هستند و به معادله طلایی لبنان یعنی «ارتش، ملت و مقاومت» باور دارند.
نصرالله خاطرنشان كرد: در این حوزه به ظاهر نامزد حزب الله نیست اما برادر «محمد نصرالله» نامزد جنبش امل، نامزد حزب الله نیز هست؛ همانطور كه در حوزه های «زحله» و «جبیل»، نامزدهای حزب الله، نامزدهای امل نیز به شمار می آیند.
دبیركل حزب الله ضمن تشكر از همه فعالان و اعضای این حزب در حوزه البقاع غربی و راشیا، گفت: آنچه ستاد انتخاباتی حزب الله و هوادران آن در بقاع غربی انتظار دارند، حضور گسترده در روز ششم ماه مه برای رای دادن به این لیست انتخاباتی است.
وی تاكید كرد كه اهالی البقاع غربی، شهدای زیادی از زن و مرد و از فرماندهان بزرگ كه در خطوط جلوی جبهه حضور داشتند تقدیم كرده اند.
نصرالله حضور قدرتمند در دولت و نهادهای حكومتی لبنان را ضمانتی حقیقی برای مقاومت و معادله طلایی لبنان دانست.
دبیركل حزب الله خواستار توجه نمایندگان منتخب حوزه البقاع به حفظ ثروت های آبی موجود در منطقه از جمله رود لیطانی و دریاچه قرعون در مقابل خطرها و تهدیدات زیست محیطی شد.
وی حفاظت از منابع آبی را برای باقی ماندن ساكنان در این منطقه مهم دانست و گفت این مساله همواره مورد تهدید دشمن صهیونیستی است.
نصرالله گفت: دشمن صهیونیستی، هرگاه به حمله فكر كند، از حاصبیا و راشیا (در البقاع غربی) وارد می شود و هدف این كار دور زدن دمشق یا بیروت است و این ویژگی جغرافیایی این منطقه است.

*معادله طلایی «ارتش، ملت و مقاومت»
دبیركل حزب الله در ادامه سخنانش گفت: هیچ گزینه دیگری تا به امروز برای حمایت لبنان جز معادله طلایی «ارتش، ملت، مقاومت» در مقابل دشمن اسرائیلی وجود ندارد و این پاسخی راهبردی است كه ملت و دولت ما علیه دشمن در اختیار دارد.
نصرالله تصریح كرد: به فضل مقاومت و همه تجربیاتی كه حاصل شده است، دشمن بزدل تر از آنی است كه بخواهد با تانك های خود، از بقاع غربی و راشیا و جنوب وارد شود.
وی از اینكه برخی گروه ها در منطقه البقاع علیه مقاومت دست به تحریك می زنند انتقاد كرد.
نصرالله انسجام میان ارتش و مقاومت و ملت لبنان را بزرگترین پاسخ به هر تهدیدی علیه این كشور دانست و گفت: آیا به صلاح اهالی البقاع غربی است كه این تحركات علیه مقاومت ادامه یابد، مقاومتی كه ضمانت عزت و كرامت آنهاست؟
وی افزود: مصلحت ساكنان البقاع غربی و راشیا، همزیستی مشترك و ارتباط با یكدیگر، عدم تبدیل شدن اختلافات سیاسی، طائفه ای و مذهبی به یك درگیری و نزاع است. آنهایی كه ضعف دارند، همیشه به این سو حركت می كنند.
نصرالله همچنین درباره ارتباط سوریه و انتخابات لبنان گفت: سوریه هیچ اسم و لیستی در این انتخابات تعیین نكرده است، اما كسانی هستند كه همپیمان سوریه هستند.
خاورم**2054