۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82887638
T T
۰ نفر

تجاوز آمریكا به سوریه در رسانه‌های جنوب شرق آسیا

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82887638
تجاوز آمریكا به سوریه در رسانه‌های جنوب شرق آسیا

كوالالامپور - ایرنا -تهاجم نظامی آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه كه به گفته بسیاری از ناظران بین المللی ، تجاوز آشكار و غیرقانونی به یك كشور بوده،در رسانه‌های جنوب شرق آسیا بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در روزهای گذشته پس از مطرح شدن ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا به همراه انگلیس و فرانسه پیش از مشخص شدن استفاده كننده واقعی از سلاح ممنوعه، به سوریه حمله نظامی كردند كه این تحولات در رسانه‌های جنوب شرق آسیا انعكاس یافت و در برخی از این رسانه ها نیز مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.
روزنامه انگلیسی زبان اندونزیایی «جاكارتا پست» از جمله رسانه‌های مطرح جنوب شرق آسیا است كه پس از انتشار خبر حمله موشكی آمریكا و متحدانش، اطلاعیه‌ای از سوی دولت اندونزی مبنی بر «هشدار برای سفر به سوریه» و همچنین راهنمایی برای اندونزیایی‌های مقیم سوریه را بازتاب داد.
رسانه اندونزیایی همچنین اخبار مرتبط با رویدادهای سوریه، همچون تظاهرات مخالفان نظامی گری آمریكا در خاورمیانه، رد شدن ترامپ از خط قرمزها برای تجاوز به خاك یك كشور و واكنش بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را به حمله موشكی سه كشور غربی منتشر كرد.
رسانه های اندونزیایی همچنین واكنش منفی دولت این كشور به تجاوز نظامی آمریكا و متحدانش به سوریه و استفاده از سلاح های شیمایی را بازتاب دادند.
وزارت امورخارجه اندونزی درپی تهاجم نظامی آمریكا و متحدان غربی اش به سوریه با صدور بیانیه ای بر حل بحران جامع سوریه از راههای مسالمت آمیز و گفت وگو تاكید كرد.
وزارت امورخارجه اندونزی در این بیانیه ضمن ابراز تاسف از بروز رخدادهای اخیر در سوریه اعلام كرد: اندونزی پیشتر به طور قاطع استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه توسط هركدام از طرفین را محكوم كرده است.
اندونزی همچنین خواستار خویشتنداری تمامی طرفین و عدم تنش زایی كه موجب وخیم تر شدن اوضاع سوریه می شود، شده است.
دولت اندونزی از تمامی طرفین خواست تا به هنجارها و قوانین بین المللی به ویژه منشور سازمان ملل متحد درخصوص امنیت و صلح جهانی، احترام بگذارند.
رسانه های مالزی نیز اخبار مرتبط با تهاجم نظامی آمریكا علیه سوریه را عمدتا از رسانه های غربی انعكاس دادند.
این رسانه ها مواضع دولت مالزی را نیز در این زمینه پوشش خبری دادند.
وزارت امور خارجه مالزی یك روز پس از تهاجم نظامی آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه راه حل نظامی نمی تواند منازعه در سوریه را پایان دهد و ما از همه طرف های درگیرمی خواهیم تا در این زمینه به یك راه حل سیاسی از طریق گفت و گو و مذاكره دست یابند.
طبق این بیانیه 'مالزی با شدیدترین لحن ممكن، استفاده از سلاح های شیمیایی را توسط هر فرد و تحت هر شرایطی محكوم می كند.'
در این بیانیه كه در'برناما' خبرگزاری رسمی مالزی ، استریت تایمز و برخی رسانه های آسیایی نیز انعكاس یافت، تاكید شد: مالزی عمیقا نسبت به استفاده از سلاح های شیمیایی ابراز نگرانی می كند و حملات هوایی نشانگر تشدید درگیری ها در سوریه با عواقب وخیم برای غیرنظامیان این كشور و همچنین پیامدهای گسترده در منطقه است.
روزنامه «استریت تایمز» سنگاپور نیز به انتشار اخبار متعددی درباره رویدادهای اخیر سوریه پرداخت كه شامل خبری با تیتر «دعوت دمشق از بازرسان جهانی برای بررسی اتهام حمله شیمیایی» پس از آغاز اتهام زنی‌ها به ارتش سوریه و همچنین مقاله‌ای تحت عنوان «محدود بودن حمله موشكی برای پرهیز از رویارویی با طرف های درگیر » پس از حمله آمریكا، انگلیس و فرانسه، بود.
این روزنامه واكنش‌های مختلف به حمله آمریكا و متحدانش را نیز از جمله موضع مالزی، اندونزی و نیوزلند و همچنین سخنان «سید حسن نصرالله» دبیر كل حزب الله لبنان را پوشش داد.
شبكه خبر آسیا نیز همچون دیگر رسانه‌های پر خواننده جنوب شرق آسیا، رخدادهای سوریه را درصدر اخبار خود قرار داد و در یكی از مقالات تحلیلی ، ادعای «دونالد ترامپ» مبنی بر «موفقیت آمیز بودن مأموریت سوریه» را به چالش كشید.
'دنیل فلیتون' نویسنده این مقاله با اشاره به حمله موشكی پیشین «ترامپ»، كارآمدی آن را در توقف استفاده از سلاح شیمیایی مورد سؤال قرار داد و به هزینه افزایش تنش‌های ناشی از این حمله موشكی اشاره كرد.
وی در این مقاله افزود : تهاجم آمریكا كه بسیاری آن را محدود و ضعیف تلقی كرده اند، می‌تواند برای كم‌رنگ كردن توجه افكار عمومی نسبت به رسوایی‌های اخلاقی رئیس جمهوری آمریكا انجام شده باشد.
نویسنده استرالیایی این مقاله تاكید كرد: تهاجم نظامی برای حل بحران سوریه كاملا بدون تاثیر است و فقط افراد بیگناه بیشتری در این حملات كشته می شوند.
شبكه خبر آسیا همچنین مانند دیگر رسانه‌های جنوب شرق آسیا از جمله روزنامه استار مالزی، فرمایشات مقام معظم رهبری را با عنوان «جنایت حمله غربی‌ها به سوریه» انعكاس داد.
این شبكه نوشت :رهبر ایران تاكید كرد كه حمله جنایتكارانه آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه به هیچ نتیجه ای نمی رسد و متحدان آمریكا با چنین جنایت هایی به هیچكدام از اهداف خود دست نمی یابند.
شبكه خبر آسیا نوشت: رهبران ایران رئیسان جمهوری آمریكا و فرانسه و نخست وزیر انگلیس را به دلیل صدور دستور تجاوز نظامی به سوریه جنایتكار دانست و گفت كه این كشورها طی سال های گذشته در عراق، سوریه و افغانستان نیز مرتكب چنین جنایت هایی شده بودند، اما چیزی به دست نیاوردند.
به نوشته این شبكه خبری 'رهبر ایران تاكید كرد كه جنایتكاران از این اینگونه كارهایشان نتیجه ای نمی گیرند.'
آساق**241**1599