ابراهیم صالحی عمران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار كرد: تجهیزات و امكانات، توسعه منابع انسانی و مدرسان از دیگر مشكلات دانشگاه فنی و حرفه ای است اما نوع نگرش فرهنگی اجتماعی جامعه بزرگترین مشكل موجود است.
وی افزود: هنوز خانواده های ایرانی به جای یادگیری مهارت ها، به دنبال كسب مدارك بالاتر هستند بنابراین نیاز است تا صدا و سیما، سیستم آموزش و پرورش پایه و سیستم های فرهنگی تبلیغی جامعه كمك كنند تا این مشكل فرهنگی كمتر شود.
وی اعتقاد نداشتن به بخش خصوصی را یكی دیگر از مشكلات موجود در كشور خواند و گفت: ظرفیت خوبی در بخش خصوصی و خارج از نظام استخدامی دولتی وجود دارد با این حال هنوز حرفه ها و مشاغل را در جامعه شناسایی نكرده و اعتقاد جدی به مشاغل یا بخش خصوصی نداریم.
صالحی عمران ادامه داد: اگر سیستم های آموزش مهارت جامعه این مشاغل و حرفه های بخش خصوصی را شناسایی كرده، همچنین آموزش و تشویقی برای ورود به این مشاغل در نظر گرفته شود، می توان خدمت عمده ای به اقتصاد كشور كرد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور درخصوص تاسیس رشته های جدید در دانشگاه های فنی و حرفه ای سراسر كشور گفت: آموزش های مهارتی حتما باید با مطالعه انجام شود به همین دلیل نمی توان درخصوص راه اندازی دانشكده یا رشته های جدید در كشور آمار دقیقی داد.
وی تاكید كرد: هر گاه بازار كار به وجود تكنسین های یك رشته نیاز داشته باشد، آن رشته در كشور راه اندازی می شود؛ از سوی دیگر برخی رشته ها استانی - ملی و برخی بر اساس آمایش سرزمین و نیاز یك استان به رشته های خاص است.
صالحی عمران با بیان اینكه یكی از برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای، استانی شدن دانشگاه است، گفت: در همه دانشكده های فنی كشور سیاست ما واگذاری اختیارات از نظر كمی و توسعه ای رشته ها و نیاز استان به رشته ها است.
وی ادامه داد: بر این اساس، هر استان نیازسنجی كرده و رشته های مورد نیاز خود را شناسایی و پیشنهاد می كند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور به روز نبودن فهرست مواد درسی و رشته ها را یكی از مهم ترین مشكلات آموزشكده های عالی در كشور عنوان كرد و افزود: حدود 96 رشته (با توجه به نیاز حرفه ها و مشاغل) در دانشگاه فنی و حرفه ای در كشور وجود دارد با این وجود، تعداد حرفه ها و مشاغلی كه در كشور به آن نیاز داریم، بیش از 96 رشته است.
وی ادامه داد: باید حرفه ها و مشاغل موجود در كشور شناسایی و بر اساس آن، رشته تعریف و شایستگی مورد نیاز كار شناسایی شده و همراه با آن، كارگاه ها و آزمایشگاه ها تجهیز شوند.
صالحی عمران گفت:با وجود تقاضای آموزش مهارتی بسیار در كشور، در استان خوزستان حدود 35 درصد از دانش آموزان بر اساس آمار وارد دانشگاه فنی و حرفه ای می شوند كه در مقایسه با دیگر استان ها، شاخص خوبی است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور افزود: نسبت تقاضای موجود و فضای آموزشی خوزستان، نسبت خوبی بوده ولی با توجه به ضعف برخی پایه های رشته ای در هنرستان و كار و دانش، باید رشته های تازه ای در هنرستان ها به وجود آید تا امكان رشد و توسعه آنها در دانشگاه ممكن باشد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور روز دوشنبه در جریان سفر یك روزه خود به خوزستان ضمن بررسی وضعیت مراكز فنی و حرفه ای خوزستان ،چند طرح ازجمله سالن چند منظوره دانشكده فنی دختران خوزستان را افتتاح و كلنگ توسعه و تجهیز یك هزار و 670 متر كارگاه دانشكده فنی و حرفه ای پسرانه شهید چمران اهواز را بر زمین زد.
دراین سفر تفاهنامه بین دانشگاه فنی و حرفه ای كشور و استانداری خوزستان برای آموزش مهارت های فنی مورد نیاز خوزستان امضا شد.
7148/ 6037
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای:
جامعه به آموزش فنی و حرفه ای رغبت كمتری دارد
۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۵۳
کد خبر:
82888204
اهواز -ایرنا - رییس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور گفت: بزرگترین مشكل این دانشگاه نبود فرهنگ سازی است زیرا جامعه هنوز نسبت به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی رغبت كمتری داشته و خانواده ها ترجیح می دهند فرزندان خود را به دانشگاه های سنتی بفرستند.