۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۱۳
کد خبر: 82889287
T T
۰ نفر
صنعت قطعه سازی با نداشتن فناوری های نوین درجا می زند

تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور، نبود دانش فنی جدید، تحقیق و توسعه، توان سرمایه گذاری ثابت و تامین سرمایه در گردش را پاشنه آشیل ادامه فعالیت صنعت قطعه سازی كشور می داند.

«آرش محبی نژاد» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به برگزاری ششمین همایش بین المللی «متالوژی پودر» در اصفهان در روز جاری اشاره كرد و افزود: متالوژی پودر از صنایع با فناوری بالا (های تك) در جهان است كه كاربرد وسیعی در صنعت قطعه سازی دارد.
به گفته وی، برگزاری چنین همایش هایی می تواند تولیدكنندگان ایرانی را در جریان آخرین دستاوردهای روز جهان قرار دهد و گام كوچكی در راستای پیوستن به زنجیره جهانی قطعه سازی و توانمندی قطعه سازان خواهد بود.
محبی نژاد ادامه داد: با اجرایی شدن برجام و انعقاد قراردادهای جدید خودرویی، شاهد آغاز تولید خودروهای جدید پسابرجامی با عمق داخلی سازی 40 درصدی هستیم، اما برای از دست ندادن بازارها از سوی قطعه سازان ایرانی، عمق داخلی سازی باید به 70 درصد افزیش یابد.
وی ادامه داد: همچنین اعمال استانداردهای جدید خودرویی و افزایش تعداد استانداردها به 85 مورد از سوی سازمان ملی استاندارد، قطعه سازان را بر آن وا می دارد تا به فناوری های روز تجهیز شوند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور اضافه كرد: در پسابرجام كه با نسل جدید موتور خودروها مواجه ایم، كاربرد متالوژی پودر نیز بیشتر می شود؛ از این رو باید بتوانیم با استفاده از این فناوری نوین بویژه در قطعات خاص، شاهد ارتقای كیفی و كاهش هزینه ها باشیم.
محبی نژاد توضیح داد: قطعاتی كه با فناوری متالوژی پودر تولید می شوند، با تركیب های مختلف پودر و فلز می توانند به آلیاژهای مختلف تبدیل شوند؛ با این روش، دقت تولید بالاتر از سایر شیوه هاست.
وی ادامه داد: قطعات تولیدی با این فناوری دارای مشخصات فیزیكی و عملكردی بهتری اند و ضایعات در این شیوه تولید حدود صفر است؛ همچنین سرعت ساخت قطعات پیچیده در این شیوه بسیار بالاست.
وی خاطرنشان ساخت: استفاده از این فناوری در قوای محركه و موتور خودروها، قطعات كنترلی مكانیكی موتورهای جدید، میل بادامك های توخالی، شاتون و قطعات چرخ دنده ای خاص، همچنین در فناوری ترمزها رو به افزایش است.
این مقام صنفی تصریح كرد: 70 درصد كاربرد این فناوری در صنعت خودروسازی است و در ایران نیز علاوه بر این بخش، در صنایع برقی و لوازم خانگی نیز استفاده می شود.
وی بار دیگر با یادآوری اعمال استانداردهای 22 گانه جدید خودرویی، تاكید كرد: پیش نیاز همه اینها، ارتقای توان قطعه سازان داخلی و رقابت پذیری این صنعت بوده كه یكی از محرك های آن، برگزاری همایش های اینچنینی با شركای خارجی است.
به گزارش ایرنا، ششمین همایش بین المللی «متالورژی پودر» دیروز با حضور نمایندگانی از 10 كشور جهان در شهر اصفهان برگزار شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام ** 3065** 2023
۰ نفر