۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۳۴
کد خبر: 82889405
T T
۰ نفر
ششمین كنفرانس بین المللی متالورژی پودر در اصفهان آغاز شد

اصفهان-ایرنا- ششمین كنفرانس بین المللی'متالورژی پودر' روز سه شنبه در هتل عباسی اصفهان، آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا، این كنفرانس دو روزه با هدف ارتقا دانش این فناوری در كشور، به صورت مشترك توسط یك شركت داخلی و دانشگاه صنعتی وین(TU wien) با حضور اساتید و دانشجوهایی از كشورهای اروپایی(اتریش، آلمان، اسپانیا، سوئد، سوئیس، بلژیك و ایتالیا) و آسیایی(چین و هند) برگزار می شود.
شركت كنندگان در این نشست، با ارائه مقاله در باره دانش متالورژی پودر(جدیدترین روش تولید قطعات فلزی با استفاده از پودر فلز)، به تبادل تجربیات علمی و پیشرفت های فناوری در این زمینه اقدام می كنند.
استاد دانشگاه وین در حاشیه این كنفرانس در گفتگو با ایرنا اظهار كرد: در ایران خودروسازان و تولیدكنندگان توانمندی وجود دارد كه با استفاده از فناوری متالورژی پودر و افزایش راندمان مصرف ماده و انرژی می توانند پیشرفت بیشتری داشته باشند.
'هربرت دانینگر' افزود: البته این صنعت در ایران هنوز جای كار دارد و این كشور باید با استفاده از متخصصان خود و سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه، فعالیتش را گسترش دهد.
وی اضافه كرد: كشور ایران برای گسترش این صنعت بسیار مستعد است.
دانینگر تصریح كرد: با بكارگیری پروژه های صحیح متالورژی پودر می توان در مصرف ماده اولیه و ماشین كاری، صرفه جویی كرد.
رئیس كنفرانس بین المللی متالورژی پودر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این كنفرانس در 20 سال گذشته، با فاصله زمانی سه سال یكبار، در اصفهان برگزار شده است.
نخستین كنفرانس بین المللی متالورژی پودر در سال 1375 برگزار شد.
ابوالقاسم آروند افزود: هدف از برگزاری این نشست، انتقال دانش و فناوری غرب در این زمینه به ایران و آشنا كردن پژوهشگران غربی با سطح علمی و فرهنگی كشورمان است.
وی اضافه كرد: هر 6 دوره این همایش در شهر اصفهان برگزار شده و این انتخاب به درخواست مهمانان خارجی و تعلق خاطر این افراد به این شهر تاریخی بوده است.
آروند گفت: هزینه برگزاری این همایش را شركت كنندگان خارجی و داخلی پرداخت كرده اند.
وی افزود: 40 مقاله توسط اساتید خارجی و محققان داخلی به این كنفرانس ارسال شده است كه در بازه زمانی دو روزه این همایش، ارائه و مقاله برگزیده نیز انتخاب و از آن تجلیل می شود.
رئیس كنفرانس بین المللی متالورژی پودر یادآور شد: دوره ششم این كنفرانس با فاصله 10 سال از پنجمین دوره برگزار شد.
وی افزود: این مساله بدلیل استقبال نكردن شركت كنندگان خارجی برای حضور در كشور در دوره های قبلی ریاست جمهوری ایران بود.

*** تولیدات داخلی، قابل رقابت با محصولات خارجی است
مدیرعامل شركت متالورژی پودر مشهد نیر به ایرنا گفت: محصولات تولید داخل در زمینه متالورژی پودر از لحاظ كیفیت و قیمت، قابل رقابت با تولیدات كشورهای خارجی بویژه چین است.
علیرضا عشقی افزود: این روش تولید قطعات فلزی از 30 سال پیش در كشور و شهر مشهد شروع شده و پیشرفت قابل توجهی نیز داشته است.
وی اضافه كرد: تولیدات داخل تاكنون پاسخگوی نیاز و مصرف كشورمان بوده است.
عشقی ادامه داد: حدود 40 درصد از مصارف خودروسازی از كشورهای خارجی وارد می شود كه با برنامه ریزی صورت گرفته و افزایش تولید، میزان واردات رو به كاهش است.
وی گفت: تاكنون صادراتی در این زمینه صورت نگرفته اما در آینده نزدیك به بازارهای خارجی وارد خواهیم شد، ضمن اینكه تولیدات داخل می تواند هم از لحاظ قیمت و هم از نظر كیفیت با محصولات دیگر كشورها رقابت كند.
عشقی یادآور شد: در روش های قدیمی تولید قطعات فلزی، انرژی و زمان با هزینه بالا مصرف می شد اما با وجود روش متالورژی پودر، این مشكلات دیگر وجود ندارد.
وی افزود: البته این صنعت نیاز به سرمایه گذاری ثابت بسیار زیادی دارد و فقط با بالا رفتن میزان تولید(تیراژ بالا)، این هزینه قابل جبران است.
عشقی گفت: با استفاده از این روش، قطعات موتوری و گیربكس تولید می شود و از دستاوردهای صنعت متالورژی پودر در كشور و این شركت، تولید شاتون خودرو است.
متالورژی پودر، فرآیند قالب گیری قطعات فلزی از پودرهای فلزی توسط اعمال فشار بالا برای دقیق شدن شكل هاست.
در اوایل قرن بیستم، فلزهای دیرگدازی مانند تنگستن، مولیبدن توسط روش متالورژی پودر شكل داده شد و به این ترتیب قطعات متالورژی پودر در انواع صنایع مانند لوازم خانگی، اسباب بازی سازی و الكترونیك كاربرد پیدا كرد.
در سال‌های ۱۹۵۰تا۱۹۶۰، روش‌های نوین مانند فُرج پودر و ایزو استالیك گرم در صنعت متالورژی پودر بكار گرفته شد و این روش‌ها با تولید قطعات دارای دانسیته بالا، توان رقابت قطعات متالورژی پودر را افزایش داد.
آخرین كاربرد قطعات متالورژی پودر در صنایع خودرو سازی بود كه به موازات صنایع خودرو سازی رشد یافت، به صورتی كه امروزه بقای صنعت متالورژی پودر در كشورهای صنعتی بسیار وابسته به صنعت خودروسازی است.

ت/6027/7153