۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۳۳
کد خبر: 82889705
T T
۰ نفر
دستگاه قضایی اقتدار لازم را برای اجرای حكم مرتضوی دارد

تهران- ایرنا- وكیل شاكی پرونده مرتضوی، حكم صادره از شعبه 22 تجدید نظر درباره سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران را قطعی و لازم الاجرا دانست و تاكید كرد كه دستگاه قضایی اقتدار لازم را برای جلب و دستگیری وی دارد.

میرمجید طاهری، وكیل مدافع خانواده محسن روح الامینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در مورد پیگیری اجرای حكم سعید مرتضوی گفت: روند پرونده ها در دادسرای كاركنان دولت متفاوت است. این پرونده در حال حاضر در دسترس قاضی اجرای احكام نیست و در اختیار سرپرست دادسرای كاركنان دولت است و خود آنها اقدامات مربوط به جلب و دستگیری را انجام می دهند.
وی با اعلام اینكه «قصد دخالت یا ورود به موضوع جلب مرتضوی نداریم»، اضافه كرد، به نظر من دستگاه قضایی این اقتدار را دارد كه مرتضوی را جلب و حكم را اجرا كند.
طاهری درباره اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی كیفری توسط مرتضوی كه بر اساس آن در صورتی كه رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هر یك از مراجع قضایی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد و با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی كشور ارسال می‌كند، اظهار كرد: این درخواست توسط مرتضوی مانع از اجرای حكم نمی شود.
به گزارش ایرنا، سعید مرتضوی در پرونده كهریزك كه با شكایت اولیای ‌دم محسن روح‌الامینی تشكیل شده بود، تبرئه شد اما با اعتراض اولیای دم روح الامینی این پرونده به شعبه 38 دیوان عالی كشور ارجاع شد؛ دیوان عالی هم پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داد.
دو جلسه رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در مورد كهریزك به ترتیب 18 مهر و 30 آبان در شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران بدون حضور او برگزار شد، هر چند مرتضوی بعدها لایحه دفاعیه را تقدیم دادگاه كرد.
شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران هم با رسیدگی به پرونده در نهایت سعید مرتضوی دادستان وقت تهران را به ‌اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی یكی از جان ‌باختگان حادثه بازداشتگاه كهریزك به دو سال حبس قطعی محكوم كرد.
اگر چه آذر سال 96 سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران در پرونده كهریزك به دو سال حبس قطعی محكوم شد و این حكم دهم اسفند سال گذشته به دایره اجرای احكام رفت، اما از آن زمان تا كنون خبری از سعید مرتضوی در دست نیست و تماس خبرنگار ایرنا با تلفن همراه او نیز به دلیل خاموش بودن، به جایی نرسید.
با این همه، چهار روز بعد از رفتن حكم مرتضوی به دایره اجرای احكام، او در واكنش به خبر صدور حكم جلبش، در جوابیه‌ ای مدعی شد «تا به حال از طرف دایره اجرای احكام هیچ‌ گونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن انجام نشده است».
نخستین مقام قضایی كه معمای سعید مرتضوی و دغدغه متواری شدن او را در ذهن ها برجسته كرد، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول و سخنگوی دستگاه قضایی بود كه چهارشنبه هفته گذشته در نشستی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی مشهد درباره اجرا نشدن حكم دو سال حبس مرتضوی اعلام كرده بود كه «حكم جلبش صادر شده، ولی هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست».
اجتمام*1193*3063
۰ نفر