۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82890916
T T
۰ نفر
افغانستان طلایه دار مشتركات فرهنگی با ایران است

كابل - ایرنا - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با اشاره به ریشه های تاریخی ارتباط دو كشور ایران و افغانستان تاكید كرد: تهران و كابل دارای زیست فرهنگی مشترك هستند و همین اشتراكات موجب ارتباط سرنوشت شان با هم می باشد.

به گزارش ایرنا، «ابوذر ابراهیمی تركمان» كه امروز (پنجشنبه) برای حضور در آیین دو رخداد فرهنگی كه از سوی ایران در پایتخت افغانستان اجرا می شود به كابل سفر كرده، گفت: در عرصه روابط فرهنگی ایران با سایر دولت‌ها و ملت‌ها، هیچ كشوری به اندازه افغانستان با ایران دارای مشتركات فرهنگی، دینی و تمدنی نیست.
ابراهیمی با اشاره به تاثیر متقابل حوزه های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دو كشور بر یكدیگر تصریح كرد: در حقیقت اشتراكات فرهنگی دو كشور به نوعی به یك یگانگی رسیده و حضور مرزهای سیاسی روند این همزیستی را مختل نكرده است.
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در كابل با همكاری مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و دانشگاه كابل در هفته آتی نمایشگاه كتاب ایران را برای دومین سال متوالی و نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان را با موضوع «عرفان، تصوف و ادبیات» با حضور اساتید دانشگاهی و فرهیختگان دو كشور برگزار خواهد كرد.
«رضا ملكی» رایزن فرهنگی ایران در افغانستان روز گذشته در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفته بود كه نمایشگاه كتاب ایران به مدت هشت روز از دوم اردیبهشت ماه در محل دانشگاه كابل دایر خواهد شد و نشست هم اندیشی فرهنگی نیز به مدت دو روز همزمان با افتتاح این نمایشگاه كار خود را آغاز می كند.
در نمایشگاه كتاب امسال كابل 70 ناشر از ایران به همراه 30 ناشر از افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود در بازار كتاب را به نمایش می گذارند.
بنا به درخواست میزبان 90 درصد كتاب هایی كه برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده مربوط به كتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد.
در گفت و گوهای فرهنگی دو كشور 10 تن از اساتید و روسای دانشگاههای ایران حضور خواهند داشت و قرار است دبیرخانه این نشست های علمی در دانشگاه كابل و یكی از دانشگاه های ایران فعال شود و جلسات در تهران و كابل تداوم یابد.
به گفته ملكی، تلاش شده تا در نمایشگاه كتاب ایران، كتب با قیمتی پایین تر از نرخ پشت جلد توزیع شود و این تخفیف با توجه به هزینه حمل كتاب از ایران تا كابل كمك موثری به دانشگاهیان و دانشجویان افغانستان است كه از سوی ناشران ایرانی در نظر گرفته شده است.
نمایشگاه كتاب سال قبل ایران در كابل از 23 تا 31 فروردین ماه در دانشگاه كابل برگزار شده بود.
ابراهیمی در روز نخست سفرش به كابل دیدار با وزیر حج و اوقاف افغانستان و افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی ایران در كابل را در برنامه دارد.
*آساق *1104*1275