۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82890925
T T
۰ نفر

اينترنت اشيا به كمك محيط زيست مي آيد

۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۲۷
کد خبر: 82890925
اينترنت اشيا به كمك محيط زيست مي آيد

تهران- ايرنا- كاهش آلايندگي زيست محيطي، حفاظت از خاك، جنگل ها و منابع آبي و جلوگيري از هدررفت منابع انرژي اقدام هايي است كه مي توان با به كارگيري فناوري پيشرفته اينترنت اشيا به آن دست يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، حفاظت از محيط زيست كشورمان با توجه به حوادث ناگواري كه مدت هاست گريبان آن را گرفته، از ديدگاه همه اعم از مسئولان، كارشناسان و عامه مردم بسيار ضروري و حياتي به نظر مي رسد.
آلودگي هوا، آب، خاك و خود زمين مهمترين مشكلاتي است كه ايران را با خود درگير كرده است و ادامه اين روند مي تواند مخاطرات جدي تري را متوجه مردمان اين سرزمين كند.
اگرچه سازمان حفاظت از محيط زيست اقدام هاي مختلفي اعم از سلبي و ايجابي را در اين راستا در دستور كار خود دارد اما مشكلات چندين و چند برابر اقدام هاست.
سودجويي برخي افراد از منابع خدادادي اين سرزمين از سويي و نبود نيروي انساني كافي براي حفاظت از وجب به وجب محيط زيست كشورمان مشكلات را دو چندان كرده است.
تخريب بي رويه جنگل ها براي ويلا سازي كه در اين سال ها شدت بيشتري گرفته است، استفاده بدون برنامه از سفره هاي زير زميني آب، به هدر دادن منابع انرژي و هزاران بهره برداري غير علمي از نعمت هاي طبيعي حفظ محيط زيست را به نظر لاعلاج ساخته است.
اما توسعه زيرساخت هاي ارتباطات و فناوري اطلاعات در كشورمان كه در دولت يازدهم سرعت گرفت و ظهور پديده هاي جديد بر اين زير ساخت ها كور سوي اميدي در دلها روشن كرده تا كار حفاظت از محيط زيست را بر عهده فناوري هاي نوين ارتباطي قرار داده و اميد وار به نتيجه بود.
كارشناسان حوزه فناوري اطلاعات براين باورند آنجا كه نيروهاي حفاظت از محيط زيست در برابر تهديد ها شايد كم آورند، فناوري هاي نوين خواهد توانست بر چالش ها غلبه كرده و محيط زيست را از تعرض در امان دارند.

*استفاده از فناوري خانه هاي سبز
خانه هاي سبز خانه هايي هستند كه مصرف انرژي در آنها به پايين ترين حد ممكن رسيده و هيچ اتلاف آب و انرژي ندارد.
يك فعال در زمينه فناوري خانه هاي سبز در اين زمينه به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: استفاده از خانه هاي سبز ميزان مصرف انرژي را كه اكنون چهار برابر سرانه مصرف جهاني در كشورمان است را تا 60 درصد كاهش مي دهد.
طهماسب داودي افزود: خانه هاي سبز با اعمال مديريت هاي هوشمندانه بهترين و مطبوع ترين انرژي مورد نياز را تامين كرده و اجازه هدر رفت منابع را نمي دهد.
وي ادامه داد: سال هاست كه مصرف بي رويه انرژي در ساختمان ها علاوه بر هدر رفت منابع تجديد ناپذير انرژي، آلودگي هاي متعددي بر محيط زيست تحميل كرده است.
داودي گفت: اكنون وقت آن است كه مردم و مسئولان به وظيفه خود در حفاظت از محيط زيست عمل كرده و با ترويج خانه هاي سبز گام مهمي در حفاظت از محيط زيست بردارند.
اين فعال خانه هاي هوشمند ادامه داد: فناوري خانه هوشمند همچنين با اعمال مديريت در مصرف آب، بهترين ميزان مصرف را براي افراد در نظر گرفته و مانع مصرف بيش از حد مي شود.

* شهر هوشمند و حفاظت از محيط زيست
توسعه بي منطق شهرها در سال هاي اخير به گفته فعالان محيط زيست اثرهاي نامطلوبي بر محيط زيست داشته است به گونه اي كه اين توسعه حريم هاي زيست محيطي را در برخي مواقع از بين برده كه خود اين امر مشكلات متعددي را هم براي انسان ها و هم براي خود محيط زيست به همراه داشته است.
چنين به نظر مي رسد كه با توسعه فناوري شهرهوشمند بتوان ترتيبي اتخاذ كرد كه ضمن جلوگيري هوشمندانه از به خطر افتادن حريم محيط زيست آن را از انواع آلاينده ها نيز نجات داد.
يك كارشناس فناوري اطلاعات در اين باره گفت: شهرهاي هوشمند مطلوب ترين راهكار حفاظت از محيط زيست در برابر انواع آلايندگي ها است.
حامد قاسمي نراقي ادامه داد: شهرهاي هوشمند با بهره گيري از انواع امكان هاي فناوري اطلاعات از هدر رفت منابع طبيعي جلوگيري كرده و علاوه بر آن نياز به استفاده از سوخت هاي فسيلي را كه مهمترين عامل آلايندگي محيط زيست هستند را به شدت مديريت كرده و كاهش مي دهد.
وي افزود: فناوري شهرهوشمند خود نيز آلايندگي بر محيط زيست تحميل نمي كند و به دليل ساختارهايي كه دارد دوستدار محيط زيست است.

* فناوري فضايي در خدمت كاهش بلاياي طبيعي
رييس سازمان فضايي ايران سال گذشته در يكي از شبكه هاي اجتماعي نوشت: اين سازمان مطابق با نياز بخش هاي مختلف كشور برنامه ساخت ماهواره هاي سنجش از دور را با جديت دنبال مي كند.
«مرتضي براري» معتقد است، اكنون نزديك به 570 ماهواره سنجش از دور در مدار زمين در حال پايش پديده هاي مختلف هستند كه مي توان از اين ظرفيت براي محيط زيست ايران نيز بهره برد.
كمك به پيش بيني هاي جوي و مطالعات زيست محيطي، مديريت اراضي كشاورزي، مديريت منابع آب و منابع طبيعي، مديريت بحران، نقشه برداري و زمين شناسي از جمله كاربردهاي مهم سنجش از دور است كه همه كشورهاي جهان درحال توسعه زير ساخت ها و استفاده بيش از پيش از اين خدماتند.
به گفته معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، اكنون حدود 26 كشور جهان ماهواره هاي سنجش از دور دارند و نزديك به 70 نهاد دولتي و شركت خصوصي به عنوان اپراتورهاي ماهواره هاي سنجش از دور فعاليت مي كنند.
براري اضافه كرد: نزديك به 25 دانشگاه در سراسر جهان ماهواره هايي در كلاس مكعب و ميكرو را كه خود توسعه داده اند، اپراتوري مي كنند.
به گفته اين مسوول، از آنجا كه كشور ما جزو 10 كشور بلاخيز جهان است نياز به استفاده حداكثري از خدمات سنجش از دور احساس مي شود.

*اينترنت اشيا درخدمت حفظ محيط زيست
اينترنتِ چيزها (اشيا) مفهومي جديد در دنياي فناوري و ارتباطات است اما عبارت اينترنت چيزها، براي نخستين بار در سال ۱۹۹۹ توسط كوين اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهاني را توصيف كرد كه در آن هر چيزي، از جمله اشياي بي‌جان، براي خود هويت ديجيتال داشته باشند و به كامپيوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهي و مديريت كنند.
اينترنت اكنون همه مردم را به هم متصل مي‌كند ولي با اينترنت اشيا همه چيز به هم متصل مي‌شوند. البته پيش از آن، كوين كلي در كتاب قوانين نوين اقتصادي در عصر شبكه‌ها (۱۹۹۸) موضوع نودهاي كوچك هوشمند (مانند حسگر باز و بسته بودن درب) كه به شبكه جهاني اينترنت وصل هستند را مطرح كرد.
بنابر آمار شركت گارتنر (شركت پژوهشي و مشاوره‌اي آمريكايي) حدود 20.8 ميليارد دستگاه روي اينترنت چيزها تا سال ۲۰۲۰ وجود خواهد داشت.
اينترنت اشيا مي تواند در جنگل ها مديريت صحيح ايجاد كرده و با بروز كوچكترين حادثه اي اقدام هاي لازم براي پيشگيري را انجام دهد.
اينترنت اشيا با ايجاد مديريت هوشمندانه حفاظتي كامل از محيط زيست خواهد كرد و اجازه نابودي آن را نمي دهد.
محمد جواد آذري جهرمي وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات هم بهمن ماه پارسال در همايش سرآمدان فناوري و صنعت گفت: هنوز نتوانسته ايم از فرصت هاي فناوري براي بهبود شرايط زندگي استفاده كنيم و هنوز جاي كار بسيار دارد.
اكنون جاي آن دارد تا با استفاده از فرصت هاي فناوري به حفاظت از محيط زيست بپردازيم و زندگي را براي خود و آيندگان مطلوبتر سازيم.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2078**2025
۰ نفر