۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82891005
T T
۰ نفر

تجلیل از صابری به پاس 55 سال فعالیت هنری

۳۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82891005
تجلیل از صابری به پاس 55 سال فعالیت هنری

تهران-ایرنا- به پاسداشت پنجاه و پنج سال فعالیت هنری «پری صابری» از این پیشكسوت عرصه نمایش در تالار وحدت تجلیل خواهد شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی گروه نمایش «كوروش»، مراسم تجلیل از صابری، ساعت 17 فردا (31 فروردین)، پیش از اجرای نمایش «كوروش» در تالار وحدت برگزار می‌شود.
صابری كارگردان تئاتر، نمایش‌نامه نویس و نویسنده رمان اهل كرمان است.
او پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت و در دوران دانشجویی فیلم كوتاهی درباره یكی از رباعیات خیام ساخت كه به عنوان بهترین فیلم دانشجویی ۱۹۵۴ در فرانسه برگزیده شد.
صابری در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد كرد، همچنین در سال‌های 1347 تا ۵۷ مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تاسیس كرد.
او در سالهای حضور خود در داخل و خارج از كشور، آثار نمایشی متعددی داشت كه با استقبال مواجه شده است كه از جمله آنها می توان به نمایشنامه «من از كجا، عشق از كجا» درباره زندگی فروغ فرخزاد، تئاتر «من به باغ عرفان» درباره زندگی سهراب سپهری و تئاتر «هفت شهر عشق» با الهام از عطار نیشابوری اشاره كرد.
«شمس پرنده» و «اسطوره سیاوش» دو نمایشی است كه صابری در تالار یونسكوی پاریس به روی صحنه برد و نشان لژیون دونور فرانسه را در سال ۲۰۰۴ دریافت كرد.
نمایش «كوروش» به تهیه كنندگی جهانگیر كوثری از پانزدهم فروردین در تالار وحدت آغاز شده و دومین همكاری كوثری و صابری پس از اجرای «مرغ باران» است.
آرش آصفی، محسن حسینی، عاطفه رضوی، بهناز نازی، الهام دهقانی، سروش كریمی نژاد، كامبیز امینی، شهرام نجاتی، امیرحسین مژده، تهمینه شهمیر نوری، مهرداد آبجار، مجید فاطمی، حمیدرضا خلیلی، بهادر فاضل و شقایق پورعلی بازیگران «كوروش» هستند.
فراهنگ**7561 ** 1540**1055
۰ نفر