۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۱
کد خبر: 82893179
T T
۰ نفر

زباله های پلاستیكی در كمین سلامت محیط زیست و انسان

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۱
کد خبر: 82893179
زباله های پلاستیكی در كمین سلامت محیط زیست و انسان

خمین - ایرنا - فرشی از نایلون و ظروف یكبار مصرف در اطراف هر شهر و روستایی پهن شده و مصرف آن ها با سرعتی سرسام آور رو به گسترش است و با وجود هشدارهای پزشكی ظروف یكبار مصرف هر روز بیشتر و بیشتر در خانواده ها كاربرد دارد.

هنگامی كه نفت برای اولین بار از زیر زمین به بیرون فوران كرد، هیچكس فكر نمی كرد كه روزی این ماده ارزشمند بتواند از یك سو عامل پیشرفت های اقتصادی، صنعتی، پزشكی و سایر علوم و فنون شود و از سویی دیگر عاملی برای آلودگی محیط زیست نیز باشد.
یكی از منابع مهم و البته نادیده گرفته شده آلودگی مواد نفتی در جهان، استفاده بی رویه و نادرست از كیسه های پلاستیكی برای بسته بندی و حمل كالاها است.
سبكی، استحكام، فراوانی و تولید آسان تمایل مردم را به استفاده از نایلون در مقایسه با پاكت یا كیسه های پارچه ای افزایش داده است اما بین 250 تا500 سال طول می كشد تا این مواد مخرب در طبیعت تجزیه شوند و این مواد سمومی را وارد چرخه حیاتی می كنند كه در نهایت سلامت انسان و محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد.
رئیس دانشكده علوم پزشكی و خدمات درمانی خمین گفت: استفاده از ظروف یكبار مصرف خطر ابتلا به سرطان كبد را افزایش می‌دهد چرا كه این ظروف علاوه بر سمی بودن به دلیل آزاد كردن ماده مونومر استایرن سبب ایجاد سرطان كبد می‌شوند.
دكتر جواد جواهری افزود: در ظروف پلاستیكی یكبار مصرف ماده‌ای سمی بنام دیوكسین آزاد می‌شود كه خطر بروز سرطان به خصوص سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد و استفاده دراز مدت از این ظروف باعث مشكلات گوارشی، خستگی و ناراحتی اعصاب و روان می شود.
وی بیان كرد: بسیاری از مردم از بطری‌های یكبار مصرف آب برای تهیه آب خنك از طریق یخ بستن آب استفاده می‌كنند، اما وقتی یخ درون ظروف یكبار مصرف آب می‌شود از جداره بطری مواد سرطانزا به درون آب آزاد می‌شود.
دكتر جواهری گفت: ضرر ظروف یك‌بار مصرف پلی‌استایرن در هنگام مصرف مواد نوشیدنی اسیدی و چرب بسیار بیشتر از مصرف چای داغ است.
وی با بیان اینكه ظروف یكبار مصرف برای یك بار استفاده ساخته شده‌اند افزود: در صورت استفاده مجدد از این ظروف شیارهای كوچك غیر قابل رویت در آنها به وجود می‌آید كه علاوه بر مستعد كردن شخص به عفونت‌های دستگاه گوارش به علت آزاد كردن مولكول‌های آلی و صنعتی به داخل آب یا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار می‌دهند.
وی بهترین راه حل برای كاهش آلودگی های ناشی از ظروف یكبار مصرف را فرهنگ سازی برای استفاده نكردن از آنها دانست و افزود: در این راستا كارگاه های آموزشی مختلفی برای ادارات و مراكز عرضه مواد غذایی در ارتباط با مضررات مصرف ظروف یكبار مصرف و نایلون برگزار می شود.
رئیس حفاظت از محیط زیست خمین گفت: با زندگی ماشینی مصرف نایلون و ظروف یكبار مصرف روز به روز افزایش می یابد و مغازه داران هركالایی را با هر حجمی داخل نایلون ها می گذارند و ظرف های یكبار مصرف جای ظروف آشپزخانه را گرفته است غافل از اینكه سلامت محیط زیست و انسان با انفجار پلاستیكی مورد تهدید قرار گرفته است.
سید علیرضا شریفی افزود: استفاده از كیسه های نایلونی و ظروف یك بار مصرف پلاستیكی كه باعث دفع زباله‌های ظروف پلاستیكی و انباشت آنها در طبیعت و محیط‌ زیست می‌شود، به مرور منابع آبی، خاكی و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می‌كند.
وی اظهاركرد: هنگامی ‌كه كیسه‌های پلاستیكی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری تا سالها در محیط، باعث آلودگی می‌شوند، این كیسه‌ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و كانال‌های آب می‌شوند و در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساكن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.
شریفی اظهاركرد: برای كاهش خطرات زیست محیطی و سلامت انسانی باید از پلاستیك های مناسبی كه از نظر بیولوژیكی قابلیت جذب در طبیعت را داشته باشند استفاده و یا زباله های پلاستیكی را بازیافت كرد.
وی گفت: كیسه های قابل بازیافت باید جایگزین كیسه های نایلونی شود اگر چه این كیسه ها هزینه بر هستند اما به حفظ و صیانت محیط زیست و سلامت انسان كمك بسیاری می كند.
رئیس حفاظت محیط زیست خمین ادامه داد: باید یك جنبش عمومی برای كاهش مصرف ظروف یكبار مصرف ایجاد شود و فرهنگ استفاده از پاكت های پارچه ای نیز باید در جامعه نهادینه شود.
شریفی افزود: برای فرهنگ سازی كاهش مصرف ظروف یكبار مصرف و كیسه های نایلونی سمن ها در این شهرستان فعال شدند.
رئیس حفاظت محیط زیست خمین گفت: 150 هكتار اراضی این شهرستان از پسماندهای ناشی از كشت محصولات صیفی جات زیر پلاستیك نیز در یك سال گذشته پاكسازی شد.
شریفی افزود: در بازدید های میدانی، 15 اخطاریه كتبی زیست محیطی صادر شده و پیگیری قضایی برای جمع آوری و دفع اصولی این پسماندها نیز انجام شده است.
وی بیان كرد: كشت زیر پلاستیك با وجود مزایای خاص، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره وری در صورت ساماندهی نشدن، سبب آلودگی محیط زیست می شود.
رئیس منابع طبیعی خمین نیز گفت: دامنه پراكندگی زباله های پلاستیكی در این شهرستان به گونه ای است كه می توان گفت پای هر بوته یك نایلون وجود دارد.
نصرت الله هاشمی افزود: مواد پلاستیكی كه به عنوان زباله دور انداخته می شود و در مراتع و دشت ها پراكنده می شود باعث تلفات دام می شود و از ورود قطرات باران به داخل خاك جلوگیری می كند و به جای این كه باران به خاك نفوذ كند و سفره های زیر زمینی را تغذیه كند روی سطح خاك جریان پیدا می كند و سرعت هرز آب و ضریب روان آب افزایش می یابد.
وی اظهاركرد: تولید پلاستیك های سازگار با محیط زیست و یا قابل بازیافت فناوری جدیدی است كه تولید انها به انبوه نرسیده تا جوابگوی نیاز شهرستان باشد.
مدیر انجمن حامیان محیط زیست خمین گفت: سبك زندگی امروزی و استفاده بی رویه از این محصولات، از جمله دلایل افزایش تولید زباله پلاستیكی است .
لیلا سعیدی افزود: برای فرهنگ سازی استفاده نكردن از ظروف یكبار مصرف و كاهش زباله های پلاستیكی پویش نه به كیسه‌های پلاستیكی و مصرف ظروف یكبار مصرف تشكیل شد .
وی ادامه داد: برای فرهنگ سازی كاهش زباله های پلاستیكی همه مسئولان باید همكاری كنند و فروشگاه ها با نصب لوگوی نه به كیسه‌ های پلاستیكی و جایگزینی و فروش كیسه‌های پارچه‌ ای به جای كیسه‌های پلاستیكی اقدام كنند.
شهردار خمین گفت: با وجودی كه خمین نخستین منطقه استان مركزی در احداث واحد بازیافت زباله است اما این مجموعه از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
مرتضیان گفت: تجهیزات این كارخانه فرسوده شده و كمپوست تولیدی آن نیز قابل استفاده نیست و در صورتی كه اعتبار برای بهسازی تجهیزات تخصیص نیابد، در آینده نزدیك این واحد تعطیل خواهد شد.
شهردار خمین ادامه داد: روزانه 50 تن زباله در این شهر جمع آوری می شود كه 25 تن آن قابل دفن و مابقی با جداسازی مواد پلاستیكی و آهن آلات قابل بازیافت است.
وی گفت:
وی گفت: برای كاهش زباله پلاستیكی و رفع معضلات زیست محیطی عزم همگانی برای نهادینه كردن كاهش مصرف نایلون و ظروف یكبار مصرف نیاز است.
شهرستان خمین از توابع استان مركزی 105 هزار نفر جمعیت دارد كه 70 هزار نفر ان ساكن شهر هستند.
7277/3075