۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82893598
T T
۰ نفر

قیصر شاعری همزاد باران

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۴۶
کد خبر: 82893598
قیصر شاعری همزاد باران

تهران- ایرنا- فرزند میانین بهار چند سالی است باران را بدون همزادش «قیصر امین پور» شاعری از دیار كمیاب تعالی های اخلاقی، او كه انحنای روحش از درد مردم زمانه شكسته بود، را به میزبانی دارد.

بازوان حس شاعرانه اش، زخم خورده بود او كه دردهای نگفتنی زیاد داشت و استخوان های بودنش از درد اجتماع زمانه درد می كرد.
قیصر، شاعر فرصت های دیر در دوم اردیبهشت 1338 در روستای گتوند از توابع شهرستان شوشتر در استان خوزستان به دنیا آمد.
دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه راهنمایی دكتر معین و آیت الله طالقانی دزفول گذراند و سال 1357 در رشته دامپزشكی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از تحصیل این رشته انصراف داد.
سال 1363 در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دكتری گذراند و در سال 1376 از پایان‌نامه دكترای خود با راهنمایی محمدرضا شفیعی كدكنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع كرد كه این پایان‌نامه در سال 1383 و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به صورت كتاب منتشر شد.
وی فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز و نخستین مجموعه های شعری خود را طی این سالها تقدیم هنردوستان كرد و در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد.
امین‌پور، تدریس در دانشگاه را از سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا (س) آغاز كرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد.
او در سال ۱۳۶۸ موفق به كسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد و سال 1382 به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد.
شعر و شخصیت قیصر چنان باشكوه است كه باید هرچه بیشتر به آن پرداخت اما آنچه قیصر را جامع تر و كامل تر می شناساند توجه به جنبه معلمی و اعجاز او در شیوه تدریس و پیوند عشق و درس بود.
قیصر شاعری بود كه عشق را به مدرسه برد، شیوه تدریس و صمیمیت استاد با دانشجویان و دقت توجه و صبر و حوصله در برخورد با آنان باعث مشاركت و حضور فعال دانشجویان شده بود.
شیوه های نوین در تدریس كه كلاس درس را دلنشین و به یادماندنی می كرد و استفاده از تصنیف های ساخته شده در مورد اشعار، كلاس های قیصر را به یكی از پربارترین كلاس های درس دانشكده ادبیات تبدیل كرده بود.
قیصـر از ابزار مختلف در تدریس استفاده می كرد، او نقاش هم بود و گاه به اقتضای موضوع تدریس، طرحی ساده بر تخته می نشاند و یا حین تدریس نكات كلیدی یا نام ها را روی تخته سیاه می آورد.
او اولین مجموعه شعرش را با عنوان «تنفس صبح» كه بخش عمده آن غزل بود و حدود 20 قطعه شعر آزاد و دومین مجموعه اش با عنوان «در كوچه آفتاب» از سوي انتشارات حوزه هنري در سال 63 منتشر كرد.
«منظومه ظهر روز دهم»، «آینه ‏هاي ناگهان» در دو جلد كه حاوي اشعاري است كه بعدها در كتاب‏هاي درسي به عنوان نمونه ‏هایي از شعرهاي موفق نسل انقلاب مي‏آید، دیگر آثار امین پورند.
در همین دوران است كه برخي از اشعار وي همراه با موسیقي تبدیل به ترانه های ماندگار مي‏شود.
قیصر پیش از آنكه به عنوان شاعر كودك و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای كودكانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست.
هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یك ادیب آكادمیك و استاد دانشگاه می شناسد ولی حوزه ادبیات كودكان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند.
چهارپاره، غزل، دوبیتی، قالب نیمایی و مثنوی قالبهای شعری مورد علاقه امین پور هستند، هوشیاری و دقت نظرش از او شاعری مضمون یاب و نكته پرداز ساخته است، ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.
قصیر امین پور، در حوزه شعر كودك و نوجوان نامی آشناست ولی مانند بعضی از شاعران، در حوزه شعر كودك مكث چندانی از خود نشان نداد و بیشتر توجه خود را به نوجوانان معطوف داشت.
نمونه آثار او در بخش شعر نوجوان مثل چشمه، مثل رود، به قول پرستو، تنفس صبح و در كوچه انقلاب است.
گل‏ها همه آفتابگردانند، گزینه اشعار مروارید، بی بال پریدن، طوفان در پرانتز، سنت و نوآوری در شعر معاصر دیگر آثار قیصر هستند.
شاعر دردهای كهنه و فرصت های دیر در چهل و هشتمین فصل زندگی در هشتم آبان ماه از دیار زمینی كوچ كرد، او پیشتر و پس از سانحه تصادف در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد.
پیكر این شاعر در زادگاهش «گتوند» در كنار مقبره شهدای گمنام به خاك سپرده شد.
گزارش : فاطمه رحمتی
فراهنگ**3009**1055
۰ نفر