۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 82893767
T T
۰ نفر
افزون بر هزار دهیاری در سیستان و بلوچستان تاسیس می شود

زاهدان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مجوز هزار و 77 دهیاری جدید اخذ شده كه بزودی این دهیاری ها در استان تاسیس می شوند.

به گزارش ایرنا باقر كرد روز یكشنبه در چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این دهیاری ها امسال در 2 الی سه مرحله در این استان تاسیس می شوند.
وی بیان كرد: تا زمانی كه دهیاری ها شكل نگیرند توسعه روستایی غیر ممكن می شود بنابر این دهیاری ها نقش اساسی در این زمینه دارند.
وی افزود: سیستان و بلوچستان تنها استانی در كشور است كه در آن روستا هم زاده و هم نابود می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل خشكسالی های متوالی در این استان برخی از روستاییان مجبور به كوچ می شوند كه نتیجه آن پیدایش روستای جدید و زوال روستای قبلی است.
كرد اظهار داشت: جابجایی روستا سبب می شود تا شاخص های بهداشتی و آموزشی در این مناطق پایین باشد.
وی گفت: همچنین شهر بمپور از توابع ایرانشهر بزودی به شهرستان ارتقا می باید كه این امر توسعه و پیشرفت این منطقه را بدنبال دارد.
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: هم اینك هزار و 625 دهیاری فعال در این استان وجود دارد.
آرش جمالزهی اظهار داشت: هزار و 469 دهیار مرد و 156 دهیار زن در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: هم اینك 74 درصد جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان زیر پوشش دهیارها هستند.
وی ادامه داد: هزار و 77 مجوز تاسیس دهیاری در روستاهای بالای 30 خانوار در سیستان و بلوچستان اخذ شده است‌.
وی تصریح كرد: یك میلیون و 400 هزار نفر معادل 51.5 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها زندگی می كنند كه تاسیس دهیاری ها نقش مهمی در ارتقای شاخص های خدمات رسانی به روستاییان دارد.
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: خدمات رسانی به روستاها سبب ماندگاری روستاییان شده و از پدیده حاشیه نشینی نیز جلوگیری می كند.
جمالزهی اظهار داشت: شورای روستایی در سه هزار و 171 روستای سیستان و بلوچستان فعال هستند.
وی بیان كرد: 100 روستای هدف گردشگری در كارگروه گردشگری توسط دفتر امور روستایی سیستان و بلوچستان مصوب شد كه از این تعداد به پنج روستا معادل پنج میلیارد ریال در سال 95 اعتبار تخصیص داده شده است.
وی ادامه داد: یك میلیارد تومان اعتبار برای 10 روستا به منظور اجرای طرح های گردشگری از محل اعتبارات سال 96 در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.
وی افزود: این اعتبار برای 10 روستای هدف و هر روستا مبلغ 100 میلیون تومان تخصیص داده شده كه دهیاران موظفند با ارائه طرح توجیهی و هماهنگی و مشاركت با بنیاد مسكن و میراث فرهنگی و گردشگری تا پایان سال مالی 96 این اعتبار را جذب كنند.
وی گفت: این اعتبارات به روستاهای چانف در نیكشهر، چاه حسینعلی در زاهدان، كج در ایرانشهر، فیروزآباد در سرباز ، كلپورگان در سراوان، درك و بندر تنگ در كنارك، بالاخانه در نیمروز، كركوه در هیرمند و روستای تنگ سرحد در نیكشهر اختصاص یافته است.
نماینده مردم هیرمند در شورای اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مردم شمال استان به دلیل نبود آورد آب رودخانه هیرمند دچار آسیب های جدی شده اند.
مسعود دهمرده اظهار داشت: كشاورزان با هزاران امید زمین های كشاورزی خود را زیر كشت بردند اما به دلیل قطع كامل آب رودخانه هیرمند در سال زراعی جاری دچار خسارت های زیادی شدند كه جای خالی اداره كل امور عشایری، جهاد كشاورزی و ستاد بحران در این قضیه احساس می شود.
وی ادامه داد: مسئولان و دستگاه های دست اندركار باید به موضوع خشكسالی شمال سیستان و بلوچستان به طور جد ورود پیدا كنند.
وی تصریح كرد: تنها منبع درآمد مردم سیستان كشت گندم بوده كه آن هم نابود شده و منبع درآمد دیگری ندارند.
نماینده مردم هیرمند در شورای اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه از ظرفیت های مرز برای امرار و معاش مردم منطقه سیستان به خوبی استفاده نمی شود و بازارچه های مرزی در بیشتر ایام سال بسته است.
دهمرده اظهار داشت: متاسفانه خشكسالی و نبود مدیریت صحیح از مرز سبب كوچ مردم از منطقه سیستان شده كه این امر تبعات بسیار منفی برای كشور بدنبال دارد.
3213**6081