۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82894450
T T
۰ نفر
اوضاع بد اقتصادی عربستان، بیمه ها را به ورشكستگی كشاند

تهران - ایرنا - با بحرانی شدن اوضاع اقتصادی عربستان ، بسیاری از شركت های بیمه سعودی و حتی خارجی در این كشور در آستانه ورشكستگی قرار گرفتند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، روزنامه قطری 'العرب' نوشت: تحریم و محاصره قطر كه از 5 ژوئن گذشته (15 خرداد) آغاز شد اوضاع شركت های بیمه ای سعودی را بدتر كرده است.
به نوشته این روزنامه ، شركت های بزرگ بیمه سعودی قبل از محاصره با بازار و شركت های بیمه قطر به خصوص در زمینه بیمه بازنشستگی ارتباط وهمكاری گسترده ای داشتند، اما پس از محاصره ، این ارتباط ها قطع شد و فرصت های شغلی و سود زیادی را از دست دادند.
در حال حاضر تعداد 30 شركت بیمه در عربستان فعالیت می كنند كه اوضاع مالی آن ها خوب نیست و بسیاری از این شركت ها در آینده نزدیك توانایی ادامه فعالیت نخواهند داشت و از بازار كشورشان خارج می شوند.
العرب در ادامه نوشت:
اقتصاد دانان سعودی برای مقابله با وضعیت نامساعد شركت های بیمه ای خواستار افزایش سرمایه این شركت ها شده اند اما این كار بی فایده است چرا كه اوضاع مالی و كاهش فعالیت آن ها به گونه ای نیست كه بتوانند سرمایه های خود را افزایش دهند. چرا كه میزان سرمایه با زیانی كه این شركت ها متحمل می شوند ارتباط مستقیم دارد یعنی هرچه میزان نقدینگی این شركت ها بالا رود میزان خسارتی كه متحمل می شوند نیز بالا می رود . به علاوه بیشتر این شركت ها دیگر توانایی توسعه و فروش بیمه در مناطق مورد نظر را ندارند.
از نشانه های وخیم شدن وضعیت شركت های بیمه در عربستان اقرار كاركنان خود این بخش است. آن ها می گویند علاوه بر اوضاع بیمه، افزایش 30 درصدی وقوع حوادث در عربستان طی سال های گذشته موجب شده این شركت ها خسارت های سنگینی پرداخت كنند كه همین امر موجب نگرانی های واقعی شده است.
سازمان بهداشت جهانی اعلام كرد كه عربستان از نظر تعداد قربانیان حوادث رانندگی، در سطح جهان مقام 23 و در میان كشورهای عربی مقام دوم را دارد .
در حال حاضر میزان مرگ و میر در عربستان در هر 100 هزار نفر به 27 نفر افزایش یافته است به این معنی كه تلفات كل جمعیت این كشور سالانه بیش از هشت هزار مرگ بر اثر تصادفات رانندگی است.
بر اساس آخرین گزارشات مالی شركت های بیمه در عربستان ، سود برخی از این شركت ها در سال 2017 میلادی 25 درصد در مقایسه با سال 2016 كاهش داشته است.
به منظور متوقف كردن بحران در بخش شركت های بیمه ، صندوق پول عربستان سعودی (S AMA)و هیات مالی بازار این كشور دستور العمل ها و مقررات جدیدی را برای شركت های بیمه ای وضع كردند .
با این حال تنها چند شركت بیمه توانستند وضعیت خود را با سیستم جدیدی كه ساما برای آن ها وضع كرده، تطبیق دهند .
طبق گفته برخی ازكاركنان در این بخش تنها یك یا دو شركت توانستند موقعیت های مالی و اداری خود را اصلاح كنند و استانداردهای دولتی را به اجرا بگذارند، بنابراین شركت هایی كه نمی توانند دستور العمل های ساما را اجرا كنند مجبور خواهند شد از بازار خارج شوند و ورشكستگی خود را اعلام كنند.
مهمترین نقص شركت های بیمه سعودی عدم توانایی در رعایت تعهدات ساما و تكمیل این برنامه ها و اسناد مورد نیاز مربوط به تعهدات مالی در طی یك دوره مشخص و تسریع در پاسخ به درخواست ها است.
برخی از كاركنان بخش بیمه عربستان با تایید تعطیلی این شركت ها از سوی موسسه مالی سعودی تاكید كردند كه بازار بیمه این كشور ، علاوه بر این كه از شرایط مالی خوبی برخوردار نیست چندین قانونگذار دارد و دایره تقلب در آن گسترده است. علاوه بر آن پایگاهی برای ارائه داده های دقیق وجود ندارد و این مساله خسارت های مالی این شركت ها را بیشتر كرده است.
خاورم**1408**1049
۰ نفر