۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82895021
T T
۰ نفر
افزايش نرخ آموزش هاي اجتماعي در خوزستان ضروري است

اهواز - ايرنا - معاون سياسي اجتماعي استاندار خوزستان با اشاره به آمار بالاي ترك تحصيل ابتدايي در اين استان گفت: بايد تلاش كنيم با ايجاد زمينه لازم، نرخ آموزش هاي اجتماعي را در خوزستان افزايش دهيم.

علي حسين حسين زاده روز دوشنبه در آيين بزرگداشت روز مددكاري اجتماعي با شعار 'مددكاري اجتماعي و ارتقاي پايداري اجتماعي با تمركز بر بنياد خانواده' در كتابخانه مركزي اهواز اظهار كرد: نرخ آسيب ها در خوزستان با توجه به پيچيدگي ها، بيشتر از ميانگين كشوري بوده و بايد براي كاهش اين نرخ ها،برخي شاخص ها را با توانمندسازي افراد و بالفعل كردن ظرفيت ها اصلاح كنيم.
وي افزود: تفاوت معني داري بين بيكاري در خوزستان و كشور و هشدار دهنده بودن آن در برخي شهرهاي اين استان وجود دارد، بنابراين انتظار بالا بودن آسيب هاي اجتماعي نسبت به ميانگين كشوري نيز وجود داشته كه بدون تلاش در زمينه ساختاري، كاهش چشمگيري اتفاق نمي افتد.
حسين زاده با بيان اينكه جامعه ايران با وجود پيشرفت ها و رشد در حوزه هاي آموزشي و دانشگاه ها، نرخ آسيب هاي اجتماعي بالايي دارد، گفت: نگاه به آسيب هاي اجتماعي در سطح كلان مورد توجه قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نيز در اين زمينه ورود كرده اند.

** 20درصد افراد زير پوشش دفتر امور زنان خوزستان هستند
مديركل بهزيستي خوزستان نيز گفت: 17 تا 20 درصد افراد زيرپوشش در دفتر امور زنان و خانواده كشور در خوزستان بوده و اين استان از استان هاي داراي بيشترين كلينيك مددكاري و بيشترين واگذاري پرونده زيرپوشش به اين كلينيك ها است.
غلامرضا صديقي راد ادامه داد: 500 مددكار اجتماعي درخوزستان در زمينه مسايل اجتماعي از جمله توانمندسازي جامعه هدف در خانواده هاي بي سرپرست يا نيازمند با سازمان بهزيستي همكاري و در ارايه خدمات از جمله در حاشيه شهرها فعاليت دارند.
وي گفت: 21 كلينيك مددكاري، 16 پايگاه خدمات اجتماعي و 21 اورژانس اجتماعي در سطح خوزستان فعال هستند.

** آسيب هاي اجتماعي در حال زنانه تر شدن هستند
سرپرست اداره كل بانوان استانداري خوزستان نيز با بيان اينكه آسيب هاي اجتماعي در حال زنانه تر شدن هستند، گفت: در سال هاي اخير بسياري از آسيب هاي مختص مردان مانند اعتياد زنانه تر شده و نياز است در برنامه ريزي كلان كشوري به تحولات اجتماعي نيز توجه كنيم.
سيده فرانك موسوي با تاكيد بر حركت به سمت فعاليت محله و فردگرا به جاي فعاليت مركزگرا براي كاهش آسيب هاي جتماعي در كشور افزود: در حالي كه در دنيا در حوزه مددكاري روي بحث پيشگيري تمركز مي شود، در كشور ما هنوز رويكرد درماني در نظر گرفته مي شود.
وي با اشاره به كمرنگ بودن نقش مددكاري اجتماعي در سياست هاي كلان كشور و نبود نگاه اجتماعي در تصميمات كشوري، گفت: نياز است توليد دانش بومي و مددكاري نيز در حوزه مددكاري مدنظر قرار گيرد تا در هر نقطه اي، خدمات مددكاري بومي باشد.

** نبود تطابق بين سياست ها با واقعيت هاي جامعه
مهدي فلاحي روانشناس و مددكار اجتماعي نيز گفت: مطابقت نداشتن بين سياست هاي كلان كشور در حوزه اجتماعي با واقعيت هاي روز جامعه، باعث تضعيف روز به روز نهاد خانواده شده است.
وي افزود:شناخت مصايب و طبقه بندي چالش ها بر اساس اولويت ها و عدالت جنسيتي از الزامات تحقق شعار امسال مددكاري اجتماعي و ارتقاي پايداري اجتماعي با تمركز بر بنياد خانواده است.
اين روانشناس گفت:سالمندي، زنانه تر شدن فقر، ناعدالتي جنسيتي در دسترسي به امكانات اساسي، تعارض كار و خانواده، يادگيري و پوشش تحصيلي از جمله مهم ترين چالش هاي جهان كنوني به ويژه منطقه خاورميانه است كه نيازمند توحه و بررسي دقيق و ويژه دارد.
وي فراموش شدن سهم ابعاد فرهنگي و اجتماعي در ابعاد توسعه را يكي از چالش هاي عمده در مسير توسعه دانست و افزود: در كشور ما توجه بيش از حد به اقتصاد باعث بي توجهي به ابعاد اجتماعي و فرهنگي و رفاهي خانوارها شده و دولت ها بايد همزمان با توسعه اقتصادي به گروه هاي اجتماعي محروم كه توان مشاركت در روند توسعه را ندارند كمك كنند.
در اين آيين از مددكاران برتر خوزستان قدرداني شد.
7148/ 6037