۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82895649
T T
۰ نفر

طرح جامع پدافند غیرعامل در 40 شهر اجرا می شود

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82895649
طرح جامع پدافند غیرعامل در 40 شهر اجرا می شود

همدان- ایرنا- معاون شهری سازمان پدافند غیر عامل كشور گفت: اجرای طرح جامع شهری پدافند غیرعامل در 40 شهر كشور آغاز شده كه مكمل طرح های جامع استانی است.

به گزارش ایرنا، اسدالله كریمی روز سه شنبه در نشست اعضای شورای پدافند غیرعامل استان همدان افزود: در این راستا شناخت شهرها در اولویت این معاونت قرار دارد و همچون طرح های جامع استانی به احصای دارایی های شهرها می پردازد تا شهرها را نیز از آسیب ها و تهدیدات احتمالی محافظت كند.
وی ادامه داد: در این راستا می طلبد همه دستگاه ها همچون طرح های جامع استانی كمك كنند تا مدیریت و پدافند در شهرها نیز شكل گیرد و قدم مهمی در حفظ، مصونیت و امنیت مجامع شهری برداشته شود.
كریمی تاكید كرد: در هر شهری باید تهدیدات احتمالی، شناسایی و بر اساس این تهدیدات، طرح ریزی و برنامه ریزی شود تا بتوان یك سناریو برای مقابله با این تهدیدات فرضی ساخت و بر مبنای تهدیدات احصا شده دستگاه های مرتبط را وارد میدان كرد و آموزش های لازم را به آنها ارائه داد.
وی بیان كرد: با پیشرفت ها و تغییرات فناوری، تهدید ها و آسیب ها تغییر كرده و بسیار وسعت یافته است و در حال حاضر تهدیدات شهرها شامل تهدیدات طبیعی، تهدیدات انسان ساخت و سایبری می شود.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل كشور، حوزه زیرساخت شهری، مدیریت شهری و مردم را سه ضلع اصلی فعالیت این معاونت عنوان كرد و گفت: منابع انسانی یكی از مهمترین دارایی های جوامع است و حفاظت و ایمنی بخشی به مردم مهمترین ماموریت حوزه معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل است.
كریمی، نیازهای مردم را شامل سه دسته نیازهای حیاتی، ضروری و منفعت گرایانه برشمرد و افزود: نیازهای حیاتی با جان انسان ها مرتبط است، نیازهای ضروری در حوزه رفاه و زندگی راحت تر مردم شكل می گیرد و نیازهای منفعت گرایانه به افزایش درآمد مردم مرتبط می شود و حوزه پدافند غیرعامل با نیازهای ضروری مردم سروكار دارد.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل كشور همچنین در جلسه اعضای كارگروه پشتیبانی و خدمات شهری استان همدان گفت: امسال همزمان با مطالعات استانی، نقاط آسیب پذیر شهرهای كشورمان در حوزه پدافند غیرعامل شناسایی می شوند.
كریمی افزود: مطالعات پدافند غیرعامل شهری از اصلی ترین برنامه هایی بشمار می رود كه امسال آغاز شده است و پایه ای برای چرخه پدافند غیرعامل محسوب می شود.
وی ادامه داد: این مطالعات همزمان با مطالعات استانی انجام می شود تا مكمل هم باشند و با پوشش یكدیگر، نقاط آسیب پذیر شهر و استان را مشخص كنند تا بتوان به درستی از مردم حفاظت كرد.
وی اظهار كرد: دارایی های شهرها در قالب چهار بخش شامل دارایی های انسانی، فیزیكی و كالبدی، سرمایه های سایبری و سرمایه های معنوی و ملی شهر تقسیم بندی می شوند.
معاون شهری سازمان پدافند غیرعامل كشور با بیان اینكه زیرساخت های شهری در 2 بخش تاسیسات شهری و حوزه حمل و نقل تقسیم بندی می شوند، گفت: در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه های شهری باید بعد از اینكه دارایی های شهری احصا شد، تهدیدات احتمالی هر شهر مشخص شود تا با برنامه ریزی و ارائه طرح، صدمات و پیامدهای پیش رو را به حداقل برسانیم.
كریمی اظهار كرد: هدف اولیه این معاونت، اجرای طرح جامع شهری پدافند غیرعامل در 40 شهر بالای 250 هزار نفر جمعیت كشور است كه بخش عمده ای از جمعیت ایران در این شهرها ساكن است.
وی ادامه داد: در این راستا شناخت شهرها در اولویت این معاونت قرار دارد و قرار است همچون طرح های جامع استانی به احصای دارایی های شهرها بپردازیم تا بتوانیم شهرها را نیز از آسیب ها و تهدیدات احتمالی محافظت كنیم.
كریمی حوزه زیرساخت شهری، مدیریت شهری و مردم را سه ضلع اصلی فعالیت این معاونت عنوان كرد و گفت: منابع انسانی یكی از مهمترین دارایی های جوامع است و حفاظت و ایمنی بخشی به مردم، مهمترین ماموریت حوزه معاونت شهری سازمان پدافند غیرعامل است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در این نشست گفت: مطالعات طرح جامع شهری در حوزه پدافند غیرعامل در همدان آغاز شده است و 20 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
محمودرضا عراقی افزود: ادامه این طرح مطالعاتی، نیازمند تامین اعتبارات است تا تكلیف راهبردها، خط مشی ها و سیاست ها مشخص شود.
وی اضافه كرد: این طرح نیازمند برنامه ریزی است و اجرای همه طرح های جدید شهری منوط به وجود پیوست مطالعات پدافند غیرعامل است.
معاون امور عمرانی استاندار همدان بیان كرد: باید وظیفه هر دستگاه در این راه مشخص شود و آموزش در قالب برگزاری مانورهای مختلف نقش اساسی در موفقیت این طرح ایفا می كند.

***همدان به حوزه پدافند غیرعامل توجه ویژه ای داشته است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در نشست اعضای شورای پدافند غیرعامل استان همدان گفت: در استان همدان به پدافند غیرعامل به خوبی توجه و به خصوص در حوزه زیرساخت ها و امدادرسانی، اقدامات ارزشمندی انجام شده است.
سیدسعید شاهرخی اظهار كرد: این استان در حوزه پدافند غیر عامل در آمادگی مطلوبی به سر می برد و در زلزله كرمانشاه نیز همدان از كارآمدترین و سریع ترین گروه های اعزامی به محل حادثه دیده بود.
وی اضافه كرد:با این وجود، لازم است باز هم برای بهبود شرایط و ارتقای وضعیت كنونی استام تلاش شود و در این راستا مدیران باید با جدیت عمل كنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: امروز دیدگاه ها و نگاه مردم و مسئولان به موضوع پدافند غیرعامل بسیار تغییر كرده است.
شاهرخی افزود: این موضوع كه در حال حاضر، سازمان پدافند غیرعامل بر امور شهری به عنوان یكی از كانون های مهم سكونتگاهی متمركز شده است، نشان دهنده اهمیت و پیشرفت حوزه پدافند غیرعامل است.
وی بر اهمیت آموزش و ارتقای آگاهی مردم در مباحث پدافند غیرعامل تاكید كرد و گفت: باید به فرهنگسازی این مباحث در جامعه و در بین آحاد مردم توجه ویژه شود.
به گزارش ایرنا، پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه گفته می شود كه موجب افزایش بازدارندگی، كاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدان و اقدامات خصمانه دشمن می شود.
مكان یابی، استتار، اختفا، پوشش، فریب، پراكندگی، تفرقه و جابجایی، مقاوم سازی و استحكامات و اعلام خبر از اصول اولیه پدافند غیرعامل محسوب می شوند.
كارگروه پدافند غیرعامل سال 92 در كشور كار خود را آغاز كرده و در سال 93 در دفتر رهبر معظم انقلاب تحت عنوان پدافند غیرعامل به تصویب رسید و مقرر شد به صورت وزارتخانه ای و در استانها هم زیر نظر استاندار وظایف خود را انجام دهد.
1181/2090
۰ نفر