«بهزاد اعتمادی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین كشور كه زمستان سال گذشته اجرای آن كلید خورد، افزود: روش تامین خودرو در این پروژه شامل 20 درصد آورده نقدی متقاضیان و 30 درصد تسهیلات ریالی بانكی است و 50 درصد دیگر قیمت خودرو شامل قطعات متصله (سی. كی.دی) است كه از سوی وزارت نفت و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود.
سی. كی. دی بسته ای كامل شامل همه قطعاتی است كه برای تولید وسیله نقلیه باید به یكدیگر متصل شوند.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینكه نیمی از قیمت خودروهای تجاری در این پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود، برای متقاضیان این خودروها فوق العاده خواهد بود.
وی بیان داشت: صرفه جویی یاد شده بر اساس پیمایش خودروها محاسبه می شود كه طبق محاسبات، 19 سِنت صرفه جویی در هر لیتر برای هر كیلومتر پیمایش اتوبوس شهری برپایه قیمت نفت فوب خلیج فارس خواهد بود.
قیمتگذاری بر پایه فوب خلیج فارس به معنای قیمتی است كه زمان تحویل به كشتی در این منطقه پرداخت میشود.
اعتمادی خاطرنشان كرد: صرفه جویی در مصرف سوخت، ارتقای سطح كیفی خودروهای تجاری فعال كشور، كاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اشتغالزایی، از جمله مزایای این مگاپروژه است.
وی تصریح كرد: مقدمات اجرای این پروژه آماده شده و در صورتی كه بتوانیم با بانك ها به جمع بندی نهایی برسیم، از ماه آینده اجرایی خواهد شد.
معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو یادآوری كرد: تسهیلات اعطایی با نرخ بهره 18 درصد و پنجساله خواهد بود كه 30 درصد قیمت خودرو را شامل می شود و متقاضیان مطمئن باشند هیچ مشكلی در بازپرداخت اقساط خودرو نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، اسفندماه پارسال مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین كشور با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل شركت سایپادیزل با واگذاری 200 دستگاه خودرو تجاری به متقاضیان كلید خورد.
برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانكی به دارندگان خودروهای فرسوده است. تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه بوده كه منابع اختصاص یافته از سوی دولت، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
در این طرح، سهم تسهیلات بانكی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاكسیرانی بویژه در كلانشهرها روی آورد.
به كمك این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده بود كه بسیاری از خودروهای بالای 25 سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جوان تر دادند.
اقتصام * 3065 *2025
معاون ایدرو در گفت و گو با ایرنا:
متقاضیان نوسازی ناوگان فرسوده سنگین نگران پرداخت اقساط نباشند
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۱۳
کد خبر:
82896746
تهران- ایرنا- معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: با توجه به اینكه فقط 30 درصد قیمت خودروهای تجاری در مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین از سوی متقاضیان با دریافت تسهیلات پرداخت می شود، افراد هیچ نگرانی بابت پرداخت اقساط نداشته باشند.