۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82897051
T T
۰ نفر
نيازمند تفكيك ابعاد مختلف اعجاز قرآن كريم هستيم

تهران- ايرنا- رييس پژوهشكده اعجاز قرآن دانشگاه شهيد بهشتي با تاكيد بر تفكيك ابعاد مختلف اعجاز قرآن كريم گفت: اين كار تاكنون توسط انديشمندان به بيش از 100 مورد رسيده است كه مي توان به ايجازهاي ادبي، علمي، تربيتي، مديريتي، تاريخي، عرفاني، رياضي، عرفاني، صوتي و موسيقايي اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا، عليرضا طالب پور روز چهارشنبه در چهارمين همايش ملي اعجاز قرآن كريم اظهار داشت: قرآن كريم در آيات 88 سوره الاسرا، 13 هود و 23 البقره فرموده است كه اين كتاب آسماني همانندي ندارد و بشر نمي تواند مثل آن را ايجاد كند.
وي گفت: قرآن كريم مي فرمايد اگر در حقانيتش شك داريد كه اين مطالب از جانب خداوند است؛ طرحي براي كار ارايه كنيد كه نتيجه آن رفع شك براي شاكيان در الهي بودنش باشد.
رييس پژوهشكده اعجاز قرآن دانشگاه شهيد بهشتي افزود: طرح مربوطه تكرارپذيري قرآن است و در صورت ناتواني بشر تكرارناپذيري و غيربشري بودن آن ثابت مي شود.
وي اظهار كرد: روش هاي اثبات اعجاز در سه حوزه دسته بندي مي شود كه به ترتيب عبارتند از 'مطلب علمي از لحاظ علمي ثابت شده باشد'، 'مطلب علمي به صورت صريح از ظاهر آيه قابل استباط باشد' و 'مطلب علمي در ظرف علمي زمان نزول نباشد'.
طالب پور خاطرنشان كرد: روش اثبات اعجاز در علوم انساني نيز به دو بخش محتوايي و لفظي تقسيم مي شود كه در مولفه نخست بايد ميزان شمول تمامي گزاره ها را بررسي و سپس گزاره ها و توليد يك سيستم را تركيب و در نهايت با سيستم انساني مقايسه كنيم.
وي گفت: در مورد اعجاز لفظي نيز بايد به مولفه هايي همچون كمي كردن كيفيات، استفاده از ابزارهاي هوشمند براي به دست آوردن شاخص هاي كمي و تركيب شاخص ها به صورت يك مدل پرداخته شود؛ به طور مثال زيبايي و بلاغت قرآن مثلي كيفي است و براي مقياس پذيري آن چاره اي جز كمي كردن آن به وسيله صنايع مختلف ادبي همچون جناس، ترصيع و غيره نداريم.
رييس پژوهشكده اعجاز قرآن دانشگاه شهيد بهشتي افزود: روش هاي اثبات اعجاز در مباحث رياضي هم بايد عام، ساده و منطقي بوده و احتمال تصادفي و تكرار انساني آن صفر باشد و البته بديهي نيز نباشد.
وي با اشاره به چالش هاي اثبات اعجاز قرآن كريم ادامه داد: تغيير علوم از جمله آنهاست به گونه اي كه وقتي مبحثي بيان مي شود با چالش تغيير علوم مواجه مي شويم و بر همين اساس نيز فقط موارد قطعي همچون مراحل تشكيل جنين و يا بارور كردن ابرها را مي پذيريم.
طالب پور تصريح كرد: همچنين مباني مختلف موثر در نظم قرآن كريم و ديدگاه صفر و يكي در مقابل ديدگاه فازي از جمله چالش هاي ديگر اثبات اعجاز قرآن كريم به شمار مي رود.
وي خاطرنشان كرد: معتقدم به بيان قرآن كريم هيچكس نمي تواند همانند قرآن بياورد و اين ويژگي با تعبير اعجاز قرآن قابل اثبات است.
وي با بيان اينكه چالش هاي مهمي در ابعاد مختلف اعجاز قرآن وجود دارد كه تحقيق و تبيين آنها مي تواند در نتيجه موثر باشد، يادآور شد: كمي كردن كيفيات براي مقايسه پذيري راه حل مناسب و منطقي براي ابعاد كيفي اعجاز است.
همچنين در ادامه اين مراسم فرزانه روحاني مشهدي دبير علمي چهارمين همايش ملي اعجاز قرآن كريم به بررسي سازگاري نظريه تكامل با قرآن پرداخت و اظهار داشت: ظهور نظريه تكامل در زيست شناسي نوين، مباحث فرواني را در موضوع رابطه علم و دين، ميان انديشمندان جهان برانگيخت.
استاديار پژوهشكده اعجاز قرآن دانشگاه شهيد بهشتي گفت: بررسي توافق يا تقابل متن قرآن با اين نظريه علمي از موضوعات اساسي در اين حوزه است.
وي افزود: نصي در قرآن كريم نيست كه به طور صريح موافق يا مخالف اين نظريه باشد اما در يك نگاه كلي قرآن پژوهان براي اثبات توافق يا تقابل قرآن با نظريه تكامل به چهار دسته از آيات استناد مي كنند.
وي ادامه داد: مجموعه آيات درباره آفرينش انسان در 4 دسته با عناوين 'منشاء و مراحل خلقت انسان'، 'نفس واحده'، 'بني آدم' و 'تمثيل خلقت عيسي به آدم ' بخش بندي مي شوند.
روحاني مشهدي در ادامه خاطرنشان كرد: توجه به مفهوم قرآني اصطفاء و بازخواني آيه 'اصطفاء آدم' در كنار آيات 'بني آدم' كه انسان هاي امروزين را از نسل آدم مي داند، فرضيه توافق اين آيات با نظريه تكامل قوت مي بخشد زيرا يك نظر تفسيري محتمل آن است كه آدم در ميان افراد بشر تا زمان خود واجد صفات ژنتيكي شده كه موفقيت او در زاد و ولد و ادامه نسل را در رقابت با ديگر افراد موجب شده است.
علمي**9187*2017
۰ نفر