به گزارش ايرنا، حميدرضا حاجي بابايي روز چهارشنبه در جلسه اعضاي قرارگاه اقتصاد مقاومتي همدان افزود: عمليات احداث راه آهن همدان - ملاير بهزودي آغاز ميشود و مصوبات برقي شدن راهآهن تهران - همدان - سنندج در مجلس شوراي اسلامي تاييد شد.
وي اضافه كرد: با اجراي اين طرح ها انقلاب ريلي در همدان ايجاد مي شود به طوريكه همدان تنها استان چهار راه ريلي در كشور ميشود.
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي افزود: راه آهني كه از زنجان به تبريز ميرود، احداث آن از بيجار به همدان مصوب شد و يكصد ميليارد ريال بودجه براي احداث آن اختصاص يافت.
وي با بيان اينكه يك سال بينظير براي بودجه 97 استان همدان وجود دارد، خاطرنشان كرد: امروز جز مسئوليت كار كردن در كشور كاري نداريم، در استان هيچ حركت سياسي نداريم و تنها كار و توجه به آن مهم است.
به گزارش ايرنا، اتصال ملاير به راه آهن غرب كشور كه از سال 1380 آغاز و يك دهه به طول انجاميد، در نهايت به طول 90 كيلومتر از سمنگان اراك اجرا شد و اين شهرستان را به خطوط ريلي كشور متصل و تحولي چشمگير در حوزه توسعه ريلي و تردد مسافر و بار در اين منطقه از جنوب استان همدان ايجاد كرد.
خطوط ريلي غرب كشور، تهران را از مسير كرمانشاه به مرز خسروي و در نهايت بندر لازقيه در ساحل درياي مديترانه متصل خواهد كرد.
همچنين به عنوان يكي از اولويت هاي مهم و كليدي دولت تدبير و اميد، قرار است پنج مركز استان به خط راه آهن سراسري متصل شوند كه مي توان گفت با اجراي اين طرح راهبردي، توسعه اين استان ها بر مدار ريلي قرار مي گيرد.
هم اينك طرح راه آهن غرب كشور به طول 605 كيلومتر به صورت يك خطه در حال اجرا است كه محورهاي سمنگان به اراك به طول 267 كيلومتر، كرمانشاه به خسروي به طول 263 كيلومتر و همدان به ملاير به طول 75 كيلومتر را شامل مي شود؛ در حاليكه به تازگي خطوط راه آهن غرب كشور تا كرمانشاه رسيده و تعداد 13 ايستگاه در اين مسير پيش بيني شده است.
در اين ميان با ايجاد خطوط ريلي از ايستگاه ملاير- فيروزان - كرمانشاه به طول 177 كيلومتر و همچنين احداث راه آهن ملاير به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شك امكان ارتباط ريلي غرب كشور با تهران و شبكه راه آهن سراسري را فراهم مي شود.
خط ريلي ملاير به كرمانشاه به عنوان يكي از خطوط ريلي در استان همدان، داراي هشت ايستگاه در شهرهاي ملاير، كهريز، شادمانه، فيروزان، زاگرس، گاماسياب، بيستون و ايستگاه باري و مسافري كرمانشاه است و روزانه يك رام قطار با ظرفيت 200 مسافر به صورت رفت و برگشت از طريق ايستگاه ملاير- مشهد جابجا مي شوند؛ در حاليكه تا قبل از اينكه راه آهن همدان به تهران راه اندازي شود، مسافران استان همدان از طريق راه آهن ملاير به مشهد تردد مي كردند.
اين در حاليست كه با همت دولت يازدهم، راه آهن همدان به تهران به طول 267 كيلومتر به عنوان دومين خط ريلي استان همدان با حضور رئيس جمهوري مورد بهره برداري قرار گرفت كه در مسير خود از شهرهاي تهران، رباط كريم، ساوه، فامنين و همدان عبور مي كند و 2 هزار ميليارد ريال اعتبار براي آن هزينه شده است.
اين طرح نيز يك دهه به دليل اعمال تحريم ها و مشكلات اقتصادي بر زمين مانده بود كه در نهايت با افتتاح بخشي از مسير، شهروندان همداني از طريق ريل راه آهن به تهران و مشهد سفر مي كنند.
حال 11 كيلومتر از مسير راه آهن همدان به تهران باقي مانده و استاندار همدان با پيگيري ها و تلاش هايي كه در اين زمينه انجام داده است، بر برقي شدن اين مسير به منظور كاهش فاصله زماني مسير همدان به تهران به 2 ساعت تاكيد دارد.
طبق اعلام استاندار همدان، از 11 كيلومتر باقيمانده سه كيلومتر آن درون شهري است و به منظور كاهش مشكلات تملك اراضي، اين مسير زيرزميني ريل گذاري مي شود؛ طرحي كه دولت تدبير و اميد قول داده آن را محقق كند و خطوط ريلي را به مركز پنج استان كشور بكشاند.
پس از اتمام ريل گذاري راه آهن همدان - تهران، فرآيند ريل گذاري خط آهن همدان - سنندج انجام شد.
از سوي ديگر اين حجم از اجراي خطوط ريلي در استان همدان، به طور قطع موجب كاهش ميزان بار ترافيكي، افزايش جابجايي بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد و صادرات و رشد صنعت گردشگري خواهد شد؛ مولفه هاي مهمي كه بي شك تاثير بسزايي در ميزباني همدان در برگزاري دو رويداد بزرگ بين المللي در سال 2018 (انتخاب به عنوان پايتخت گردشگري آسيا و ميزباني اجلاس جهاني گردشگري) مي تواند داشته باشد.
7523/2090
همدان- ايرنا- نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي گفت: با اتصال راه آهن همدان - تهران به ملاير و همدان - بيجار به زنجان، همدان تنها استان چهار ريلي كشور مي شود.