۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۴۰
کد خبر: 82899272
T T
۰ نفر
چین: برای سرسختانه ترین اقدامات ضد تجاری آمریكا آماده ایم

پكن - ایرنا - وزارت بازرگانی چین امروز شنبه در بیانیه ای خاطر نشان كرد این كشور خود را برای سرسختانه ترین فشارها و اقدامات ضد تجاری آمریكا آماده كرده است.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت بازرگانی چین، در این بیانیه آمده است كه پكن خود را برای مقابله با هر شرایطی آماده كرده است و هر تصمیم محدود كننده ای از سوی این كشور درباره تجارت، اقتصاد، سرمایه گذاری و مسایل فنی، چین را مرعوب نخواهد كرد.
این بیانیه می افزاید آمریكا در تلاش است تا سرمایه گذاری های چین را در بخش های علوم و فنون از جمله فناوری پیشرفته محدود كند ولی پكن برای هر شرایطی برنامه ریزی كرده است و با یكجانبه گرایی مخالف است.
این در شرایطی است كه آمریكا در حال فشار بر شركت ها و موسسات دولتی خود است تا آنها را از تجارت با شركت های فناوری چین منصرف كند و اجازه ندهد تا شركت های چینی به فناوری های پیشرفته دست یابند و یا در این عرصه سرمایه گذاری كنند.
'گائو فنگ' سخنگوی وزارت بازرگانی چین نیز در این باره گفت: امیدواریم آمریكا عزم چین را دست كم نگیرد اگر آمریكا سعی دارد با سیاست‌های تجاری یك جانبه‌گرایی و حمایت گرایی تجاری از توسعه چین جلوگیری كند، اقدامی اشتباه در پیش گرفته است.
وی گفت: عزم و اراده چین در دفاع قاطعانه از منافع كشور و مردم خود تغییر نكرده و ما به مبارزه قاطعانه می‌پردازیم.
این مقام چینی اظهار كرد تا كنون چین و آمریكا درباره بررسی فهرست 301 آمریكا و فهرست احتمال اعمال تعرفه بر كالاهای چینی مطرح شده از سوی آمریكا مذاكره ای نداشته اند.
وزارت بازرگانی آمریكا چند روز پیش اعلام كرد شركت های آمریكایی به مدت هفت سال فروش قطعات به شركت (ZTE) بزرگترین سازنده تلفن های هوشمند دنیا به دلیل «صادرات برخی تجهیزات مخابراتی در سال های اخیر بدون كسب مجوز از واشنگتن» را ممنوع كرده است.
سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این مورد اظهار كرد كه چین توجهی دقیق به این تحولات دارد و با در پیش گرفتن تدابیر لازم، از حقوق مسلم موسسات چینی حفاظت می كند.
آمریكا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از كشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال كند.
به دنبال این اقدام آمریكا، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام كرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریكا بر روی كالاهای چینی، این كشور نیز بر 128 قلم كالای وارداتی از آمریكا از جمله گوشت خوك و میوه ها تعرفه اعمال كرده است.
دفتر نمایندگی تجاری آمریكا موسوم به (USTR) نیز در ادامه جنگ تجاری با چین، یك روز بعد، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی 1300 كالای وارداتی دیگر از چین از جمله كالاهای صنعت هوافضا، تكنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیك و ماشین آلات به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر كرد.
چین نیز مجددا مقابله به مثل كرد و یك روز بعد از این تصمیم آمریكا، در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی آمریكا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی، تعرفه اعمال كرد.
در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریكا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمركز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا در حال عمل به وعده ای است كه در كارزار انتخاباتی داده بود.
او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی كالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد او تا كنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی كرده است و از یك ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.
چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریكا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت كرده است.
آساق**231**1904**